Vad tycker ni om ett sådant här bett?

Sv: Vad tycker ni om ett sådant här bett?

Är häst och ryttare redo för ett stångbett är min fråga?

Är häst och ryttare redo för ett stångbett är min fråga?

Det va min tanke oxå.
Personligen ser jag inget fel i att använda bettet som visas på bilden sålänge man vet vad man gör.
Precis som med de flesta bett. Det är handen som håller i det som oftast avgör.

TS
det är fortfarande ett skarpt bett trots att du sätter tyglarna i vanliga ringarna,och ska du göra det förstår jag inte varför du inte väljer ett annat bett??? Fattar inte riktigt vad du ska med ett stångbett med skänklar till då????
Jag använder det du visat när jag tränar för tränare,och då väldigt kunniga inom western

Om man ska rida på stångbett så måste hästen kunna bära upp sig helt själv. Med ett stångbett kan man inte sitta med "hästen i handen" hela tiden utan här är det långa tyglar som gäller. Endast små påminnelser genom tygeltag. I övrigt ska hästen ridas med säte och ben.
Jag tycker att bettet som du visar ser bra ut. Ju längre hävarmar man har på bettet, desto kraftigare blir effekten, därför rekomenderar jag korta skänklar. Jag kan även tycka att det är lättare för både ovan ryttare och häst om bettet är ledat. Dessutom ska du börja med att ha en vanlig läderrem som curb istället för kedja...

Men om jag själv fick bestämma skulle det bli ett rakt stångbett
Vem är det som bestämmer över dig och din häst om inte du?
Eller menar du att du inte tror att hästen vill ha rakt stångbett? Har du testat andra raka bett än gummibett? Hur funkade din eftergift och ridning då? Globus (har jag för mig) har fina raka bett, med fasta ringar och en liten böjning i bettet. Inget stångbet, alltså. Testa det?

Men jag hittade detta billigt så jag tänkte prova.
Är det priset som avgör vad din häst ska stå ut med i munnen?
Blir din ridning annorlunda beroende på priset på utrustningen?

När jag fick han gick han på ett rakt gummibett och jag bytte till ett vanligt tredelat tränsbett och han blev liksom mjukare i munnen då, så tanken är kanske att han inte gillar rakt.
Gummibett är tjocka > tar mycket plats i munnen.
Det är skillnad på 2-delat och 3-delat tränsbett. Ta fram dem båda själv och jämför, så ser du nog.
Det blir ännu större skillnad med skänklar på bettet, både uppåt o neråt. Därför måste ridningen, hästen och ryttaren vara redo och förstå skillnaden. Titta på några olika bett och jämför hur de rör sig.

Har du frågat tränaren VARFÖR ni ska ha stångbett?
Har ni några problem i träningen som stångbettet ska "hjälpa till med"?

Jag rider på långa tyglar och är lätt på handen..

När vi tränar så blir han väldigt stark därför skulle vi prova stångbett..

Jag rider på långa tyglar och är lätt på handen.

Det är bra att du är lätt på handen men du ska inte rida på långa tyglar förrän hästen har lärt sig att bära sig rätt på lång tygel.

När vi tränar så blir han väldigt stark därför skulle vi prova stångbett.

Nu är du helt fel ute. Det är ju inte engelsk ridning du håller på med. Eller hur? Man löser inga problem med att byta till "skarpare" bett. Ett "skarpare" bett innan man är redo för det är bara ett sätt att täcka över ryttarens okunskap och dåliga samarbete med hästen.

Det är bra att du är lätt på handen men du ska inte rida på långa tyglar förrän hästen har lärt sig att bära sig rätt på lång tygel.

Nu är du helt fel ute. Det är ju inte engelsk ridning du håller på med. Eller hur? Man löser inga problem med att byta till "skarpare" bett. Ett "skarpare" bett innan man är redo för det är bara ett sätt att täcka över ryttarens okunskap och dåliga samarbete med hästen.

Håller verkligen med om detta... Säger bara grunder grunder grunder, sedan stång...inga genvägar.

Jag har ett liknande till min ponny. Det är det enda bett, förutom ett eggbett jag har vid körning, som han accepterar. Därmed inte sagt att han gillar det. Jag rider nästan uteslutande på sidepull eller bosal.
Har försökt med rak stång till honom, men han tyckte inte om det. Blev helt stel i hela kroppen och vägrade göra någonting. Han säger ifrån väldigt skarpt när han inte accepterar utrustningen, smidigt nog.
Ibland är det bra att ha en egensinnig häst :D

Men i övrigt håller jag med alla andra, sätt inte in stång som handbroms. Jobba på problemet först och sätt in stång när allt är klart som en sista estetisk finish.

Utan tvekan det bästa jag hört idag.

Vad har ni för tips om träning för att han inte ska bli så stark när vi jobbar då?

Har inte kunnat träna på ett tag så jag tänkte man kanske kunde få lite tips här, är det så fel!

Jessica:
Gå över och läs vad jag skriv på den andra spjält om Havestångsbet och dess funktion.
Az

Jag skulle nog träna på mycket som fångar hans uppmärksamhet, variationer där han måste lyssna till dig för att veta vad som ska hända. Halter, byta riktningar, tempoväxlingar osv och då arbeta med att han ska lyssna.

Min nordis blir ofta hetsig och stark och en sak som funkar bra för oss är att ställa ut en massa hinkar/koner i en volt med olika mellan rum och rida mellan dom. Först skritt sen trav. Då måste han ha fokus så han lugnar ner sig och han blir fin och låg.

Fast det är ju så olika för varje häst och ryttare =)

Jag har inte skrivit nåt om rätt eller fel. Jag undrade ju bara om tränaren påpekat nåt.

Pilo har skrivit bra tips. Få hästen lugn och "med" dig. Mer detaljerat än så känns svårt att skriva utan att ha sett er.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttarna Tyra Andersson och Ronja Hellqvist är med i SLU:s forskningsprojekt om hur hästar beter sig – beroende på om de har bett i...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka