Vad tycker ni om ett sådant här bett?

Sv: Vad tycker ni om ett sådant här bett?

Jag har inte skrivit nåt om rätt eller fel. Jag undrade ju bara om tränaren påpekat nåt.

Pilo har skrivit bra tips. Få hästen lugn och "med" dig. Mer detaljerat än så känns svårt att skriva utan att ha sett er.

Ber om ursäkt. Antar att man har taggarna utåt eftersom många på buke bara verkar sitta o skriva att man är en idiot fast inte rakt ut kanske..

Han brukar vara lugn men nu på senare tid så har han fått för sig att han inte kan stå still på stallgången o sliter sig tillslut eller "går över en", så är han även ute på gården. Igår så lånade jag ut honom till en stallkamrat o jag fick stå o hålla i honom medans hon borstade etc o då höll han på o gå runt o fjanta sig.. Kan det bero på Kylan tro, att det påverkar på något sätt??

Är det dumt att rida för mer än 1 tränare? Alltså båda westerntränare. Vet ni någon i värmland, nära Kil, karlstad området så pm:a mig gärna..

Hur gammal är han? Vad får han för foder? Har ni ändrat på nånting i foder/stall/utrustning/rutiner?

Hur gammal är han? Vad får han för foder? Har ni ändrat på nånting i foder/stall/utrustning/rutiner?

Han är en 18 årigt halvblod på ca 170mkh. Han får Hippo bas cool + kornkross, har minskat lite på kraften. Han har haft svårt att hålla vikten så tidigare ägare gav honom 3kg kraft varje dag och jag gav det först men är nu nere på 1,5kg då han inte rids så ofta pga att min kropp inte klarar denna kyla som är just nu!

Det är en sak vi har ändrat på. Förut gick han tillsammans med en C-ponny valack och de tycker mycket om varann. Men efter att Trisco sparkade ponnyn (antagligen vid mat...) och han har nu brodd på så delade vi av hagen. De står brevid varann fast inte i samma hage.

Trisco äter dåligt om jag inte lägger höet vid tråden till ponnyn så han får stå relativt nära..

Är det dumt att rida för mer än 1 tränare? Alltså båda westerntränare. Vet ni någon i värmland, nära Kil, karlstad området så pm:a mig gärna..

Nix, så länge tränarna i fråga inte lär alltför olika så går det alldeles ypperligt.
När man hållit på ett tag så kan man även rida för de som kanske har en del olikheter, men man lär sig med tiden att ta till sig de delar som passar en själv och ens häst.

Du vet vart jag finns, tips på tränare har jag definitivt men min pm-box är alltid på gränsen till knôkad så fönen är bättre.

Nix, så länge tränarna i fråga inte lär alltför olika så går det alldeles ypperligt.
När man hållit på ett tag så kan man även rida för de som kanske har en del olikheter, men man lär sig med tiden att ta till sig de delar som passar en själv och ens häst.

Du vet vart jag finns, tips på tränare har jag definitivt men min pm-box är alltid på gränsen till knôkad så fönen är bättre.

Pm:a mig ditt tel då :angel:

Guuuuuuud va nyfiken jag blev, kan du inte skriva ett pm om de olika o vart de bor o om du vet vad de tar i timmen snnnääääällllaaaaaaa :bow:

kL*

Kanske dum fråga, kan inget om western.

Men, måste man rida med "western-bett" bara för att man köpt en westernsadel och tränar lite?
Kan man inte istället rida med vanligt 3-delat eller rakt eller vad nu som passat hästen tidigare?
Varför cykla innan man lärt sig gå, menar jag?

Men, måste man rida med "western-bett" bara för att man köpt en westernsadel och tränar lite?
Kan man inte istället rida med vanligt 3-delat eller rakt eller vad nu som passat hästen tidigare?

Det känns som att det har blivit ett vanligt fenomen att "aha, jag köper en westernsadel, delade tyglar och stångbett och vips så rider jag western!".
Själv provade jag på western i dressyrsadel och dressyrträns med tvådelat tränsbett och hel tygel. Red i detta i säkert ett år innan det blev westernsadel och delade tyglar.
Självklart kan man använda vanligt tvådelat/tredelat tränsbett eller vad som nu passat hästen tidigare. Det finns egentligen inga "westernbett". Det kanske är en vanlig bild av westernryttarna att de bara använder skarpa specialbett?
Enligt westernridningens filosofi börjar man på tränsbett och lär hästen grunder och signaler. Efter att detta sitter riktigt ordentligt och hästen och ryttaren är samspelta kan man prova stångbett och målet med det är att bara rida på små små fina signaler.

Kanske lite rörigt men det klarnade kanske lite:)

kL*

Kanske dum fråga, kan inget om western.

Varför cykla innan man lärt sig gå, menar jag?

Det måste man absolut inte! :D Men tyvärr så är det så många gör när de vilja börja med westernridning. Sadel med horn, ett par delade tyglar (som såklart ska hänga nere vid knäna på hästen när man rider), stångbett och en fläta i svansen, sen så rider man western! (Menar inte att ts eller någon annan här gör så!)

Skämt åsido, jag tränar och tävlar på tredelat "engelskt" bett sen jag började rida western för 3-4 år sedan. Hästen kan ridas i form på långa tyglar, och är 100% säker på neckreiningen, och nu funderar jag på att börja träna med stång om vi ska starta högre klass på tävling.
Håller med dig att man borde lära sig gå innan man försöker sig på å cykla. ;)

Det finns en sak som är jag rejält allergisk mot, och det är folk som letar efter en orsak för att kringgå problemet.

Enligt mig ska man inte ens tänka tanken att han fjantar sig pga. kyla, eller säga att hästen bockar för att de kanske är ländtäcket som fladdrar, eller att den springer över en för att den är hungrig.

Jag personligen skiter i orsaken (givetvis inte om de beror på smärta osv.). Men jag skulle aldrig acceptera det som anledning till mig själv, är den hungrig får den vänta med att äta innan jag flyttat på mig osv.

Hamnade väldigt mycket utanför trådens ämne, men hade ett behov av att skriva min åsikt. Hjälper nämnligen en kvinna med en häst som hamnat i den sitsen, där hästen tagit över totalt och hon hittar på anledningar till ALLA dumheter.

Enligt mig är bettet inte heller någonting att hänga i julgranen, träna övergångar, tempoväxlingar, ridvägar ja allt som har med lydnad att göra! Lägg inte heller övningarna på för hög nivå, arbetet kan bestå av skritt-halt-skritt, skritt-trav-skritt osv!

KÄMPA PÅ!

Förstår vad du menar. Å var väl ungefär det jag var ute efter, att man lär sig hela grunden och sen går över till bettet när allt sitter redan.

Själv ska jag köpa westernsadel i slutet av månaden, men inte för att rida western ;)
Sambon har en och delade tyglar ,för han sitter bra i den , hästen trivs och han tycker att delade tyglar är lättare att hålla reda på.
Själv klarar jag inte av det då jag tappar ena tygeln i traven :)
Har ett par där ändarna hålls samman av en "ögla", funkar ok. Försökte t.om knyta fast dem med en läderrem då jag ville matcha tränset, haha.

Jag har stocksadel nu och den är tung, så tänkte hästen skulle få en skönare sadel och då blir det western då hästen trivs i den när vi testat, fast jag håller mej till vanliga tyglar och rakt bett.

Vad tycker ni om att folk rider i skogen med westernsadel som vi gör, alltså bara skogsmullar, iofs på långa tyglar då vi har fd travare som sticker om man korta dem :D Inga flätade svansar, men ibland manen då min har lång :)

Är vi wannabies eller är det ok så länge man inte kallar sig westernryttare? Vi kallar oss skogsmullar.

Men spelar det nån roll vad man har förhäst/utrustning/kläder?

Så länge man har en plan med allt man gör, d v s ett mål med varenda grej, vartenda steg man tar, så länge man vet syftet...så spelar det väl ingen roll hur man ser ut om hästen inte kommer till skada?

Det är sant.
Mitt inlägg var inte så allvarligt menat heller. Blev bara nyfiken då jag kom att tänka på en gammal tråd där det stod nåt om folk som köpte westernsadel och vips så var de westernryttare :)
Kom på att vi kanske ses så :)

Fast det är väl ganska många som har westernsadel just pga av att den är skön oxå.

Senast ändrad:

Vad tycker ni om att folk rider i skogen med westernsadel som vi gör, alltså bara skogsmullar, iofs på långa tyglar då vi har fd travare som sticker om man korta dem :D Inga flätade svansar, men ibland manen då min har lång :)

Är vi wannabies eller är det ok så länge man inte kallar sig westernryttare? Vi kallar oss skogsmullar.

Självklart är ni inte wannabies;)
Även det verkar bli vanligare att de som mest rider i skogen eller rider mycket långturer skaffar westernsadel pga komforten. Det är ju inte direkt bekvämt att sitta i en engelsk sadel 5 timmar i sträck:p.
Ni får ju såklart kalla er för vad ni vill men om ni tycker att ni passar in på det så är det bara att fortsätta med "skogsmullar".
Sedan hur man definierar en typisk westernryttare, dressyrryttare eller hoppryttare kan vi lämna åt varje persons omdöme. Det finns ju ingen lista på speciella kriterier som man måste uppfylla för att bli kallad just den eller den titeln.

Det stämmer.
Får väl hoppas att alla har ett gemensamt: kärleken till hästarna :)

Självklart är ni inte wannabies;)
Även det verkar bli vanligare att de som mest rider i skogen eller rider mycket långturer skaffar westernsadel pga komforten. Det är ju inte direkt bekvämt att sitta i en engelsk sadel 5 timmar i sträck:p.
Ni får ju såklart kalla er för vad ni vill men om ni tycker att ni passar in på det så är det bara att fortsätta med "skogsmullar".
Sedan hur man definierar en typisk westernryttare, dressyrryttare eller hoppryttare kan vi lämna åt varje persons omdöme. Det finns ju ingen lista på speciella kriterier som man måste uppfylla för att bli kallad just den eller den titeln.

Jag tycke den har är V G Skrivet.
Man för bestämma vad en wanna-bee är? det finns så mycket spel på ord nu för tiden att man kan inte hänge med.
Att klä sig som en cowboy göra man inte til en cowboy!
Men att kunna häntera sin häst är tecken av en god horseman.
Az

Billy Allen-stång finns i 13,5. Det har jag sett i flera nätbutiker. Leta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttarna Tyra Andersson och Ronja Hellqvist är med i SLU:s forskningsprojekt om hur hästar beter sig – beroende på om de har bett i...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka