Vad tycker ni???

Sv: Vad tycker ni???

...glömde, men givetvis anser jag att veterinärkontroller borde fungera och att ingen borde få starta med en sjuk häst, men det jag reagerar på är att ofta när man diskuterar trav så känns det som att folk vill lägga alla under en kam och kritisera "travfolk i allmänhet" för dålig hästhållning och sedan höja ridsports människor till skyarna för hur de sköter sina hästar.

Jag håller med dig ,fullständigt.Jag har både sett o hört grejer i ridsporten som kan få en att baxna.:crazy:jJag tycker nog att man ska sopa rent framför sin egen dörr innan man börjar med andras.:mad:
Jag vet med mig själv att jag allt för min häst ,och inte känner jag mig som någon djurplågare.:eek:

Gör allt för min häst,ska det naturligtvis vara.:cool:
Personligen har jag aldrig förstått varför ridhäst folket är så snabba på att hoppa på travfolket?:( Har dom komplex på nå sätt eller.
Vi håller ju på med samma sak men inom olika grenar!

Visst är det s¨å. Och som sagt, det som är så tråkigt är att folk överlag kritiserar ALLA som håller på med travsport för att vara djurplågare. Jag bryr mig verkligen om mina hästar, går till veterinären så fort de hänger på en töm, går regelbundet till tandläkare och har ute equiterapeut varannan månad, tar blodprov och kollar hals om jag misstänker något, och jag vet många fler som gör det, vilken ridskola har pengar till att kontrollera sina hästar på det sättet? Vilken motionsryttare gör det? Jag tror det är bra många fler travtränare som gör dessa undersökningar än ridfolk. Faktiskt.

Men i den senaste artikeln framkom det ju att det inte var sporten han kritiserade.

Jag tycker att man kan dela in hästeriet mer i tävlingsinriktat och inte tävlingsinriktat. Och då menar jag inte en klubbhopppning på skoj nån gång i bland. De som tränar för ett mål är oftast betydligt mer insatta än de som mullar runt i skogen. Och den stora gruppen är ju de som mullar omkring bland de som rider till skillnad från inom travet där våra hästar är uppfödda med målet att tävla.

Sant, så sant. Men visst, han kritiserar staten. Okej. Det är hans åsikt. Man kan dock lätt få inställningen att alla är djurplågare inom travet, vilket även de som inte håller på med trav anammar. Mer eller mindre alla använder käk, tungband och så vidare. Och använder man det så är man hästplågare eftersom det uppenbarligen plågar hästen.

Det jag menar är, varför kritisera staten att de har för hårda regler just mot travsporten när det faktiskt används en hel del hjälpmedel som faktiskt kan bli plågsamma för hästen inom andra sporter också. En rätt anspänd käk hjälper ju hästen när den blir trött, rätt använd graman hjälper dressyrhästen att finna sin form, men en alldeles för kort käk kan givetvis plåga hästen så den inte kan trava, liksom en graman som används av en okunnig hand kommer att plåga hästen till en onaturlig form.
Varför inte diskutera hästnäringens problem som så, och inte så krasst slänga sig på travet. För jag tror säkert Darenius under sina år varit på en och annan hopp och dressyr tillställning också och säkert sett saker han funderat över där också.

Det är bra med diskussion, absolut. Men ,det gäller kanske alla ridgrenar och inte bara travsporten?

Visst är det s¨å. Och som sagt, det som är så tråkigt är att folk överlag kritiserar ALLA som håller på med travsport för att vara djurplågare. Jag bryr mig verkligen om mina hästar, går till veterinären så fort de hänger på en töm, går regelbundet till tandläkare och har ute equiterapeut varannan månad, tar blodprov och kollar hals om jag misstänker något, och jag vet många fler som gör det, vilken ridskola har pengar till att kontrollera sina hästar på det sättet? Vilken motionsryttare gör det? Jag tror det är bra många fler travtränare som gör dessa undersökningar än ridfolk. Faktiskt.

Jag tror att vi inom travet måste vara mer noga med våra hästar,
man vill ju att hästen ska hålla mer en ett lopp.Vården av hästen är jätte viktig om den ska hålla.
Det jag vill få fram är att trav sporten syns o hörs mer, tack vare tv o tidningar.Och folk är ju ganska snabba på att ta åt sig det negativa.Det är doping ,kuskar som spöar hästar osv.
Jag VET att det händer sådana saker inom ridsporten oxå,men
det kommer inte fram på samma vis.

Det är ju just det jag säger, men det är väl minst lika viktigt att det kommer fram inom alla andra grenar? Varför ska just djurskyddet inom travet, där folk faktiskt är noggranna med sina hästar, mycket för att det är pengar inblandat och man vet att man har ögonen på sig, få bära hundhuvudet??

Hästägare hos tränare har knappast hästen för att tjäna pengar, de har hästägandet som en hobby som är spännande och där de faktiskt kan tjäna pengar, men de allra flesta hästägare VET att tränaren går till veterinären för minsta lilla. De VET också att hästens veterinäravgifter blir höga varje år. De flesta hästägare räknar med det.
Många amatörer jag känner är väldigt nogranna med sina hästar, gör alla möjliga undersökningar och behandlingar, startar inte om de misstänker minsta lilla symptom på att hästen inte mår bra. Och tar ut veterinärer och equiterapeuter i förebyggande syfte. Jag vet inte riktigt vad man ska göra mer? Sedan finns det självklart de som aldrig har råd eller är för snål att göra något av ovanstående, men det märks ju ganska snabbt i resultatraden då också. Då blir det genast ännu dyrare att ha häst.

Det finns alltid saker som kan göra djurskyddet bättre, men låt för den sakens skull inte travet få bära det hundhuvudet. För vi älskar våra hästar precis lika mycket som skogmulleryttaren som bara rider sin häst i skogen. Åtminstone jag.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
834
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka