Vad tycker ni om kolik förebyggande?

ElinPelin

Trådstartare
Jag har en shetlandsponny sedan 12 år tillbaka, han är 16. Han har alltid druckit dåligt i perioder och ätit dåligt på saltstenen. Har tidigare gett salt i fodret men slutat - fråga inte varför. Han fick kolik för ca 6 år sedan och i förrgår. Men nu blev det väl ett uppvaknande att han dricker så dåligt. Har pratat med veterinären som sade 100 variationer på hjälpmedel.

Han äter alltid hö, fri tillgång på halm, uppblött lusernpellets med mineraler i och har alltid fräscht uppvärmt vatten.

Nu tänker vi tillsätta salt återigen, loppfrön nu fram till sommaren och sedan till hösten igen, och då och då ge vatten med äppeljuice i (är lite rädd för sockret på en sån liten?)

Gör jag tillräckligt?
Trevlig ton tack
 
Ge ingenting med tillsatt socker till en sådan liten. Fång vill du INTE ha... Kan du ge mash, kanske? Eller sockerfri betfor?
 
Blöt höet. Ge loppfrön. Se om du kan få honom att dricka "lucernsoppa" det har räddat min från kolik vid flera tillfällen då hon slutar dricka vid resor och sånt.
 
Vet du att orsaken var att han dricker dåligt? Om du vet det så skulle jag ge varmt vatten när det är under 10 plusgrader, ge tillräckligt med salt och ge betfiber eller lucern utan melass med mycket vatten i. Jag hade inte gett något med socker i utan vill du tillsätta något i vattnet så ta något utan socker och se till att han alltid också har vanligt kallt vatten att tillgå parallellt med det smaksatta vattnet.

Loppfrö kan man ge om hästen har haft sandkolik eller i förebyggande syfte om man misstänker/vet att hästen får i sig grus och jord. Det ger man isåfall i perioder om två-tre veckor i taget. Loppfrö kan försämra upptaget av mineraler så därför ska det inte ges under någon längre tid utan att man verkligen vet att det är sand i tarmarna. Du kan själv kontrollera om hästen har sand kvar i tarmen under den period som han får loppfrön genom att lägga några träckbollar i en påse vatten, knyt påsen, skaka runt och låt det stå orört i några timmar. Finns det sand i tarmarna så kommer det finnas sand i botten av påsen.

För att stärka den bakteriefloran som ska finnas i tarmarna kan man ge yea-sacc. Det hjälper tarmarna att få och bibehålla en bra tarmflora. Yea-sacc kan du ge i förebyggande syfte året runt. Var extra försiktig vid foderbyten. En frisk häst ställer om sin tarmflora till ett nytt foder på två veckor men har man en känslig häst så är det bra att låta foderbytet ta 3-4 veckor. Det gäller både skördat grovfoder och gräs.
 
Jag ger ca 7 liter vatten med varje kraftfodergiva, vilket är tre gånger per dag.

Sedan ger vi alltid varmt vatten inne, lite varmare än 38 grader.

Sedan ger jag 1 dl parrafinolja varannan dag enligt min veterinärs inrådan. Detta bör man nog ta med veterinär före, hur tätt man kan ge.
Den andra dagen ger jag loppfrö.

Ger yae-sacc men det ser jag ingen skillnad på alls.

Ger mat "ofta". Ger fem gånger per dag i slowfeedingnät.

Allt förebyggande ser jag som jättebra så länge det inte inkräktar på sund hästhållning. I många fall kan just den sunda hästhållningen vara lösningen också.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
313
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 181
Senast: miniola
·
Hästvård Flytta tråden om en ligger fel! Hejsan! Har en shettishingst på 5år, han har varit frisk hela livet (lite övervikt i yngre år...
Svar
17
· Visningar
3 512
Foder & Strö Min pålle (hbl val, f-95) står just nu på Strömsholm efter att ha haft förstoppning i blindtarmen. Han är bättre o just nu känner jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
14 736
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbyxor för kurvor
  • Perlino
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp