Vad tycker ni om min foder stat

L

Lundtjej

Hej, jag skulle gärna vilja ha era åsikter om min foderstat!
Min häst är ett eng fullblod, 4 år. Går i stor hage ca 8h om dagen. Har bra med täcken på sig. Rids ca varannan dag, jag rider ut mycket, undviker att rida honom svettig nu när det är så kallt. håller på att dra ned på ridningen då han går på vintervila den 23 dec. för att sedan sättas igång igen den 4 jan.

Han äter varje dag:
8 kg hösilage (vilket är mer än vad han äter upp)
4 liter lusern
3 liter korn
1 liter majs
2dl olja

Han är lite tjock, men det tycker jag inte gör så mycket.

Sv: Vad tycker ni om min foder stat

Om hästen är tjock är det inte en optimal foderstat. Dessutom går det inte att säga hur vida din foderstat är bra eller inte när man inte vet värdena på höet. Din foderstat kan vara jättebra, men den kan också vara rent åt helv*te om värdena på höet inte matchar allt kraftfoder du ger.

Säger det dock igen, om hästen är tjock är foderstaten inte helt optimal.

Om hästen är tjock ta bort täcket så mer energi går åt till att hålla värmen

Förlåt min otydlighet!
Hästen är inte tjock som i fet. Han är bara lite rundare om magen än de top trimmade tävlingshästarna i stallet.

Hö analyser ser ut såhär (vad det nu betyder)
Torrsubstans 85 %
smältbart råprotein 38g/kg
Energi, foder 8.0 MJ/kg
Råprotein 80 g/kg
smältbart råprotein 44 g/kg
Energi 9.3 JM/kg
NDF 636 g/kg
Socker (NIR) 101 g/kg

Senast ändrad av en moderator:

Att en häst är rund om magen betyder inte = tjock häst. Kan du känna revbenen och inga andra tydliga fettdepåer finns så är nog hästen i bra hull men med sk hömage :) inget att oroa sig för.

Rent spontant skulle jag ha dragit ner på energigivan om hästen ska stå en längre tid. De värden du anger blir man lite ? kring då det är ts för vanligt hö inte för hösilage. Är det inplastat hö du har inte hösilage?

Hej, jag skulle gärna vilja ha era åsikter om min foderstat!
Min häst är ett eng fullblod, 4 år. Går i stor hage ca 8h om dagen. Har bra med täcken på sig. Rids ca varannan dag, jag rider ut mycket, undviker att rida honom svettig nu när det är så kallt. håller på att dra ned på ridningen då han går på vintervila den 23 dec. för att sedan sättas igång igen den 4 jan.

Han äter varje dag:
8 kg hösilage (vilket är mer än vad han äter upp)
4 liter lusern
3 liter korn
1 liter majs
2dl olja

Han är lite tjock, men det tycker jag inte gör så mycket.
Jag tycker att det verkar som om du ger mat sådär lite mellan tummen och pekfingret. Ransaka ditt foderval tycker jag. För det första bör man väga kraftfodret och inte mäta upp det eftersom olika leveranser av t ex korn väger olika (olika mängd skal t ex) Oljan t ex. vet du varför du ger oljan? Om hästen är lite rund finns det ingen anledning att ge olja. Ditt hö har ett ganska lågt proteinvärde i förhållande till energin. Det du alltså ska sikta på är ett fodermedel med högt proteinvärde såsom lusern. Energimängden vill du sänka istället och därför behövs inte oljan (som är bara energi). Nu inför vilan drar du ner på korn och majs (samt oljan förstås) När du sedan sätter igång hästen igen efter vilan så väntar du med att lägga till kraftfoder. Med lite tur vill hästen hellre äta mer hö och då kompletterar du höet med lusern.

Fast så tokigt tycker jag inte att det är. Visst det kanske bara är tur nu att
det passar, alt har någon hjälpt med foderstaten. Mineralerna har jag ju ingen
aning om, men lite beroende på om det är lucernhack eller pellets samt
vilken tillverkare så får ju hästen runt 630 smb samt 108 mj, alt 530 smb och
100 mj.

Så jag tycker inte det är dåligt.

Dock skulle jag ju minska om jag red mindre, men inte nödvändigtvis trycka
på lucern, då ofta lägre kvot kan passa bättre så länge som smb är täckt.

Typ... :D

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 459
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 223
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama