Vad tycker vi om förlag till TR-ändringar moment 204?

Sv: Vad tycker vi om förlag till TR-ändringar moment 204?

Att man är för "fin/dum/korkad" för att inte vilja sätta upp sej på reservlistan är ju inte arrangörernas eller de andra anmäldas fel, de kan de som av "princip" inte vill stå på reservlistan endast stå för själva...

Det handlar förmodligen inte om "fin/dum/korkad" det handlar om saker som att ordna transport, ordna semester, ordna barnvakt, tacka ja/nej till andra arrangemang, anmäla sig till andra tävlingar som ligger nära i tiden och säkert fler saker - vissa människor har ett liv utan för hästeriet och behöver veta i tid för att kunna koordinera.

En blygsam avgift på en hundralapp påverkar inte flertalet som har avsikt att tävla, medan det slår mot folk som anmäler sig för att "de eventuellt vill tävla den helgen om inget bättre dyker upp". Det är i mina ögon högst rimligt att det kostar en slant om man velar och inte kan bestämma sig.

Tror jag tar och ger mig i den här diskussionen nu. Jag accepterar att du tycker olika som mig men jag har sett att många andra håller med mig. Det räcker för min del. Jag känner att jag inte vill fortsätta att hålla på och försöka överbevisa hit och dit och det känns som du bara försöker att sätta dit mig ändå och min tanke när jag gav mig in i diskussionen var inte nått försvarsspel så det räcker här för min del :) Jag är iallafall glad om reglerna ändras, liksom många andra verkar tycka. Det räcker för min del.

Jaja jag trodde detta var ett diskussionsforum och inte ett forum där man måste hålla med varandra..

Varför tycker du inte att det är ett bra förslag?

Själv tycker jag det är självklart att väljer man att anmäla sig så ska den vara bindande och full betalning ska erläggas samtidigt.
Sen om man är sjuk eller skadad/sjuk häst så ska det såklart att få tillbaka pengarna vid uppvisande av läkar/veterinärintyg.

Vad är grejen med att anmäla sig om man ändå inte tänker vara med?
Vid alla andra sporter jag tävlat i får man inte tillbaka några pengar om man inte kan/vill komma oavsett läkarintyg eller ej.
Då får man liksom skylla sig själv att man inte är i form.

Det finns ju betydligt fler saker i livet som gör att man kanske måste stryka sig.

Hovböld
Sjukt barn
Beodrad övertid på jobb
etc
etc

Och ridsporten är redan idag en extremt dyr sport och detta kommer inte att gynna sporten att man i princip "skänker" bort pengar som man inte kan få tillbaka

Och är det så stora problem i Stockholm så borde man lösa problemen där för här nere i skåne finns dessa problem inte, snarare tvärtom att det är svårt att få klasserna fulla.

Ja så minns jag också att det var förr och det var ingen som klagade då?
Åkte man inte hade man förlorat anm avgiften och slapp betala startavgiften och det blir väl samma nu som jag fattar? Det var ju samma både på dressyr och hopptävlingar såvitt jag kommer ihåg.

Lite skillnad på förr då det kostade ca en tredjedel av vad det kostar idag

Det finns ju betydligt fler saker i livet som gör att man kanske måste stryka sig.

Hovböld
Sjukt barn
Beodrad övertid på jobb
etc
etc

Och ridsporten är redan idag en extremt dyr sport och detta kommer inte att gynna sporten att man i princip "skänker" bort pengar som man inte kan få tillbaka

Och är det så stora problem i Stockholm så borde man lösa problemen där för här nere i skåne finns dessa problem inte, snarare tvärtom att det är svårt att få klasserna fulla.

Nejdå folk i stockholm måste kunna planera sina liv så därför får alla i hela sverige som tävlar dressyr en extra avgift på sig , det är väl inte mer än rätt va?? Nu tycker jag du är negativ :D

Skämt å sido..

Settis sista förslag där var ju bra annars där dom drar anmälningsavgiften någon dag innan anmälningstiden gått ut och resten på likviddagen och flytta gärna fram den oxå några dagar. Då har ju alla chans att ångra sig och chans att anmäla sig.

Förresten har du skrivit in det som förslag till förbundet? Annars gör det! Jag tyckte det var bra och mest rättvist.

Senast ändrad:

Men ingår inte anmälningsavgiften i startavgiften? Dvs. klassen kostar säg 250 kr, då betalar du 100 kr i anmälningsavgift och restrerande 150 när du startar? Så var det iaf för i tiden, då på stenåldern när jag tävlade senast :D

Jag tycker inte alls att det framgår klart.

Så jag vet inte vad jag tycker förrän jag har förstått vad förslaget innebär.

Och jag tycker det är själva f-n om håller på o lägger på extraavgifter, det var illa redan när dom höjde licensavgifterna och nu detta. :mad:

Är det någon som kan klargöra om det blir enl Santoxens exempel ovan, eller om det blir 250:- PLUS 100:-, varav 100:- är borta för alltid?

Fast det gör du väl ändå?

Jag kanske inte var tydlig nog. Om jag som arrangör ser att jag har 50 anmälda ekipage till min tävling. Jag har 30 boxar att tillgå, då måste jag hyra in 20 boxar till. Sen kommer likviddan och 20 stycken har avanmält sig. Då står jag som arrangör med 20 boxar som jag ska betala hyra för, men inga ekipage som betalar för dessa boxar.

Jaja jag trodde detta var ett diskussionsforum och inte ett forum där man måste hålla med varandra..

Jamen det var ju precis det jag menade? Att vi två tydligt tycker olika och jag accepterar att du inte tycker som mig men att jag inte tycker att jag kan bidra med mycket mer än det jag sagt. Till slut så känns det som att "sätta dit för att överbevisa metoden" och jag inte känner att jag behöver argumentera mer för min sak då jag tror det framgått tillräckligt tydligt ändå. Därmed inte sagt att du inte får argumentera mer för din sak.

Det kom ett förtydligande i diskussionen på förbundets hemsida

Jag kanske inte var tydlig nog. Om jag som arrangör ser att jag har 50 anmälda ekipage till min tävling. Jag har 30 boxar att tillgå, då måste jag hyra in 20 boxar till. Sen kommer likviddan och 20 stycken har avanmält sig. Då står jag som arrangör med 20 boxar som jag ska betala hyra för, men inga ekipage som betalar för dessa boxar.

Men snälla du :D

Ni får ju göra som alla arrangörer, dvs sätter likviddagen ett par dgr tidigare på boxarna och sedan beställer man dom man behöver.

Jamen det var ju precis det jag menade? Att vi två tydligt tycker olika och jag accepterar att du inte tycker som mig men att jag inte tycker att jag kan bidra med mycket mer än det jag sagt. Till slut så känns det som att "sätta dit för att överbevisa metoden" och jag inte känner att jag behöver argumentera mer för min sak då jag tror det framgått tillräckligt tydligt ändå. Därmed inte sagt att du inte får argumentera mer för din sak.

Jo men i alla dina argument så finns det ju en lösning för att få tävla, det är ju det jag vänder mig emot.

Settis sista förslag där var ju bra annars där dom drar anmälningsavgiften någon dag innan anmälningstiden gått ut och resten på likviddagen och flytta gärna fram den oxå några dagar. Då har ju alla chans att ångra sig och chans att anmäla sig.

Förresten har du skrivit in det som förslag till förbundet? Annars gör det! Jag tyckte det var bra och mest rättvist.

Jag har mailat in mitt förslag till förbundet :) och även ditt om att göra det valfritt för arrangören ;) Dock glömde jag att skriva om att kunna flytta fram likviditetsdagen :(

Fast flera av de exemplena var väl inte helt försvarbara kan jag tycka. En tappsko kan nog de flesta hinna fixa från det att anmälan gått ut fram till tävlingsdagen.

Det beror väl på häst. En tappsko kan ställa till det om hästen har dåliga eller känsliga hovar.

En snöstorm går sällan att förutspå så långt som från innan anmälningsdagen är ute fram till tävlingsdagen.

Snö kan göra att man kommer efter i träning och då är ju hästen kanske inte så klar som man anser

Är man så förkyld så man inte hinner bli frisk så visst är ju det tråkigt.

Det är en fullgod orsak till att avanmäla sig.

Trots den ekonomiska aspekten skulle jag hellre föredra att komma med på en tävling överhuvudtaget och riskera att inte kunna starta pga tex förkylning än att inte komma med alls. Och då kan jag ändå säga att jag förlorat rätt många hundralappar i år då jag inte kommit till start pga olika orsaker som tex vassa tänder som behöver åtgärdas, svullet ben mm som inte har kännts lön att ta ut veterinär på för tusenlappar för att få ett intyg och få tillbaka startavgiften på 200 kr. Så pengarna känns för mig nästan mer sannolikt att förlora tiden mellan det att anmälningstiden gått ut och det att tävlingen är...

Flytta ner till Skåne då för där är det snart inga starter i dressyr :idea:

Alltså det här med fulla tävlingar är ju främst ett Stockholmsproblem. Jag tyckte det var ganska bra med bortlottningskort. Visst, inte kul att bli bortlottad men då visste man att man kom med på nästa tävling.

Jag som är hur slarvig som helst med att sätta in pengar på tdb kommer aldrig kunna anmäla mig till någon mer dressyrtävling om den här ändringen går igenom. :p Dessutom kan ju saker hända som bla Fio sagt tidigare. Allt behöver inte vara veterinärt.

God tanke men jag tycker inte övriga i landet ska bli drabbade bara för att vi i Sthlm har för lite tävlingar och för många som vill tävla.

Frågan är ju hur man löser problemet och jag har nog inget jättebra svar.
Jag tycker faktiskt vi skall gå tillbaka till lottning vid fulla klasser. Blir man bortlottad blir man "immun" från två lottningar framåt eller något i den stilen. Jag tycker inte "immuniteten" skall synas förrän "lotten" hamnar på personen i fråga och då ska det bli rött i tdb och då är immuniteten förbrukad.
Oj vad luddigt det blev.

KL

Fast jag tycker inte alls det ska vara valfritt för arrangören att ha denna avgift. 99% av arrangörerna kommer att använda sig av den då det är ett enkelt sätt att få in pengar utan motprestation. Dvs ryttarna stryker sig o då får klubben några 100 lappar utan att det blivit nåt slitage eller utdelade priser. Hur ska du som tävlingsansvarig på en klubb kunna försvara att du INTE uttnyttjar det som du får lov till???

Nej, jag tycker också det är ett stockholms problem o det visade ju Hippsons undersökning klart o tydligt. Det distriktet får försöka lösa sitt problem på annat sätt utan att vi övriga i landet ska drabbas av avgifter. Känns ju redan lite löjligt att dressyr ska kunna dra pengar 1 hel vecka tidigare än en hopptävling?? Hur i hela friden kom man på nåt så korkat? I en fälttävlan kan jag förstå tänket då det är ett enormt mycket större arrangemang även på låg nivå, än en dressyrtävling.

Jag kan lova att min klubb INTE skulle utnyttja den valmöjligheten ivf ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka