vad tycker ni jag borde ha för hund?

Sv: vad tycker ni jag borde ha för hund?

oops!! Pinsamt! :o Jag ser nu att du skrev att hon ju var lättlärd och så...

Ja, det kanske inte är så dumt att "slita" på henne ett tag till, trots allt. :)

Har du tävlat lydnad med henne ännu? Kanske det kunde vara något att satsa på? Och sedan vet du väl att du kan bli hjälpinstruktör på Brukshundklubben om du vill lära dig mer?

Och freestyle låter kul. Sätter du ihop musik och koreografi själv?

Men om du nu får vänta på nästa hund så har du ju gott om tid att lära dig mycket om den ras du vill ha. På så sätt kommer du vara så förberedd att du vet exakt vad du är ute efter - vilka linjer, vilka kennlar osv som hunden skall komma ifrån. :)

Jag har själv nästan helt klart för mig vad nästa hund blir och var han skall komma ifrån. Men vi får se hur det blir, vad som är bra med att ha gott om tid är att man hinner ändra sig också. ;)

Japp,har tävlat officiellt i lydnad med henne en gång. i våras. Vilket skämt! jag hade rätt höga förväntningar,eftersom hon är så himla duktig på träning. Men hon blev så himla stressad av att sitta och vänta så hon var helt blockerad och reagerade inte ens på sitt namn:crazy: och jag tänkte att,aldrig mer tävling för henne. Men har tävlat KM senast nu i höstas och det är på ett helt annat sätt då .Då har vi sovit över i klubbstugan natten innan,och ina har vant sig och när man ska köra är det som om det var en liten träning på tomten liksom. Så vi vann KM:et nu i höstas. Funderar på att testa att tävla med henne en gång till i vår,eftersom lydnad är det hon är riktigt duktig på.
Har faktiskt inte gjort nåt freestyleprogram ännu:angel: har kombinationer kvar att träna,och måste bestämma mig för musik,men sen så! I vår nån gång ska det väl bli av iallafall.

Jo,jag har hört att man kan bli hjälpinstruktör,men HUR bär man sig åt för att bli det??

Mm,självklart kommer det ju bli ett mycket förberett hundköp och et är ju bra,men jag vill inte vänta hur länge som helst! hon är så tråkig(:o ) ina..
Alla hundar känns liksom roligare än henne,förrutom när man tränar och hon är på gott humör.
Hon är så osocial. Jämfört med tex en labbetik som jag passar nu under lovet. Med hennes riktiga ägare är hon rätt olydig,men med mig går hon alltid lös och går bredvid mig typ hela promenaderna:p
Hon är vill va med mig överallt inomhus och sover hela nätterna i min säng. Så är aldirg Ina inomhus!:( det är tråkigt..

vi kör ofta med "insniffning" i vår träningsgrupp,d v s att man åker ut till tävlingsplatsen och tränar där några dagar innan tävling. fast sånt kanske bara vi bortskämda skåningar kan göra?

tänk också på att tävla för att det är kul! man måste inte vinna jämt. jag och labben har kommit sist ett par gånger när han befunnit sig på en annan planet, men inte är det någon katastrof?

jag skulle vilja påstå att 9 av 10 hundar som tävlas hade vunnit rubbet om det gått som på hemmaplan. men det gör de normalt inte och det gör inte en oerfaren förare heller. speciellt inte i ettan.

Fanfarer och salut!:banana: :bump:
LAPSK VALLHUND!
Vad roligt!! Jag parade min tik i går ;)
Den Lapska vallhunden är en ovanligt trevlig, frisk och arbetsglad hund som inte stressar.Jag tycker inte att den är så skällig....bara när den vallar, det ska den ju göra. Nog en fostrans fråga egentligen. Det jag brukar påpeka är dock att det är en ganska utpräglad UTE hund som trivs bäst om den kan få hålla till utomhus större delen av dagen och bo i en aktiv familj.
Ensam och instängd i en liten varm lägenhet brukar inte funka så bra... Ingen soffliggare alltså men den älskar att ligga i soffan o sängen med matte o husse :love: Det är en mycket social hund med mycket bra näsa och skalle som lämpar sig väl till sök, spår o räddning men alla former av aktiviteter uppskattas :-)
De flesta är skottfasta o stabila och har oftast A-höfter.
Läs gärna mer om rasen + bilder på min hemsida.
Lycka till!

Pudel perhaps? =P Kräver precis s¨å mkt pälskötselsom man har lust att lägga ner på de ^^

Pudeln är faktiskt en klart underskattad hund av många....som förknippar pudeln med lejonklippning och med en tant, rullkoppel o noll koll:p som lyfter upp hunden ifamnen så fort hon får syn på en större hund....
Det är en synnerligen lättlärd pigg o glad hund och dessutom smidig som få. Att den inte fäller och anses allergivänlig får man på köpet.
Jag brukar rekommendera just pudeln till de som inte har möjlighet att vara ute och jobba fullt så mycket som behövs för att en Lapsk ska bli nöjd.
Västgöta spetsen är en rolig och mycket arbetsvillig hund också.
Mycket lätt att ha o göra med och frisk o sund och blir lätt 15 år!
Min gamle här hemma är nu 13 och älskar fortfarande att jobba.
Han har 29 1:a pris i Elit lydnad och är tillika utbildad räddningshund och går i högre kl. spår. Har också tränat honom i agillity och viltspår. Han gör ALLT man ber honom om:love: bara han får jobba så är allt kul. Västgöten är också ett lite lättare alternativ av hund att ha än den Lapska som kräver lite mer av sin ägare.
Samma typ av hund fast lite mindre.
En annan nakdel med den Lapska är att den fäller kopiösa mängder med päls när den väl fäller....drivor....
Västgöten fäller också rätt mycket...suck, man får vara flitig med damsugaren om man inte vill drunkna i päls. Mina strumpor ser tidvis ut som pälstofflor:rofl:

Stavar som en kråka:D
Får skylla på att klockan är alldeles för mycket;)
Gå och lägg mig:o

nämen, det är du som har bornemarkens kennel!:)
på din hemsida har kollat flera gånger:p
Har läst allt jag kan hitta om lvh,och tycker verkligen det verkar vara en väldigt fin hund! Men innan jag bestämmer mig vill jag träffa fler lapska vallhundar(nästan bara träffat på HUND2005 i älvsjö,och där var de så stressade av miljön)och prata med uppfödare så jag vet hur de är "i verkligenheten" och inte bara hur folk skriver.

ejlin skrev:
Det är väldigt speciella hundar i sig, lite små nervösa oftast och lite fjolliga.

:eek: Vad har du träffat för Lapska Vallhundar ???????
Är kompis med en av de första uppfödarna av Lv i sverige och de hundarna (eller av den uppfödaren uppfödda valpar)har då aldrig någonsin varit "smånervösa" eller "fjolliga".....

*puff* Jag har åkt både 10,20 och 30 mil för att tävla. Där kan man inte åka och träna innan :D

Hej. Jo det e jag som är Bornemarkens:banana:
Jag tycker verkligen inte heller att det är nervösa o fjolliga hundar!
Snarare tvärt om lugna trevliga o stabila. Några är lite mer självständiga kanske ibland och en del är lite mjuka i temperamentet. Det varierar men dom är inte nervösa!
Min hane Cello, bor numera uppe i fjällen hos en samefamilj och är renvallare på heltid. Han var 2 år då han bytte hem och tog den långa tågresan med upphöjt lugn. Han hade i stort sett aldrig varit från gården innan. Bild finns i galleriet;)

va härligt att höra!
måste fråga dig hur du tycker lvh brukar vara at ha lösa?
Läste att de ofta lär sig mycket av sig själv,stämmer det? och vad tex?
Lite skumma frågor kanske,men kul att veta:smirk:

Mina är alltid lösa:) Kan bero på att dom inte vet hur man går i koppel:p men jag bor ju på en gård och dom är alltid fria. Går aldrig nånstans och kommer bums när jag kallar. Min förra tik Elva var ovanligt självständig och hon kunde dra lite kortare turer upp i skogen eller ut på fälten för att jaga SORK. Favorit rätten nr, 1:d
Hon är en hejare på att fånga alla typer av små o stora gnagare men hon jagar inte annat, som katterna tex. Dom e kompisar:)
Jag har 12 katter totalt så dom är inte särskilt spännande..
Ett o annat rådjur kan det vara kul att få fart på men bara en kort repa. Sen kommer hon hem igen med tungan ute som en lång slips:D
Dansa min ungtik blev parad igår av en trevlig hane som bor i en etta mitt i Malmö. Ingen optimal levnads miljö kan man tycka men han var exemplarisk. Han går lös fot mitt i stan , åker buss o tåg varje dag då matte åker ut till stallet där hon har sina båda Basjkirer.
Så han tillbringar större delen av dan ute på landet. Jätte lydig hund snäll och social och han hade en ovanligt utpräglad vakt o skyddsinstinkt när det behövs. Matte tältar ofta på sina långritter och då skyddar han både folk o fä på natten:cool:
En Lapsk ska tränas med en stor portion av glädje, positiv motivering och humor:banana: För hårda krav o kadaver diciplin passar inte alls.
Då kan du:mad: hämta den där :devil: apporten själv om det ska vara på det viset..... nån måtta får det väl ändå vara :cool:

härligt att höra!
självklart behövs massa glädje och gott humör,men det behövs ju alltids när man tränar hund!

Mina favoritraser är ju främst Border Collie..vilken skönhet:love: därefter kommer Finsk Lapphund..så jag kan säja..BRA VAL:bow:

haha tack!:D
men visst är border collis vldigt fina! en jag känner fick hem en valp i fredags,va och träffade den iag. fy faan va söt!:love:
men jag har inte tid för en sån:crazy:

min första hund 1985 var en border collie. Underbart söt! Mn hon var också vansinnigt jobbig FAST jag la ner hur mycket tid som hellst.. hon var helt enkelt överspeedad ...jag brukade kalla henne för damphund, hehe och efter 2 år omplacerade jag henne som kovallare. Då först funkade hon bra, eftersom då kunde hon arbeta non stopp. Hon var utbildad i både lydnad o spår....många timmars träning...jätte duktig och vann mycket, men ändå stressad och väldigt jobbig hela tiden. Aldrig mer säger jag bara. Vad jag förundras över är att 80% av alla brukshundar är borders. Visst är det kloka och lättlärda hundar, smidiga o snabba, men stressfaktorn ligger ofta i topp. Det slipper man med en Lapsk eller västgöte, men å andra sidan är de inte lika supersnabba arbetsmaskiner heller, utan mer "egna".
Men jobba det kan dom och gör det med glädje!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 356
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar