Vad tycker ni???

Sv: Vad tycker ni???

Jag skrev ett långt inlägg i den andra diskussionen på huvudsidan. Kalmar var för övrigt inte först med det utan det är samma sak på alla banor i södra Sverige.

Jag tycker att det är urkass journalistik. Har jag helt fel om jag tror att journalistiken vinklat det från sin egen åsikt? Veterinären borde ha kunskaper ändå tycker jag, visst sjutton kan man käka upp en halt häst ohalt men så kort käkrem är väl inte enligt reglementet godkänt att ha och det kan ju han som veterinär säga ifrån med. Någon borde maila honom och ifrågasätta varför han inte tar upp de positiva sidorna att vi travfolk faktiskt går med våra hästar till veterinären när de inte fungerar till skillnad från många ridfolk.

För övrigt är jag mest irriterad på de förståsigpåare som bara bestämt sig för att travsporten är djurplågeri utan att överhuvudtaget försöka sätta sig in i sporten och som hugger direkt när de får chansen till något sånt här och sedan stoppar huvudet i sanden och vägrar lyssna på motargumenten. Är man så trångsynt (ja, jag börjar bli trött på de diskussionerna) kanske hästar är fel sport/intresse att hålla på med:devil:.

Jag reagerade särskilt kraftigt på hur checken skulle vara anspänd enligt den som skrivit artikeln.

Jag undrar om det var en så artikel han verkligen tänkt sig efter alla år som banvet. på Mp? :confused:

Det verkar ju i artikeln som om han inte vet något om trav.....eller att journalisten vinklat det Darenius sagt åt det håll journalisten vill. !!!

Jag håller med. Travfolket är mästare på att lägga på dessa evinnerliga tungband och käkar och språngremmar och gummislangar och faan och hans moster.
att ha käken på i i volten är så dumt så det finns inte och precis som artikeln säger så döljer det hältor.

Visst, men han får ju det att låta som om det är enda anledningen till att använda utrustning.

Jag håller med. Travfolket är mästare på att lägga på dessa evinnerliga tungband och käkar och språngremmar och gummislangar och faan och hans moster.
att ha käken på i i volten är så dumt så det finns inte och precis som artikeln säger så döljer det hältor.

Språngrem??? :confused:

Men visst är det många hästar som åker ut efter provstarten på banan och då har de ju alltid haft käken på.

Jag är lite splittrad till det där med käken på i defileringen, det underlättar nämligen för min medhjälpare som börjar bli lite halt och lytt. :D Men så skulle jag aldrig åka ut med en häst med misstänkt hälta. Samtidigt gillar jag inte att skritta med käken på så det blir ju lite moment 22. :crazy:

Vår ena startdam är helt omöjlig att få fast käken på efter provstart om vi inte kör upp till stallet.....

Ett tungband är ju inte alltid fel....

Saxat från Aftonbladet trav 365
Ånøyknekten ledde loppet då han fick problem och föll. Kusken Thomas Mjøen försökte att klara sig undan, men kunde inte undgå att bli överkörd av flera bakomliggande ekipage som stupade över den fallande hästen.

Lyckligtvis klarade sig Mjøen med smärta i skuldror och höft. Han undersöktes senare på sjukhus men kunde själv gå av banan.

– Jag fick stora delar av fältet över mig. Jag har haft en väldig tur, säger Mjøen till adressa.no.

Veterinären Jostein Rekstad var en av de första på plats och försökte återuppliva hästen, men livet gick inte att rädda. Rekstad tror att Ånøyknekten svalde tungan under loppet och att hästen föll på grund av syrebrist.

– Men dödsorsaken med största sannolikhet bruten nacke efter fallet, säger veterinären Jostein Rekstad til adressa.no. "

Länk till hela artikeln och ruggiga bilder http://www.aftonbladet.se/trav365/article1675619.ab

http://www.aftonbladet.se/trav365/article1676562.ab?service=galleryFlash

Men det är det ju!!!!! Tungband döljer att hästen inte vants in ordentligt och på korrekt sätt på bettet, spärrgrimam likaså.
Martingal, gummislang och springrem döljer en dåligt /felaktigt arbetande bakdel.
Sidostång döljer snedheter....o.s.v.

Inga av dessa redskap behövs om vi låter en häst utvecklas i dens egen takt........Det är genvägar så att vi slipper engagera oss så mkt i att förstå hästen.

Helt klart har vi olika åsikter om det jag kallar hjälpmedel.

Omvänd mig gärna och förklara hur dessa grejor hjälper hästen.

För mig betyder hjälpmedel nått som underlättar för individen att utveckla sin kropp/förmåga, vilja etc.

För mig är travhjälpmedlena något som hjälper kusken/tränaren/ägaren.

Visst kan vissa hjälpmedel vara för kuskens skull, tex. slagjord. Sen om det handlar om att vara dum och använda en vet jag inte om jag tycker.....
Tungbandet använder vi på 1 av våra tävlande, hon lägger tungan över bettet annars, vilket inte är lämpligt tycker jag. Ska jag då försöka få henne att sluta med detta kommer det att ta lång tid (om det är möjligt alls) och under det/ de år det tar då sluta tävla henne..... En av mina tanter gör likadant, men då när hon rids. Har alltid gjort likadant, så ska vi då sluta rida henne? Hon är 21 år....
Om de "vants in ordentligt" eller ej kan jag inte svara på då jag köpt in bägge som vuxna. Den ena som starthäst som jag alltså vill tävla med nu, den andra som äldre avelssto....
Kan tillägga att tungband var jag tvungen till att använda på min Arab också, aldrig tävlad i någon diciplin, NH jobbad, men som lade sig till med olaten att lägga tungan över bettet och kväva sig. På denna herre la vi 5 år, med tränares hjälp, på att försöka få bort olaten.... Vi lyckades aldrig....

Senast ändrad av en moderator:

Om man ska bota tungbandsbehov eller ännu bättre förebygga på unga hästar så låter man under 2 veckors tid hästen äta allt krafftfoder med ett lågt satt bett i munnen, så lågt att det är lätt för hästen att få över tungan.
Det är nämnligen väldigt obehagligt att äta när man har tungan över bettet så trots att betet är satt lågt och inbjuder till att ha tungan över sig så kommer de att välja att ha tungan under det eftersom det är bekvämare att äta då. Man måste dock se till att bettet tas av så fort den ätit klart.
Hästar är enkla varesler som letar efter lättaste vägen. Läxan i denna övning är enkel:
tungan över bettet=obehagligt
tungan under bettet=behagligt
Det ger en livslång vana att ha bettet där det ska vara. Gör man på vanligt vis, dvs in med bettet och på med en käk och sen ut och tömköra så blir det behagligaste alternativet att ha tungan Över bettet.
Om man vänjer unga hästar på detta vis så brukar de aldrig någonsin lägga tungan över bettet. Det är ju bättre att förebygga än att bota.
På en 21 åring är det oftast chanslöst att bota men det är sorgligt när det går till så som det gör i travstall idag att man praktiskt taget kör in unga hästar med tungband.

Jag hade nog tänkt mig vad ni tyckte om artikelns sakinnehåll, tungband och övrig utrustning diskuterar vi ju redan i andra trådar...

Omvänd mig gärna och förklara hur dessa grejor hjälper hästen.

För mig betyder hjälpmedel nått som underlättar för individen att utveckla sin kropp/förmåga, vilja etc.

För mig är travhjälpmedlena något som hjälper kusken/tränaren/ägaren.

Jag ser tungbandet mer som en säkerhetsdetalj, än som ett hjälpmedel!!
//Micke.B.

så ridhästar som behöver martingal är inte inridna på rätt sätt?
hästar som gapar undan bettet har haft en hård hand?

den andra sidan av travsporten då?

det faktum att det (på många ställen) tas blodprov ofta för att se så att hästen inte är sjuk, att böjprov sker rel ofta, att man pulsar så att se så att den tränar optimalt, att de som ettåringar är mer hanterade än vad många ridhästar är som treåringar.

är det då saker som ridsporten behever uppvaknande till?

Vilket är värst:
Att hästen får ha tungband på sig under en timme
eller att den svälver tungan och kvävs?/ lägger tungan över bettet och orsakar olycka?

nu åter till artikeln:
När betslet skär in i munnen startar smärtan en kedjereaktion. Hästarna tar betslet med tungan och drar ihop halsen. Då får de inte tillräckligt med luft och kan störta. Tränarna har löst problemet genom att binda fast tungan och låsa huvudet ännu mer. För varje skyddsreaktion från hästen, har tränarna satt in ytterligare motåtgärder.

detta lär ju få fler att se travsporten som något negativt.
Jag skulle tro att journalisten var neg till trav, kändes som om artikeln var vinklad.

men eg är det ju ändå upp till var och en, eller har jag missuppfattat, MÅSTE man ha käket på under defilering? i så fall, hur funkar det för de som inte använder käk?
men säg att man inte vill ha käkat, då får man ju ta sig en minut till att åka till sin medhjälpare så den kan käka på. Startbilen/signalen går ju inte med en gång efter defileringen.

men eg är det ju ändå upp till var och en, eller har jag missuppfattat, MÅSTE man ha käket på under defilering? i så fall, hur funkar det för de som inte använder käk?
men säg att man inte vill ha käkat, då får man ju ta sig en minut till att åka till sin medhjälpare så den kan käka på. Startbilen/signalen går ju inte med en gång efter defileringen.

Nu vet jag inte hur det funkar på Mp för sist jag körde där defilerade man i rätvarv men på andra banor där man får ha check under defilering är det för att provstarten ska göras direkt efter defilering. Man måste inte ha checken på.

På vår bana (B-åker) så är det bara på lunchtravet som hästarna får vara uppkäkade under defilering!

Men för att återgå till ämnet så har väl vetten värmningarna på sig att se om en häst uppträder misstänkt?

Sen, att vilja starta en häst som är halt??? Det känns lite orimligt med tanke på vilka kostnader man lägger ut bara på att få sin pålle till start! Plus att, ingen vill väl skämma ut sig i onödan:confused:

Apropå hjälpmedel! Tex. huvudstång för att hästen springer å bryter.. Kan ju hända att tränaren i fråga jobbar med saken men vill vara säker på att hästen inte faller in i samma mönster igen, vid start!!

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
834
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka