erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Kl. Tack för alla svar! Han har tyvärr inte vatten i hagen under vintern ( dock så fort det blir bestående plus) o jag kan nog inte ordna det heller p g à inackorderingssrall. När jag hade stall hemma hade jag termobar men tror det är svårt att fixa el till den i nuvarande stall. Dock (och delvis p g à detta) går de vintertid ute bara 6-7 h per dag o han går i stor, kuperad hage som inbjuder till rörelse o såklart med kompisar. Han har hink (och dessutom vattenkopp) men har dock inte fått extra salt förutom saltstenen förut. Tänker dock börja med det nu, samt loppfrö i intervaller och någon form av "kolikfoder" st att han kommer få mer och blötare betfor.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Då behöver du nog inte undra över förstoppningskoliken. Den är ju ett direkt resultat av att det inte finns fri tillgång på vatten. Helt vansinnigt, om någon frågar mig.

Det finns veterinärer som anser att så många som 9 fall av 10 vad gäller kolik beror på att hästen dricker för lite. Steg 1 är att se till att hästen har fri tillgång på fräscht vatten.

Inga kosttillskott i världen kan lösa problemet om det inte finns vatten. Att ge extra salt utan att erbjuda fri tillgång på vatten dygnet runt är ju rätt avancerad form av tortyr.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Ojsan, hoppsan, det var ett härligt beskt besserwisserinlägg ;).

Jag undrar inte så mycket över koliken egentligen; med facit i hand ser jag ju gott om anledningar och att kunde jag ha gjort annorlunda; blandat grovfoder längre vid stallbyte och sett till att ge ännu mer blött foder samt salt i maten (eftersom han inte slickar på saltstenen sedan stallbytet).

Som jag skrev är hästen INTE ute 12 h per dag utan vatten, utan 6-7 h, och han har vattenhink inne och har bott på detta sätt (om än i två olika stall) i mer än ett år nu, och när jag frågade vet på Strömsholm nu i samband med koliken tyckte hon att det var OK, eftersom det inte är längre dagar. Jag vet att det inte är optimalt, men jag har faktiskt ingen möjlighet att ha vatten ute under vintern med nuvarande uppstallning (som har väldigt många andra fördelar). Därför får jag fr o m nu se till att få i honom än mer vätska under de timmar han är inne. Det jag även kan göra, och kommer att göra ett tag nu, är att låta honom gå ute 9-12 (alternativen är 9-12 eller 9-15; 3 el 6 h) o få lunch inne o självklart vatten (han har 2 st 20l- hinkar samt vattenkopp), men på sikt känns ju det inte OK att låta honom gå ute så pass lite heller. Som tur är, är det snart vår, och då funkar det ju med vatten i hagen hur som.

Och vet du, både jag och behandlande veterinär tror faktiskt visst att det kan underlätta med foder eller metoder som gör att hästen får i sig tillräckligt mycket vätska per dygn, även om 6 av dygnets timmar är vätskefria... Det var därför jag startade tråden.

När jag hade vatten i hagen hemma drack hästarna oftast på morgonen vid utsläpp (hade då koppar inne och fritt vatten i kar ute - nu fritt vatten i hink inne) och thats it under vinterdagarna. Självklart var det toppen att ha det, men det gick inte åt jättemycket heller.
 
Senast ändrad:
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Jag kan inte se det som försvarbart att inte erbjuda en häst som uppenbarligen har problem med förstoppningskolik fri tillgång på vatten. Att en veterinär tycker det är OK säger inte mig mer, jag tycker det är förkastligt. Om du tycker det är besserwisseraktig inställning, tyck det.

Jag har svårt att förvägra djur det de behöver, grundläggande behov som inte blir uppfyllda. Om det sedan är vatten, mat, utevistelse (jo, jag ser dem nödvändiga i den ordningen) - alla är nödvändiga för att djuret ska må bra.

Att inte kunna erbjuda vatten ute (man behöver faktiskt ingen Thermobar) när man har en häst med problem - why. Vad finns det egentligen för försvar? Det har funkat innan - so what, det funkar ju inte nu.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Jag tycker framförallt att din ton är besserwisseraktig och heller inte särskilt trevlig. Att börja prata om avancerad tortyr tycker jag är overkill...

Det är ju heller inte så att jag försöker saltförgifta hästen, utan jag byter saltstenen mot salt i maten, varken mer eller mindre. Jag försöker också, bl à genom att förhöra mig om mash ( vilket var syftet med trådstarten, om du missade det) hitta sätt att i fortsättningen få hästen att dricka mer under de 17-18 h per dygn har har tillgång till vatten och jag vet att det bästa är att ha vatten i hagen men kan nog faktiskt inte ordna det, och då borde väl ändå det näst bästa vara att inte bara stirra sig blind på det som inte går att ordna, utan försöka finna andra lösningar så gott det går.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Tilläggas bör att vad det gäller "häst med problem" så är det är det här och nu problemen började. Han har aldrig haft kolik förr ( förutom en gång i höstas när de fortfarande hade både bete o vatten ute), och tro mig, långt innan du skrev ditt inlägg hade jag börjat vrida på hur jag ska göra, men jag hittar faktiskt inga andra lösningar just i denna stund än att låta honom gå in vid lunch och att försöka ge så mycket vätska i övrigt som jag kan.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Lite nyfiken, vad tänker du på för andra alternativ än Thermobar?
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Jag ger inte heller hästar vatten i hagen när det är minusgrader. Dom har vatten inne och dom erbjuds dricka ljummet vatten innan dom går ut. Hästar dricker mycket och sällan. Om en häst går och smuttar vatten hela tiden skulle jag bli orolig, det är inte normalt.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Fast jag hade nog inte valt att ha honom ute bara i tre timmar när han redan har haft kolik. Det är ju inte bra att de inte får vatten i hagen men jag hade ändå valt att låta hästen vara ute i sex timmar för rörelsens skull. Står han inne mycket så är risken för kolik större eftersom rörelse i sig gör att tarmarna arbetar bättre.
Får de hö i hagen? Om de inte får det så är det ju mindre allvarligt att de inte får vatten men får de hö så anser iallafall jag att de måste ha vatten också. Du har ingen möjlighet att vattna honom själv på lunchen? Eller betala extra för att någon istället för att ta in honom på lunchen ge honom en hink varmt vatten?
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Lite nyfiken, vad tänker du på för andra alternativ än Thermobar?
Jag har ingen termobar och har ändå flytande vatten till mina hästar även vid 20 minusgrader ute.
En så enkel åtgärd som att ha dubbla vattentunnor gör enorm skillnad på hur mycket det fryser. (men man måste komma ihåg att yttertunnan måste ha hål i botten så att det inte hamnar vatten där som fryser - jag använder tunnor som gått sönder som yttertunnor)
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Lagen säger att en häst har rätt att dricka sig otörstig två gånger per dygn. Hästar funkar inte som människor.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Imponerande att det funkar! :) Inte ens thermobaren (som ju är isolerad även utan el) brukar klara -5 grader eller kallare.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Nej, tre timmar är ju för lite, men jag tänkte nu första dagarna att han får gå in vid lunch o sedan släpper jag ut honom ytterligare ett par h när jag kommer samt skrittar honom en timme. När jag ser att allt funkar igen ska han få gå ute de 6 timmarna igen. De fodras inte i hagen som tur är, med tanke på att de inte har vatten ( fast ameos tips lät ju intressant), så för mig känns det ok ( om än inte optimalt ) att göra så.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Jag brukar också använda mig av dubbla tunnor, det gör ganska stor skillnad mot enkel!
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Vad tror ni om en thermobar ( eller egentligen är det Boles plagiat men ändå) men utan ström? Jag måste dock tyvärr fylla dagen innan, men om det inte blir så mga minus...
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Din häst har mer än nog tillgång på vatten inne, men jag upplever att de inte dricker tillräckligt när de inte kan räkna ut...;) att de blir utan ute när det är kallt.

mina hästar dricker helst i vattentunnan ute så länge det går- går direkt dit på morgonen.

På vintern ger jag varmt- ja ju varmare desto godare verkar det som- med linfrökaka i. De dricker då en hel hink var på morgonen. Kivas om vattnet.
I utevistelsen räknat i timmar måste man ju räkna in om de får hö ute.

en annan häst som fick kolik 4 ggr i höstas o även akutbesök på klinik får nu samma o håller koliken borta. Linfrökaka i vart mål, som i Kraffts produkter numera.

Jag hade varmvatten inkopplat till vattenkopparna förr o då tryckte de tills varmvattnet kom o drack först då- sjöblött i boxarna.
Har nu flottörkoppar som måste göras rent mkt oftare.

Salt ger jag inte nu när hästarna är klippta o inte tränas så mkt som förr. Köper hellre mer uppskattade himalayastenar för saltintaget.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Grejen är att jag har en boletunna men ingenstans att koppla in elen i närheten av hagen så därför funderade jag på om den skulle funka lika bra som en isolerad dubbeltunna. Den borde ju ha samma effekt.

Axel, är linfrökaka "bättre" än vanligt linfrö? Har ingen erf av kakan.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Grejen är att jag har en boletunna men ingenstans att koppla in elen i närheten av hagen så därför funderade jag på om den skulle funka lika bra som en isolerad dubbeltunna. Den borde ju ha samma effekt.

Axel, är linfrökaka "bättre" än vanligt linfrö? Har ingen erf av kakan.

Den funkar säkert. Det bästa är om du kan ha lock på över natten.
 
Sv: erfarenheter av mash till kolikkänsliga hästar?

Vad tror ni om en thermobar ( eller egentligen är det Boles plagiat men ändå) men utan ström? Jag måste dock tyvärr fylla dagen innan, men om det inte blir så mga minus...

Kan du inte ställa en vattenkanna utanför boxen med några liter vatten i som den som ska släppa ut hästen tar med till hagen och fyller i baljan när hästen släpps ut!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 052
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Min nya pärla kommer från Tyskland på fredag:love:, och jag behöver lite tankar angående hur jag skall "mjukstarta" fodringen hos mig...
Svar
15
· Visningar
2 194
Senast: axel
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 070
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 308
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp