Sv: Vad tycker ni???
Jaadu, djurjouren!
Sorgligt att man alltid måste hacka på travet och dess utövare! Personligen tycker jag att man borde hacka mer på ridfolket, har sällan sett så otroligt okunniga människor som inom den branschen!
Inom travet hanterar vi våra hästar från tidig ålder, ridhästar går i princip i hagen tills dom är tre! Dom kan inte stå uppbunda, för då får dom panik, de går inte att lasta dom, för då måste man vara minst fem stycken som lockar med havre, använder linor mm, mm.
På med martingal, graman, gouge och allt vad det heter för att rätta till "olater"! Nää, snacka om att kasta sten i glashus!! Att sätta på ett tungband som säkerhetsåtgärd anser jag vara att sätta säkerheten främst, både med tanke på hästen, men även med tanke på mina medtävlare, som säkert inte har lust att störta för att min häst har svalt tungan! Och journalisten som skrev artikeln kunde inte ett skvatt om trav, det är då ett som är säkert! Har själv aldrig käk i defilering, kör med automatkäk, då kan man själv reglera den, och behöver ingen medhjälpare. Efter provstart kan jag ta ner käken och låta hästen skritta med sänkt huvud. Och jag tror inte det finns många som startar en halt häst, för då blir det definitivt inga pengar på kontot den dagen! Nää, sluta klaga på travet, visst finns det människor som gör fel, men det finns det minsann inom ridsporten också, enligt mig fler än inom travet.