Vad tycker ni om ett sådant här bett?

Sv: Vad tycker ni om ett sådant här bett?

Det är ju inte direkt bekvämt att sitta i en engelsk sadel 5 timmar i sträck:p.
:eek: herregud. Jag sitter gärna i 10 timmar i en engelsk sadel, men min bakdel blir öm som ett jätteblåmärke av en halvtimme i westernsadel. De är ju stenhårda och inte formade efter en rumpa. Förstår att det är olika från person till person, men att skriva som om westernsadlar per automatik skulle vara bekväma är ett skämt för mig (och min bakdel)

:eek: herregud. Jag sitter gärna i 10 timmar i en engelsk sadel, men min bakdel blir öm som ett jätteblåmärke av en halvtimme i westernsadel. De är ju stenhårda och inte formade efter en rumpa. Förstår att det är olika från person till person, men att skriva som om westernsadlar per automatik skulle vara bekväma är ett skämt för mig (och min bakdel)

Där håller jag helt med:D
Jag köpte en westernsadel till min förra häst just eftersom de skulle vara så otroligt bekväma men fy sjutton vad ont jag fick:crazy:
Fick då rådet att skaffa en som var välanvänd men inte heller det hjälpte.
Jag provade fyra-fem stycken innan jag gav upp och fick inse att min rumpa och westernsadel inte var någon bra matchning.

Nä, jag är glad att jag inte "sitter fast" i något fack, alltså inte rider helt efter någon särskild skola, utan kan välja den sadel som passar mej och hästen.
Sedan är jag verkligen superkänslig också så det är väl därför:angel:

Tur att det finns en sadel för varje rumpa:D

Senast ändrad:

Då har du suttit i en skit sadel :p rid i en Continenatal Proffesional Reining sadel , gele i stoppning ,,super dyr men värd varenda krona:D
vi e fortfarande i en bett tråd...

Som sagt skräpsadlar är inte sköna, bra sadlar som f.ö också kostar en slant är i regel underbart sköna och har man suttit i en bra w-sadel kan man inte tänka sig en engelsk någonsin igen :D

Då har du suttit i en skit sadel :p rid i en Continenatal Proffesional Reining sadel , gele i stoppning ,,super dyr men värd varenda krona:D

Hålla med du...eller i vårt 30+ år gamla hangjorda åbäke som väger tre ton, den är inte så dum den heller.... :D

Det var en tid då en cowboy satt i sadeln från soluppgång - solnergång (14tim)
Man se aldrig en hjulben längre.
Folk har blivit så mukis nu för tiden.
Az

Har provat mellan 10 och 15 stycken. flera av dem dyra modeller och även med gelesits. Ägaren tyckte de med gelsits var ursköna att sitta i men icke min kropp. Den enda jag kunde rida i där var en sadel som stallägaren vägrade använda för att den var så hård. Den kunde jag sitta i på långritt utan att få ont. Den var visserligen inte så bekväm som en vanlig engelsk sadel, men jag fick inte ont i baken i alla fall.
Det visar väl bara på att det är inte mjuk eller hårdhet som är viktigt utan att formen passar ryttarkroppen.

Som sagt skräpsadlar är inte sköna, bra sadlar som f.ö också kostar en slant är i regel underbart sköna och har man suttit i en bra w-sadel kan man inte tänka sig en engelsk någonsin igen :D

Nu var det inga skräpsadlar öht utan i mellanprisklass upp till riktigt dyra, men de dyraa var ju lika illa att sitta i som de billigare. Min kropp passar inte i westernsadlar helt enkelt.

Billy Allen-stång finns i 13,5. Det har jag sett i flera nätbutiker. Leta.

Jag har letat som en dåre på nätet och har hittat 1 nätbutik som hade det. Yääy jag beställde det på en gång. Sedan fick jag ett mail där det stod att bettet var slut och de skulle inte få in den stl igen! :cool:

Så om det någon som vet en nätbutik som har Billy allen stång med korta rörliga skänklar (max 15cm tror jag nån sa ;) ) Så pm:a mig Gärna för jag har gett upp...

Just nu ska jag göra som ni föreslår, att fortsätta på tränsbett. Men jag vill köpa ett Billy Allen och se om han för huvud taget gillar det bettet. Tänkte att jag behöver ju inte ha i de nedersta ringen förrens vi är redo för det.. Utan använda det som tränsbett... AAahh är så dålig på o förklara!

Men som sagt ser ni något sådant bett så hojta gärna till för jag har faktiskt letat i timmar efter detta bett :cool:

Det var en tid då en cowboy satt i sadeln från soluppgång - solnergång (14tim)
Man se aldrig en hjulben längre.
Folk har blivit så mukis nu för tiden.
Az

Ja tänk om vi alla westernryttare skulle gå och se ut som zeb mcahan!! de vore nått, mer hjulbent får man leta efter:rofl:

Jag tror att det handlar lite om vana också :)
När vi köpte vår första W-sadel (visserligen en av de sämre, men ändå) så tyckte jag att den var så SJUUUKT obekväm! Men baken vande sig och idag är det tvärt om! När jag var i Texas hittade vi en bar där var tredje barstol istället var en sadel. Gissa vem som kände sig som 12 igen och satt och lekred i sadeln medans mamma och pappa drack öl ;)

Okej, jag provred en nordsvensk i en galet mjuk och skön dressyrsadel som jag älskade direkt, men det var verkligen en possitiv överraskning!

Säger jag som sitter och funderar på att köpa en dressyr/hopp/allroundsadel :angel:

Det är fanimej hopplöst att hitta ett stångbett (3delat) med rörliga skänklar på 13,5cm!!! Hittade ÄNTLIGEN bett med rörliga skänklar i rätt stl på grand-prix.se så jag beställde DIREKT! då får man mail som säger att den stl har utgått!!!!!

Jag hittar verkligen inget bett!!! :cry: :cool:

Om det är någon supersnäll själ där ute som vill hjälp mig så är jag evigt tacksam :bow:

vicken skitt , om du vill kan jag köpa fr Usa åt dig , hör av dig i så fall så kommer du hem o fikar så kikar vi :laugh:
nu så kan du kanske sova gött om natta..

vicken skitt , om du vill kan jag köpa fr Usa åt dig , hör av dig i så fall så kommer du hem o fikar så kikar vi :laugh:
nu så kan du kanske sova gött om natta..

Ja det vore super det! :bow:

Har bil nästa vecka så om du har tid någon gång då :banana:

ja jag är hemma ...bara o höra av dig så värmer jag Bullarna , kaffet o slår på datorn så ska vi fixa BETT :laugh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttarna Tyra Andersson och Ronja Hellqvist är med i SLU:s forskningsprojekt om hur hästar beter sig – beroende på om de har bett i...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka