Vad tycker ni??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gudrun1
  • Startdatum Startdatum
G

Gudrun1

Hej allihopa! :)

Jag har ett halvblodssto som är född 1990, hon har aldrig fått något föl.

Hon har alltid varit pigg och fräch förutom nu, då hon har fått en senskada som är ganska illa. Vet. tror inte att hon kommer kunna gå fullt ut mer utan att hon bara kommer kunna gå som promenadhäst.

Jag undrar nu - Vad tror ni om att sätta föl på henne?

Jag vet att det är väldigt sent nu, det är trots allt snart september + att hon är gammal. Men vänta ett år, då är hon ju inte precis yngre.

Jag är otroligt tacksam för allas åsikter - positiva och negativa. :)

Sv: Vad tycker ni??

alla seminstationer har stängt nu.. Sen så bara för att man har ett sto så är de inte säkert man ska avla på henne. Du har glömt alla viktiga saker. Stam, för o nackdelar med stoet, bild, resultat.. Med denna informationen får du säkert svar!

Jag tycker att det låter som en dålig idé. Först och främst för att hon är skadad och gammal i kombination, klarar hennes kropp att bära ett föl?

Sen har du nog svårt att hitta en lämplig hingst som fortfarande är i avel i år, de flesta stationer brukar stänga i mitten av augusti. Ibland gör hingstar som står på naturlig betäckning undantag.

Själv tycker jag att avel ska ske planerat, inte att man ska ta föl för att stoet inte kan ridas ordentligt utan för att hon kan tillföra något, och att man ska välja hingst noggrannt och inte ta en som fortfarande råkar vara i avel för säsongen.

Positiva saker är få skulle möjligen vara att om du väntar till nästa år med att betäcka så kommer du att ha hela säsongen på dig att försöka få henne dräktig. Plus att du har tid nu att ta prov vid brunst och se så att hon inte har infektioner och ser fin ut i livmodern innan du börjar. Ja också att du då har gott om tid att välja hingst till henne.

Negativa saker är fler.
Först så måste du vara beredd på att det kommer att kosta en hel del p g a hennes ålder. Kan behövas fler besök på stationen och behandlingar innan en dräktighet. Åldern gör också att risken finns att hon blir dräktig och sedan resorberar vilket då kräver behandling innan man kan försöka igen.
Om hon blir dräktig och klarar den första tiden så risken för att hon kastar stora p g a åldern. Klarar hon hela dräktigheten så är det nästan mer regel än undantag att äldre ston har sämre råmjölk. Vilket då kan leda till ganska dyra behandlingar av fölet för att det ska klara sig och få de antikroppar som det behöver.
När den biten är avklarad så måste man komma ihåg att stoet då om hon betäcks nästa år är 22 år när hon fölar. Hästar i den åldern kan dö helt naturligt eller behövas tas bort akut p g aålder. Då måste man har möjlighet att föda upp fölet utan mamma. Visst har man tur kan det gå att hitta en amma. Men det är långt ifrån säkert att det lyckas och måste man föda upp fölet på välling. Vilket är dyrt, mycket dyrt. Fick själv göra det för fem år sedan när ett av mina ston behövde avlivas akut och lämnade ett två veckor gammalt. Det var halvblod och redan kostade vällingen mig lite över 4000/månad. Till det får man sedan tänka på arbetsbördan av att ha ett vällingföl. I början fick hon mat varannan timme dygnet runt så det kräver att man är flera som kan dela på matningarna för att man ska orka med det. Med andra ord är det som att ha ett stort spädbarn fast man slipper byta blöjor. Så man måste vara beredd på att risken att det händer ökar med åldern på stoet. Mitt sto var bara nio år så det kan ju hända alla ston. Men som sagt ju äldre sto ju större risk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 363
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 287
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 483
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka