erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Linförkakan löses upp fort o kan t o m ges torrt.

Det är det i kombo med det VARMA vattnet som gör tricket. Ja mkt bättre än betforvatten o i synnerhet om hästen haft kolik en eller flera gånger.
du kan säkert ge en liten slant till den som släpper ut att ge- just för att din tar skada.

Om jag ger det en gång per dag så står de sig o det räcker med det lilla av det kalla som de intar själva.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Grejen är att jag har en boletunna men ingenstans att koppla in elen i närheten av hagen så därför funderade jag på om den skulle funka lika bra som en isolerad dubbeltunna. Den borde ju ha samma effekt.
Absolut!

Jag fyllde mina vattentunnor i går kväll och i natt har vi haft typ 5-7 minus nånting. I morse hade jag knappt en cm isskorpa på vattnet i tunnorna = lätt att knacka hål på och under isen fanns 90 liter vatten i flytande form...

Kan man inte ha eluppvärmt så får man köra det näst bästa alternativet, helt enkelt.
(jag kommer inte köpa någon termobar, för övrigt, eftersom jag har hästar som är som bävrar och gnager hål på plasten i vattentunnorna - det går många såna här tunnor på samma kostnad som en termobar...)
vattentunnamedhal_zps77adae7d.jpg

möjligen försöker jag göra någon form av isolering och värmeslinga under ett badkar till min lösdrift som ska vara klar till nästa vinter...
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Vad tror ni om en thermobar ( eller egentligen är det Boles plagiat men ändå) men utan ström? Jag måste dock tyvärr fylla dagen innan, men om det inte blir så mga minus...

Det är så jag provat nu ett tag och tyvärr ska det inte till många minusgrader innan det fryser. Särskilt om den står ute på natten innan hästarna kommer ut.
Vet inte om vissa har väldigt smarta hästar, men min dricker inte om det är en ishinna på, om det inte är så tunn hinna att den går sönder bara man petar på den. Så då är man ju beroende av att någon krossar ishinnan på morgonen och kanske fler gånger under dagen.
Är det som kallast -2 funkar det men det är sällan vi har såpass varmt någon längre tid i sträck. Kanske beror det på andra faktorer också, som hur stor balja man har? Jag har en liten, 40-liters. Har ställt den på en lastpall.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Vattnet håller sig frostfritt mycket längre om man sätter lock på baljan över natten.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Det tror jag säkert, tyvärr innefattar ju det också att någon är i stallet på morgonen och tar bort locket. Kan man bara åka ut en gång per dag är det svårt att få till det.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Den som släpper ut hästarna då? Kan inte den ta av locket?
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Den som släpper ut hästarna då? Kan inte den ta av locket?

H*n brukar inte vara sugen att göra extrajobb eftersom h*n ibland ska iväg och jobba t ex klockan 8 på morgonen (när jag morgonjourar brukar jag behöva ca 1½ timme på mig för fodring/utsläpp). Sen har h*n inte vatten till sina egna hästar ute och förstår nog inte det akuta med det.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Trist när det är på det viset. Den lilla hjälpen till dig hade gjort så mycket.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Ja precis, det är väldigt synd. Själv ser man det ju som en viktig grund för att ha häst överhuvudtaget, inte som något extra som man får lösa själv isåfall. Men uppenbarligen kan man se saker väldigt olika! :angel:
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

kl
Intressant detta med lock på tunnan. Hästar är ju inte alldeles korkade. De kanske kan lära sig att själva putta undan locket? I mitt stall skulle det nog funka med mänsklig påsättning av lock men inte avtag.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

H*n brukar inte vara sugen att göra extrajobb
Har du frågat?
Att ta bort ett lock från en vattentunna som står innanför grinden till hagen kan väl inte vara alltför betungande, kan man tycka...
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

(har ej läst hela tråden)
Jag skulle mycke hellre blanda en egen "mag-mash". Blanda tex betfor, linfrökaka och linfröolja och kanske lite vetekli till en gröt. (obs att loppfrö inte ska blandas med olja - då försvinner gelé effekten på loppfröna)
Billigare och du har bättre koll på vad hästen får i sig.
Om hästen dricker dåligt kanske du kan prova att blanda i lite betforvatten i vattenhinken, för att göra det mer spännande.
Jag skulle ge mag-mashen på morgonen så den kan "smörja" tarmarna under dagen, ifall det nu inte går att ordna vatten i hagen?
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Kl. Tack för alla svar! Pålle mår bra o är under igångsättning. Intecsåvintresserad av sin vattenhink men dricker väl sisådär 5 l per dygn ur den samt att jag lurar i honom sådär 15 liter via mash ( köpte en säck Pavos till sist), linfrökaka o betforsoppor. Har även satt sambon på att tillverka ett frigolitlock att lägga på vattentunnan om han har mer intresse av att dricka ute.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Nu är ju hästen hemma och mår bra. Men jag ville bara säga att jag har jättebra erfarenhet av Slobber Mash. Min häst hade kolik förra året i januari och sen dess har jag gett henne mash. Hon får 0,5 kg om dagen och har inte haft en koliktendens sen dess. Jag har inte heller möjlighet till vatten i hagen vid jättekalla minusgrader.

Det bästa med mashen är att den är lite salt så hon dricker mer inne när hon får den, hon får den alltid på eftermiddagen/kvällen efter ridning.

Hon älskar den och blir helt bananas när jag kommer med hinken :D fattar inte alls varför folk envisas med att ge hästarna betfor, som typ bara är socker. När jag var i Tyskland, England och Schweiz så garvade de åt mig när jag sa att vi gav betfor. De fattade inte alls varför man skulle ge hästarna socker.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Vi har trälådor som fylls med isolering och frigolit,sen sänks en "murarhinks"balja ner i trälådan,sen även ett lock som läggs på vid varje insläpp då stallägaren inte fyller vatten på morgonen,utan vi får fylla kvällen innan,och det är väldigt sällan det har fryst så pass att hästarna inte har vatten,och då bor jag endå i Dalarna,och vi har haft kallare än 20 minus många gånger på baljorna.

Det kan bli som en tunn ishinna på ytan,men den har hästarna sönder lätt med mulen. Vi har fyra hästar i våran hage,och baljan fylls oftast på 2 ggr per dag,på förmiddagen,sen på kvällen,och det är endå 60 liter i baljan,så att dom dricker ju uppenbarligen vatten,och jag skulle inte vilja att dom gick utan!

Det viktiga för oss är att ha baljan full vid insläpp samt lägga på locket,trots att den stått så orörd i 12 timmar vid 15 minus har det bara varit som en tunn skorpa på ytan när stallägaren släppt ut och tagit av locket.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Nu är ju hästen hemma och mår bra. Men jag ville bara säga att jag har jättebra erfarenhet av Slobber Mash. Min häst hade kolik förra året i januari och sen dess har jag gett henne mash. Hon får 0,5 kg om dagen och har inte haft en koliktendens sen dess. Jag har inte heller möjlighet till vatten i hagen vid jättekalla minusgrader.

Det bästa med mashen är att den är lite salt så hon dricker mer inne när hon får den, hon får den alltid på eftermiddagen/kvällen efter ridning.

Hon älskar den och blir helt bananas när jag kommer med hinken :D fattar inte alls varför folk envisas med att ge hästarna betfor, som typ bara är socker. När jag var i Tyskland, England och Schweiz så garvade de åt mig när jag sa att vi gav betfor. De fattade inte alls varför man skulle ge hästarna socker.
´
Jag har ju oxå börjat med slobber mash o ä hittils nöjd :). C älskar det, precis som din häst :).

Dock ger jag betfor oxå, det innehåller ju en hel del nyttigt (som fibrer mm) förutom socker och är ju vedertaget som bra för matsmältning mm.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Förvisso, men om man ger mash så är ju betforn överflödig ändå men nu är ju inte betfor så dyrt så det spelar ju ingen större roll i plånboken.

Jag har inte gett mina hästar betfor på över 10 år och de har alla överlevt ändå till alla betforälskares förskräckelse :D
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Klart de överlever utan betfor :). Dock är jag inte så säker på att den är överflödig om man ger mash, det är ju olika foder bara med det gemensamma att det ges uppblött. Själv ger jag bl à betfor för att få till en bättre balans mellan ca och p. Och just nu när min kuse har varit lite ovillig att dricka så är det ju toppen att kunna ge båda :).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 052
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Min nya pärla kommer från Tyskland på fredag:love:, och jag behöver lite tankar angående hur jag skall "mjukstarta" fodringen hos mig...
Svar
15
· Visningar
2 194
Senast: axel
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 070
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 308
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp