Vad tycker ni???

Sv: Vad tycker ni???

Ogillar dessutom vinklingen:mad:
Han skriver det som att uppkäken är plågsam! Inte att det är för att hästen ska kunna ligga i den å vila?!

kl

Hur som helst tvivlar jag på att Darenius verkligen har sagt det här som han har sagt, utan jag tror artikeln är fruktansvärt vinklad på ett sätt som journalisten vet att han kommer att få uppmärksamhet = mer jobb på.
Ska bli kul att se, kanske kommer journalisten och veterinären ställas mot väggen i travronden...

*knapplån*

Vad Darenuis ville ha sagt var troligen det som stod i insändaren i Travronden. Ganska stor skillnad på det och journalistens text.

Ogillar vinklingen. Fick flera frågor av folk som läst detta som visste att vi håller på med trav. Inga direkta personliga påhopp, men att travsporten var djurplågeri var tydlig. "Men gud, spänner ni fast tungan och spänner upp huvudet?!" Att det var sjukt, vad vi använde för bett som skärde in i hästarnas munnar, och om de tvingades att springa så fort att de fick näsblod osv.

Var verkligen obehagligt då jag utgår från att ha mina hästar så naturliga som möjligt och har inga "specialare" på någon av dem. De går ute mellan 6-20 på fri tillgång, tränas med rakt, tredelat eller bettlöst. Jag ser mig själv som väldigt seriös som skulle gör allt för deras bästa, precis som resten av alla som håller på med trav. Att man inte kan hålla på med det för de stora pengarna har man ju insett för länge sedan, men chansen finns ju alltid och det är ju den man jobbar för att en dag uppnå. Men självklart finns det rötägg precis som med allt, men det gör ju inte att man kan dra alla över en kam.

Sedan att 10% skulle ha munproblem måste jag säga i sånna fall är en lyrisk siffra eftersom forskning visar att av alla hästar över lag så ligger det pca 90% som har munproblem.

Tycker det bara handlar om smutskastning, om det är vet. själv eller journalisten vet man ju inte. Men bara yttligare ett nederlag för travsporten som genast fick sin "djurplågeristämpel" i ännu starkare färg. Gillar att Claes förklarar på ett förståligt sätt för ovetande människor och städar upp.

Jaadu, djurjouren!
Sorgligt att man alltid måste hacka på travet och dess utövare! Personligen tycker jag att man borde hacka mer på ridfolket, har sällan sett så otroligt okunniga människor som inom den branschen!
Inom travet hanterar vi våra hästar från tidig ålder, ridhästar går i princip i hagen tills dom är tre! Dom kan inte stå uppbunda, för då får dom panik, de går inte att lasta dom, för då måste man vara minst fem stycken som lockar med havre, använder linor mm, mm.
På med martingal, graman, gouge och allt vad det heter för att rätta till "olater"! Nää, snacka om att kasta sten i glashus!! Att sätta på ett tungband som säkerhetsåtgärd anser jag vara att sätta säkerheten främst, både med tanke på hästen, men även med tanke på mina medtävlare, som säkert inte har lust att störta för att min häst har svalt tungan! Och journalisten som skrev artikeln kunde inte ett skvatt om trav, det är då ett som är säkert! Har själv aldrig käk i defilering, kör med automatkäk, då kan man själv reglera den, och behöver ingen medhjälpare. Efter provstart kan jag ta ner käken och låta hästen skritta med sänkt huvud. Och jag tror inte det finns många som startar en halt häst, för då blir det definitivt inga pengar på kontot den dagen! Nää, sluta klaga på travet, visst finns det människor som gör fel, men det finns det minsann inom ridsporten också, enligt mig fler än inom travet.

Nu är ju Djurjouren en travmänniska, gör inte den här tråden OCKSÅ till en trav vs ridning. :(

Vad skrev han i ronden? Har inte läst den i tisdags, och idag har jag inte hunnit skaffa den. Nyfiken på vad han ville ha sagt i stora ordalag bara.

För övrigt, den andra artikeln är ändå ok, även om man om man är okunnig och inte förstår vad Claes menar kan hitta på en del saker som kan missförstås där också.
Under mina år inom travsporten har jag bara träffat en häst med lungblödning till exempel, och den var riktigt sjuk och skulle självklart inte ha startat med facit i hand.

Magsår är säkert vanligt, men då detta i princip enbart forskas på trav och galopphästar och inte ridhästar, så är det säkert lika vanligt bland ridhästar också eftersom magsår oftast beror på bristen på stråfoder och inte stress (nä, det var inget försök till att jämföra ridning - trav, utan mer ett konstaterande att oavsett gren så får nog hästar idag för lite stråfoder, där jag jobbade på Irland med galopphästar levde hästarna på kraftfoder och knappt något hö alls:crazy:).

Problemet är ju liksom bara att hästen inte bryter med halsen utan med baken...........
allt hästen gör med huvudet är en omedeveten handling, dvs hästen är inet medveten om det. Den använder huvudet för att balansera upp fel som resten av kroppen gör.
I klartext så betyder det att man kan inet lära hästen något i huvudändan, bara låsa fast den, resten av hästen gör fortfarande fel.

Klart att ridfolket oxå gör fel, men det var inte det som denna debatt handlade om.
dont get me started :devil:.
Jag annser att ridfolk är otroligt inkompetenta.

Nog känner jag mer igen mig i det Peter Forsberg beskriver, som sagt...Ang. det han skriver om forskning och så vet ju inte jag säkert, däremot vet jag att de allra flesta undersökningar görs på trav och galopphästar, men vet därför inte hur många ridhästar som har de aktuella problemen.

Artikeln var vinklad, man ville helt enkelt ha fram att alla som håller på med trav är djurplågare och att hästarna lider något fruktansvärt... Jag har inte läst Darenius insändare i ronden men jag har svårt att tro att han menade allt det han sa, på precis det sättet. Men jag kan ju ha fel...

Håll oss uppdaterade om journalisten svarar något. Men det gör han nog inte för han ville nog mest ha uppmärksamhet.

Den första artikeln blev jag ledsen för, men den här tycker jag var riktigt bra. Det är ett stort jobb som ligger framför svensk travsport när det gäller hästars hantering, tycker jag.

Jag tror att vi kommer att få en förändring eftersom de tränare som "balanserar" på det gamla sättet kommer att konkurreras ut av tränare som inte behöver den typen av hjälpmedel eftersom de söker andra vägar och på det sättet får en mer långsiktigt hållbar häst. Jagtycker redan man ser stor skillnad på tränarna.

Så, det är inte nattsvart för travet och den här diskussionen tycker jag att man ska ta till sig istället för att spotta på.

Tralala.

Jo, det är samma journalist, dock i en mjukare ton. Visst är artikeln bättre, men jag anser fortfarande att man kan diskutera djurskyddet inom hästsporten som så och inte bara djurskyddet inom travsporten. Men det görs inte, för att det tjänas pengar inom trav och då är det enbart den stora boven för att vi har ett intresse som vi skulle kunna tjäna på.

Sverige har över 300.000 hästar. Det låter inte trovärdigt att hästarna inom travet skulle ha det så mycket sämre och plågas så mycket mer än hästarna inom andra sporter.

Ja men det har du helt rätt i!

Men jag har undrat en sak. Varför kan man inte ha samma typ av besiktning inför travlopp som man har på ridtävlingar? Såklart skulle det ta jättemycket tid och pengar, men om man verkligen ville så skulle man ju kunna. Eller?

Å andra sidan är det kanske bättre att satsa på att kontrollera de hästar som inte kommer till tävlingarna. De som kommer till start är det väl oftast inte så stora problem med.

Och sedan är det väl så att det som borde förbättras kommer man inte åt med en veterinärundersökning. Att t ex en kusk sätter sig och sågar hästen i mun och styr upp mot staketet ser man ju inte precis innan loppet.

Helt sant. Och det hade varit ett stort steg på vägen, att ha samma typ av besiktningar. Men som sagt, det kostar för mycket och då blir det väl ett jäkla liv från övriga hästsverige om det, att travet får en massa extrapengar för sådana grejer så att säga.

Nu är det ju tur att det också finns banveterinärer som ber om fler provstarter, stryker hästar och kollar värmningar och så, men oftast resulterar ju detta i att man får visa friskintyg om hästen är dålig i loppet, man blir ju sällan struken innan.

Jag lever dock med det blåögda mottot att alla stryker sina hästar om något inte står rätt till och de märker det. Jag hoppas det är så i alla fall, för ingen vill väl starta en sjuk häst? Jag stryker direkt mina hostar, har högre temp eller högre vilopuls eller träningspuls i sista jobbet innan. Tyvärr har inte det räckt och ett par gånger har mina hästar stannat i lopp - trots att de gått riktigt bra i starten tio dagar innan.

Diskussionen och debatten - mellan kunniga folk med ett öppet sinne - är absolut bra och ett måste för att utveckla näringen. Men som jag tycker, handlar det om hela hästnäringen.

Jag lever dock med det blåögda mottot att alla stryker sina hästar om något inte står rätt till och de märker det. Jag hoppas det är så i alla fall, för ingen vill väl starta en sjuk häst?

Men det finna ju trots allt hästar som startar på v75, som travar som ankor.Skulle jag som amatör komma ut med en sån häst,så blev det tvångs strykning direkt.:smirk:
Stor tränarnas hästar blir inte ens rappoterade.:mad:

Jag ser tungbandet mer som en säkerhetsdetalj, än som ett hjälpmedel!!
//Micke.B.

Håller absolut med, att binda tungan på en travhäst är nog inget som den lider av utan man skyddar den från att svälja tungan! Blir mycket upprörd i övrigt när jag läser denna tråd. Så många fördomar mot travsporten, man känner sig nästan kränkt när man så länge själv tränat travhäst och verkligen gett hästarna omsorg och sett till att de mår bra. En viktig sak att komma ihåg är att en kusk sällan tvingar en travhäst att springa snabbt, utan oftast vill de(travhästarna) genast de kommer in på banan sätta av i värsta fart av sig själva för att de gillar det. Därav måste man hitta på olika "hjälpmedel" för att inte säkerheten skall komma åsidosatt när de ligger på tömmarna.

...glömde, men givetvis anser jag att veterinärkontroller borde fungera och att ingen borde få starta med en sjuk häst, men det jag reagerar på är att ofta när man diskuterar trav så känns det som att folk vill lägga alla under en kam och kritisera "travfolk i allmänhet" för dålig hästhållning och sedan höja ridsports människor till skyarna för hur de sköter sina hästar.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
834
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka