Sv: Vad tycker ni???
Visst kan vissa hjälpmedel vara för kuskens skull, tex. slagjord. Sen om det handlar om att vara dum och använda en vet jag inte om jag tycker.....
Tungbandet använder vi på 1 av våra tävlande, hon lägger tungan över bettet annars, vilket inte är lämpligt tycker jag. Ska jag då försöka få henne att sluta med detta kommer det att ta lång tid (om det är möjligt alls) och under det/ de år det tar då sluta tävla henne..... En av mina tanter gör likadant, men då när hon rids. Har alltid gjort likadant, så ska vi då sluta rida henne? Hon är 21 år....
Om de "vants in ordentligt" eller ej kan jag inte svara på då jag köpt in bägge som vuxna. Den ena som starthäst som jag alltså vill tävla med nu, den andra som äldre avelssto....
Kan tillägga att tungband var jag tvungen till att använda på min Arab också, aldrig tävlad i någon diciplin, NH jobbad, men som lade sig till med olaten att lägga tungan över bettet och kväva sig. På denna herre la vi 5 år, med tränares hjälp, på att försöka få bort olaten.... Vi lyckades aldrig....