Vad tycker ni om mig som ryttare?

J

juni_cool

Skulle ni kalla mej för rutinerad ryttare?

Jag började att rida på en skenande shettis när jag var 5 år och hade aldrig ledning utan ramlade av varje gång men sen började jag rida när jag var 8 år på ridskola och jag ramlade av och satt upp igen har aldrig vart rädd att ramla av.Jag red från 8 år tills jag blev 12 då slutade jag på grund av en hemsk ridlärare bara volter på varje lektion.Medans jag red på ridskolan hjälpte jag till i ett trav stall och så småningom började jag rida på mina kompisars hästar och när jag var 13 år fick jag min första häst en c-ponny som stegrade och testade mig när jag red ut själv men på provridningen ko lugn sen till slut så slutade hon att testa mej och jag hoppade och red dressyr och red i skogen på henne.Sen så medans jag har haft min häst så kom en bockande,stegrande nästan satt hästen gick omkull som jag började rida åt en kompis då var hästen 5 år och jag fick den till en duktig hopp och dressyrhäst åt min kompis och sen så har jag hållit på med halvgalna hästar efter det.Också har jag ridit en 24-årig bockande shettis som bara jag satt kvar på så jag fick börja att rida på han och så har jag ridit massa arabkorsningar uppe på en gård med araber.Men jag har kört en shettis också och så nu har jag tänkt att köpa en stor häst för jag började på en annan ridskola i år som var helt toppen bara stora hästar och varierande hästar och lektioner och då har jag fastnat för stor häst så då ska jag övergå till stor häst och köpa en sån och då min fråga till er är jag rutinerad eller vad ska man kalla mej för om det står kräver rutinerad ryttare är jag en ryttare som skulle klara av det då? kramar nathalie 15 år!:love::):smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tycker ni om mig som ryttare?

Det är ju väldigt svårt att säga ngt om din ridning utan att ha sett dig, men viss rutin har du ju onekligen.

Min erfarenhet av folk som efterfrågar en erfaren ryttare är att de egentligen säger "ingen osäker nybörjare". Huvudsaken enligt mig är ju att du inte blir rädd och vågar försöka, sen att allt kanske inte fungerar med den nya hästen från början är ju inget ovanligt, men då kan det ju vara idé att börja ta lektioner igen, för en bättre ridlärare.

Lycka Till!

tack så mkt tillägger att jag har mjuk hand och mjukt sätt att rida på.Klarar av att sitta stilla med skänkeln och still med händerna

Oj det var lite jobbigt att läsa (inga punkter). Jag tycker att du kanske hakar upp dig lite på vad hästen har för ålder, det har ingen större betydelse. Jag säger som föregående, du har nog erfarenhet, men det skulle inte skada om du fortsatte lite till på ridskola. Lycka till.

hmm nu låter jag nog lite kritisk men..
Rutinerad å bra balans e inte samma sak,
Nu e jag kanske lite trång synt men har man bara ridit för ridlärare på ridskole hästar, visst man kan vara rutinerad på den typ av hästar som finns på ridskolan.
Men skillnaden på ridskolehäst till en häst som kräver rutinerad ryttare e stor mycket stor skulle jag vilja säga.
Den här bockande å stegrande fem åringen som du fick till en bra häst åt kompisen, hur bra blev den? Tränar kompisen idag? kanske tävlar hon? E hästen en trygg häst eller e den bara tillfälligt "tuktad"?

Din egen ponny vad gör du med den idag? tränar? tävlar? växt ifrån?

Vad jag förstår av inlägg så har du läst en annons där det står kräver rutinerad ryttare?
Ring å hör hur dom definijerar(stavning e inte in starka sida) rutinerad ryttare?

Hade du ringt på en annons jag hade skrivit, å berättat vad som står i tråden hade jag nog inte "klassat dig som rutinerad ryttare.
För mig e en rutinerad ryttare, en person med erfarenhet av mer än en typ av häst, kan rida hästen i någerlunda avspänd form för hjälperna. Har en balanserad sits som dom e medvetna om hur den inverkar, för gärna ha tävlat typ LA/LA eller tränat på den nivån FÖR TRÄNARE.

Lycka till:)

Jag tycker att du verkar vara jätteduktig som inte har blivit rädd efter allt som hänt, utan fortsatt med hästlivet! I och med att du varit med om en hel del och började rida när du var så ung, så har du säkert rutinen som krävs. Däremot kan "rutinerad ryttare" även innebära att det krävs en del ansvar och du är ju trots allt "bara" 15 år, så det kan hänga på det också... Men stå på dig och visa vad du går för, så går det nog bra! Och kom ihåg att alltid ta det säkra före det osäkra... ;)

bra balans har jag nog för jag har ridit i ett helt år utan sadel för jag fick änte ett år att dom skulle skicka en ny sadel åt mej eftersom den andra var det fel på.TAck för berömemt och en sak till jag har inte ridit på bara ridskolehästar och på ridskola men en sak jag skrev bara 24-åriig shettis spelar det nån roll.Ja min kompis häst tävlar i dressyr till och med för min andra kompis köpte den hästen och nu är han en häst som tävlar dressyr och hoppning i dom högre klasserna:)han är trygg och säker i trafiken och när man rider på han och dessutom så tackar jag alla som har svarat

kan tilägga en sak till jag kan få hästen i låg form ,kan lite nh,kan skänkelvikning,framdelsväbndning,bak delsvändning,galoppombyte,kan hålla in starka och heta hästar,dessutom min ponny har jag inte tävlat men jag har tränat upp till La i hoppning och dressyr.Har aldrig skitit i hästen är jämt noga med skötseln om hästen även när jag är sjuk och har aldrig bett om hjälp och har hjälpt till och skötit ett helt stall med 10 hästar när en kompis reste bort och då red jag och skötte om dom varje dag.Får hästen i låg form kan galopppiruett men har inte börjat lärt min häst det än men ja har som sagt inte ridit så mkt på ridskolehästar mest på unga ,envisa,jobbiga unghästar och klarat av det och jag har ridit för många slags personer jag är en person som tycker om att rida med vikten och rida på löstyglar och så. tack igen för all kritik och beröm

Ja vi har ju helt klart olika syn på hur man sak rida å det e ju oxå en aspekt man ska tänka på:idea:

Vad kull att hästarna du har ridit har blivit bra,
Jätte bra att du har ridet för många olika, det är något du kan berätta för ev säljaren. Vem du har ridet för och hur ofta/regelbundet.

Lycka till med häst köpet

tack så mkt Emmsan jätte kul ska det bli men känner mej lite dum mot ponnyn att bara sälja henne för att jag vill övergå till storhäst och för att jag behöver en mer utbildad häst till ridgymnasiet:)kramar

nu är jag nog väldigt hemsk men du verka veta själv var du ligger? det är din egen uppfattning du får bekräftad, har jag känslan av?

du kan säkert en massa, men det är så mkt mer du inte kan! en rutinerad ryttare kan rida olika hästar, utan att störa dem, på olika sätt. DET handlar inte om att kunna sitta kvar.;)

till alla: men bli inte deppad nu, bli inte arg heller, ta till dig all information, för en duktig ryttare kan inte bara rida bra, utan också ha en bra ton och komunikation med hästen. det får man genom kunskap. den gamla läran måste blandas med ny fakta.
det är de nya, unga ryttarna som kan förmedla detta till nästa generasion.

det finns så många som kan mer än en själv, ta hjälp av dessa, och hjälp också andra, egentligen har vi alla samma ambition, nelson pessoa som blåbärsryttare - vi vill umgås med hästar.

(inte visste jag att jag var en sådan poet, lycka till med allt, puss och kram och fred på jorden)

Nu blev jag nyfiken vilken skola?
Gick själv oxå på ridsport gymansium. Trodde jag var rutinerad när jag kom ditt Hahaha:angel: Insåg snabbt vad lite jag kunde men nu ett par år efter jag gick ut fy f#n vilken lärdom man fick med sig.

Om du vill ha ett litet tips ta reda på vad slut målen för de olika betygen e i 3:an se sedan om du kan leta häst med ungefär samma utbildnings nivå, så slipper du efter 1½ år byta häst (som jag fick när min inte räkte till längre).

mm tack men ska ha en nu och jag vet inte riktigt vilket ridgymnasium blir väl plönninge eller hallands ruidgymnasium inte strömsholm iallafall!

har aldrig hört talats om vellinge ridgymnasium?

får väl hålla med en del av vad som redan skrivits: att hålla sig kvar kanske inte vad jag skulle kalla att vara "rutinerad". men däremot visar det ju att du brinner för det du gör, i och med att du inte gett upp fastän saker har varit jobbiga! :)
tycker nog ändå att vara "rutinerad" är när man kan stor kunskap i allt rörande hästen o vården kring denna, samt att kunna hantera den på ett lugnt och säkert sätt. inga slit o ryck för ingenting och liknande med andra ord! saker ska kunna skötas på ett sätt som gör hästen trygg, och så att den trivs med dig. när det kommer till själva ridningen så tycker jag väl egentligen inte att meriter spelar enormt stor roll. Med en bombsäker häst som i princip kan memorera banan själv spelar det ju inte så stor roll vad du själv kan egentligen, och en väldigt duktig person som av nån anledning fått tag på en häst som den inte passar ihop med alls kanske inte kommer nån vart. Men däremot ska man oavsett vad man sysslar med för gren kunna rida/köra sin häst utan bråk o rabalder, slag och irritation. bra ridning ska liksom se... avslappnad ut, och en massa onödiga hjälper ska inte behövas. vet folk som ridit på ridskola i 20 år, och förfarande kör med dom där "dra i tyglen, slå med skänklen"-hjälperna. :(
men som sagt, jag har inte sett dig handeta häst eller rida, så jag kan inte säga hur bra ryttare du är... men du verkar u brinna för det som sagt, och det är ju motivationen som är basen till allt!

men din ponny hade du väl knappast kunnat rida nästa år i vilket fall... var inte hon betäckt, eller har jag helt fel nu? läste arab-avel-tråden, o jag har för mej att det var din iaf?

aja, lycka till med köpet iaf!

Tja om rutin är samma sak som att ha ridit flest "galna" hästar utan att ramla av så kanske det... men jag det tycker faktiskt inte jag att det är, tyvärr.

Rutin får man ju genom att rida många olika typer av hästar (och ja, gå ska väl även halvgalna hästar ingå) och man ska dessutom kunna rida dom bra. Både i hoppning, dressyr, ute i skogen och vad mer det kan tänkas finnas för sätt.
Tävla lite kanske man oxå ska ha gjort, så man kan den biten och är rutinerad på det.

Så bara av att ha läst din text och utan att ha sett dig rida så låter du inte mer rutinerad än ngn annan, som sagt; att rida handlar inte bara om att sitta kvar.

Men lycka till med ridnigen i fortsättnigen, ju mer du tränar och lär dig, ju mer rutinerad kommer du bli:)

min ponnys ka bara säljas om hon inte är dräktig ska kolla näst vecka och håller med dig att det är tråkigt atts e ryttare som bankar och drar i hästarna och jag hatar sånt
:)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 405
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 067
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar