vad tycker ni jag borde ha för hund?

Sv: vad tycker ni jag borde ha för hund?

Jag förstår varför de föreslår jaktretrievers!!

Jag har en jaktgolden själv, en jättego hane på 5 år. Sällskaps/utställnings varianten av golden kan vara lite lat och kanske lite större benägenhet att bli tjock. Men en jakt golden är otroligt pigg och samarbetsvillig och älskar att jobba men tycker att det är skönt att bara sova en dag. Jag lägger egna viltspår till min golden och tränar ibland lite agility för kul. En utställning har vi varit på men det var den sista efter som Douglas som är 5år fortfarande ser ut som 1år. Han är väldigt barnslig men otroligt smart!

Så en golden rekommenderar jag varmt!!

Mvh Anna&Douglas

Anna 87a skrev:
Jag förstår varför de föreslår jaktretrievers!!

Jag har en jaktgolden själv, en jättego hane på 5 år. Sällskaps/utställnings varianten av golden kan vara lite lat och kanske lite större benägenhet att bli tjock. Men en jakt golden är otroligt pigg och samarbetsvillig och älskar att jobba men tycker att det är skönt att bara sova en dag. Jag lägger egna viltspår till min golden och tränar ibland lite agility för kul. En utställning har vi varit på men det var den sista efter som Douglas som är 5år fortfarande ser ut som 1år. Han är väldigt barnslig men otroligt smart!

Så en golden rekommenderar jag varmt!!

Mvh Anna&Douglas

Men om man läser vad hon ska använda hunden till så finns det andra raser som passar minst lika bra (även om jag tror att de passar bättre) som en jaktretriever. Och när det då är en jaktretriever, som är avlad till jakt så är det väl bättre att välja en av de andra raserna? Visst att man kan ha en jakthund att träna både jakt och annat övrigt, men skaffar man en jakthund får man ju använda den till det den ju är framavlad till, eller har jag fel?

ejlin, måste passa på att fråga lite mer:D
Hur reagerar din hund i olika situationer? Svårt att ta det lugnt? Rädd för plötsliga okända saker? Lätt att ha lös? osv.. tacksam för svar:)

mallan skrev:
ejlin, måste passa på att fråga lite mer:D
Hur reagerar din hund i olika situationer? Svårt att ta det lugnt? Rädd för plötsliga okända saker? Lätt att ha lös? osv.. tacksam för svar:)

BRA frågor du ställer Mallan! :bow: Det du tar upp är A och O för de fleata hundägare och särskilt viktigt om man vill jobba med hunden.

Lycka till med dina planer! :)

prinsessfeminist skrev:
BRA frågor du ställer Mallan! :bow: Det du tar upp är A och O för de fleata hundägare och särskilt viktigt om man vill jobba med hunden.

Lycka till med dina planer! :)
Åh,tack,vad glad jag blir:) :bow:
Jag tycker såna saker är jätteviktiga dels pga att min nuvarande hund är rätt lättstressad och pipmesig. Och vill INTE ha en sån hund till!!

En jaktgolden är inte framavlad speciellt till att jaga, utan en jaktgolden har större arbetslust och man kan använda den till nästan vad som helst. Och även om de är till för att apportera ett byte som jägaren har skjutit så blir hunden inte ett dugg deppig för att den inte får det, utan blir glad för vadhelst den får arbeta med!

Mallan: Min hund är van vi det mesta, eftersom jag inte ville eller har haft en hund som inte kan följa mig lungt och snällt vart jag än åker så tycker inte jag att hon märks av så speciellt mkt.
Men jag kan ta ett exempel. Första gången Hiljaa skulle åka tåg, visst tyckte hon att det var himla läskigt men så fort hon såg att jag tog det lungt la hon sig ner och sov.

Och hon har det inte alls svårt att ta det lungt.
Vi i klassen låter ju våra hundar följa med när vi åker på besök hos en klasskamrat och det har aldrig varit så att Hiljaa sprungit runt och varit orolig (om inte jag lämnat henne då.)
Och här hemma i lägenheten ligger hon mer än gärna i sin bädd och drömmer sött :)

Jo en hel del skumma saker har hon blivit rädd för, Minns en gång när hon blev rädd för ett hörn helt hux flux. Men när vi passerat hörnet ett x antal gången slutade hon bry sig om det. Och Människor i långa rockar när det är mörkt ute blir hon också rädd för.
Men vem blir inte det? :)

Ja det beror självklart på vad man lär hunden.
Hiljaa går alltid lös, och hon är väldigt duktig på att gå lös.
Men kommer det då en renflock och susar förbi så kan jag lova att lapphunds blodet tar över och hon sticker.

Men det är helt klart en toppenhund, om man inte vill ha allt för stor hund, men en hund som endå klarar av att gå i 30 cm djupsnö när det är -25c, och älskar att arbeta! :)

Jag svarar gärna på en massa frågor till dig eftersom jag tycker du låter som en vettig hundmänniska! :)

Tack för svar!:)
hur brukar det vara med matgladheten? Och har de,likt labradorer väldigt lätt för att gå upp i vikt?
Har du någon erfarenhet av äldre lvh? Undrar om de håller i pigghet och arbetsglädje upp i åldrarna,eller om de "tacklar av" relativt tidigt?
Förutom skallet som du nämde,vad finns det mer du tycker är negativt med rasen? Har du haft nån annan ras tidigare som du kan gämföra lvh med?Blir din nästa hund en lvh?:D

Ja vad ska man säga... Ställer du ner en matskål till Hiljaa så är den slut på 1-2½ sek. :P Så Visst är de aningen glupska och har mkt lätt att gå upp i vikt!

Nej inte av ngn äldre Lvh, har bara närmare kontakt med Hiljaa, Systers Fauni och Hiljaas bror Toivo. som är 5 & 3 år. Men hittils kan jag säga att dem har "hållit".

Ngt mer jag tycker är negativt med rasen ...
Det är väldigt speciella hundar i sig, lite små nervösa oftast och lite fjolliga. Men har du en hund som litar på dig till 110% så över vinner man dessa problem med.

Jag håller mkt på med Schäfrar, där tycker jag att Schäfern är lite små jobbig när den aldrig kan lägga sig ner och koppla av så som en Lvh kan göra, Lapsken har dessutom mkt mindre vakt än en Schäfer har vilket också är rätt skönt.
I arbete tycker jag att båda raserna går in med 110% och är jätte roliga att jobba med.
Nej det blir ingen mer Lapsk för min del, inte för de grenarna jag vill hålla på med iaf.
Nästa hund föds förmodligen i mars och det blir en liten Schäfer flicka :bump:

Själv föreslår jag collie (som någon redan har nämnt).
Killen jag har passar perfekt in på dina kriterier, sen är det väl skillnad från individ till individ (min förra colliepojk hade t.ex. inte passat in alls:smirk: )

Min pojk är en riktig kelgris, väldigt självständig när det behövs och skäller endast när man busar eller vid varning. Kan en hel del tricks, och har tränat lite agility samt spårning (dock bara för skojs skull). Det enda negativa är den långa pälsen som finns precis överallt:smirk: Han vill vara med precis överallt, är extremt nyfiken och väldigt positiv. Han har varit väldigt feg av sig, men vi har tränat bort det mesta. Vatten är dock fortfarande farligt:smirk:

Visserligen är jag nog rätt partisk, tredje collien jag har:smirk:

mallan skrev:
Åh,tack,vad glad jag blir:) :bow:
Jag tycker såna saker är jätteviktiga dels pga att min nuvarande hund är rätt lättstressad och pipmesig. Och vill INTE ha en sån hund till!!

Ingen orsak. :)

Vad är det för hundras du har nu?

Jag håller med dig - jag skulle inte heller stå ut med en hund utan "go" där man får gå före och kolla allt först innan hunden vågar sig fram. :crazy:

Min ultimata drömhund har det som du eftersöker. Framåtanda, mod och samarberstvilja. Inte alltid en lätt kombination att hitta, men de finns!

Min hund har stilen: "kolla matte, det är nåt där framme!" och då tittar han på mig och är ivrig att få gå fram och kolla vad det är. Är det då läskigt så kan det hända att han stannar, kollar med mig om jag är lugn och då vågar han sig fram mer.

Vår förra hund (rottis) hade mer stilen: "JAG ser något där och jag sticker och kollar oavsett om du är med eller ej!".

Visst - härlig framåtanda, men lite svårtyglad ibland. :crazy:

jag tycker att du ställer jättebra frågor mallan - fortsätt så och jag hoppas att du hittar rätt hund på rätt kennel. det kommer du att göra!

När hade du tänkt dig att skaffa din nya hund? Du måste hålla oss uppdaterade! :)

ejlin, "lite små nervösa oftast och lite fjolliga":eek: har alla lapska du träffat vart så? Och hur menar du lite mer precist? i vilka situationer?

har nu en tik, blandning labbe/golden/dobermann/dalmatiner.
Även om det är 25% av alla så känns det som om det är de två sista raserna som slår igenom,fast på negativa saker,typ dalmatinerns pipighet.
Men tror hon skulle kunnat vart bättre än vad hon är om hon skulle fått en annan upväxt. När vi tog över henne var hon 1,5 år (och jag nio och helt okunnig)och vad jag förstår överhuvutaget inte miljö eller passivitetstränad. Vissa hundar blir bra ändå,men Ina har så svårt att slappna av utomhus,särskillt i nya miljöer. Dessutom blev hon skrämd av för mycket fyverkerier på mileniumskiftet,och jag som var så liten och okunnig gjorde inget åt saken och inte heller mina (i det läget) idiotiska föräldrar. Rädslan är nu för djupt rotad för att kunna göras mycket åt.
Tur at hon är lättlärd och hyperlydig,annars vore det ingen direkt glädje att äga henne:crazy:
oj,va långt det blev. jaja.
Hade gärna skaffat en till hund redan förra året,men min mamma är inte riktigt med på noterna skulle man kunna säga.
Och har en känsla av att jag inte kommer få skaffa mig en till hund förän jag flyttar hemifrån. Och det lär ju dröja minst fyra år. Och om fyra år är Ina tolv. Det känns inte sådär jättekul att om ett par år bara ha en så pass gammal hund när man faktiskt vill träna en massa och tävla!
Så,jag vet inte när denna nästa hund stiger in i mitt hem,men nån gång blir det,och då kan jag lika gärna förbereda mig ordentligt i tid!
Ingen kan ju veta hur allt blir,Ina kanske dör imorgon,nej men så.. man vet aldrig hur saker blir.
Och så skriver jag här om tio år och säger att "NU har jag skaffat min hund,det blev en engelsk bulldog!" Nej,så ska det inte bli:D

Jag tycker det låter braa med en Softy ( Irish soft coated Wahiten terrier) :)
Vi ska nog skaffa en sådan!! HiHi :smirk:

Det är ju inte direkt med hundar som har +3:a på nerverna.
Men tex. som människor i långa kappor tycker hon är läskiga, kan inte säga att hon är direkt folk glad heller men inte heller reserverad, snarare obrydd bara.

Det finns en del bättre lapskar och en del sämre lapskar, Det är så svårt att försöka beskriva en ras bara så här över internet..

Men jag skickar dig ett pm!

mallan skrev:
Tur at hon är lättlärd och hyperlydig,annars vore det ingen direkt glädje att äga henne:crazy:

Nej, det förstår jag.

Hade gärna skaffat en till hund redan förra året,men min mamma är inte riktigt med på noterna skulle man kunna säga.
Och har en känsla av att jag inte kommer få skaffa mig en till hund förän jag flyttar hemifrån. Och det lär ju dröja minst fyra år. Och om fyra år är Ina tolv. Det känns inte sådär jättekul att om ett par år bara ha en så pass gammal hund när man faktiskt vill träna en massa och tävla!

Enligt din tråd så ger du intryck av att vara både mogen och mycket intresserad av hundar. Kanske skulle det hjälpa om du visade din mamma hur du resonerat här?

När jag var 13 år fick jag en ponny. Lyckan var förstås oändligt stor - men jag hade då också under flera år visat att jag var hängiven hästar. Ingenting stoppade mig från att vara i stallet, mocka, släppa in och ut och rykta en tants hästar. Mina föräldrar gjorde helt rätt i att ge mig ponnyn och han besparade mig (tror jag) en del tråkiga tonårsgrejer. Jag tror att poängen var att mina föräldrar såg att mitt hästintresse var genuint och ingen dagsslända, eller för att kompisarna gillade hästar. Jag läste allt jag kunde om hästar, jag gick på ridskola en gång i veckan, jag gick/cyklade ensam till stallet i ur och skur för att hjälpa tanten med hästarna.

Nu är jag vuxen själv och har egna barn. Nu är jag forttfarande lika djurtokig som jag var när jag var yngre, men hade mina barn resonerat som du - så hade jag absolut velat ge barnet en passande hund.

Så,jag vet inte när denna nästa hund stiger in i mitt hem,men nån gång blir det,och då kan jag lika gärna förbereda mig ordentligt i tid!
Ingen kan ju veta hur allt blir,Ina kanske dör imorgon,nej men så.. man vet aldrig hur saker blir.
Och så skriver jag här om tio år och säger att "NU har jag skaffat min hund,det blev en engelsk bulldog!" Nej,så ska det inte bli:D

Vi får alla hålla tummarna för att din mamma och pappa inser hur intresserad du är! :)

Om det handlar om pengar, så kanske du kan jobba extra och spara pengar, eller möjligen ta en hund på foder (men då måste du stå ut att vara utan hunden när hon har valpar).

Om det handlar om att de inte är intresserade av hundar och inte vill ha mer jobb i huset, så kanske en liten hundras vore enklare att övertyga dem om?

Jag tror att hon vet att de här med hundar inte är nåt som jag kommer sluta med när som helst,hon vet hur lycklig jag blir när jag får passa nån annans hund,även om jag ju redan har en egen själv,att jag själv går varje morgon och varje kväll trots mörker och kyla,att jag själv cyklar hem på långrasten för att gå ut med hunden när alla kompisarna är kvar i skolan,att jag går kurser som jag betalar själv och tränar långt borta på brukshundklubben,även fast hon aldrig skjutsar och jag blir tvungen att gå 2 km i kolmörker till bussen som går en gång i halvtimmen. Hon vet att jag kan dehär med hundar och kanske tycker hon jag är duktig som lärt Ina så mycket,även fast hon inte säger det.
Hennes skäl till att vi inte ska skaffa en till hund är för det första att vi då inte får plats i bilen(har två småsyskon). Och det kan jag ju iof förstå,men det går ju faktiskt att ha hunden i knät..:smirk:
Det är det enda som hon SAGT,men sen tycker hon nog att det räcker med en som skitar ner,äter och måste till veterinären. Jag har två småsyskon på 4 och8,så hon har väldigt fullt upp själv. Skulle de inte vart så små skulle som kanske resonerat annorlunda.

Hon är väl inte så jätteintresserad av hundar,men har inget emot dem. Det beror på lite hur de är. Jag passade tex en jaktgoldenhanne i höstas. Han var helt underbar. När har hade tråkigt kom han och gav en sitt gossedjur eller satte sig som en ekorre framför en. När han sov låg han med ena benet i luften. Han var aldrig rädd,stressad eller dum. Honom pratade mamma om flera gånger,honom tyckte hon om. Hon hade en vorsteh i familjen när hon var barn. Den hunden var mycket speciell,henne pratar hon också om ibland,och hon blir väldigt glad om hon träffar en vorsteh nån gång.
Hon gillar lite större hundar bäst,kanske för att hon aldrig kännt en liten hund,men ändå.
Så tror inte det skulle vara lättare att övertyga henne om en liten hund. Tvärtom kanske.

Du måste vara väldigt duktig som tränat Ina och fått henne så lydig som du beskriver! :bow:

Din mamma kanske inte riktigt har förstått hur svårt det är att träna en hund med rädslor och dessutom har ju hunden pga sin korsning - en hel del motsägelsefulla anlag. Bara det kan göra det lite svårare i sig. Vad jag vet är inte dalmatinern den mest lättmotiverade hundrasen, och är hon lik en sådan hund, så måste ditt arbete ha varit enormt! Vilken uthållighet du besitter! :eek:

Nu förstår jag om det är känsligt, men skulle du (och givetvis din mamma) kunna tänka dig/er att omplacera Ina? Ett hundliv är i många avseenden kort, men det är långt om man skall vänta "till nästa hund" innan man kan få sätta sina planer i verket.

I övrigt förstår jag din mamma om hon är ensam (?) och har ansvar för två barn till. Dels kostar det mer att ha två hundar istället för en och det krävs mer engagemang i att hålla ordning i hushållet.

Men om du tar på dig ansvaret (vilket du redan gjort i flera år) och pratar ordentligt med din mamma hur mycket detta betyder för dig så kanske hon kan kompromissa på något sätt.

Jag hoppas att du förstår att jag inte önskar livet ur din Ina eller säger att hon måste flyttas till en annan familj. Utan jag bara funderar på hur du skulle kunna få möjlighet att träna och utvecklas ihop med en hund som vore rätt för dig...

Jag blir nästan lite bedrövad när jag läser dina rader, för det påminner mig lite om alla dessa tjejer som har fått någon gammal travare och så vill de bli duktiga på dressyr. Det är lätt att tappa sugen när förutsättningarna för man skall lyckas är små. :( Det kan också lika gärna bli riktigt, riktigt bra om man bara hade haft rätt hund/häst.

Eftersom du är engagerad i kursverksamheter och brukshundklubben så kanske du skulle kunna få hjälp med några råd från dem?

Ja, nu skall jag inte babbla mer - jag blev bara så engagerad. :o Jag vet nämligen hur innerligt hett ett intresse kan vara och man vill lära sig allt.

Du verkar ha det som krävs för att bli en duktig hundförare och det hedrar dig. :bow:

Hehe,nej som tur är har hon inte ärvt dalmatinerns svårmotiverade drag! Hon är väldigt lätt att träna,tex nu när vi gick freestylekurs var hon den enda hunden som fixade flera konster utan lockningshjälp. Men när hon är "låg" eller vad man ska säga vill hon inte träna. visst man kan tvinga henne till vad som helst,men då förstörs ju bara träningsglädjen.

Jo,jag har också tänkt på dedär att omplacera henne,men det känns inte rätt mot hunden. Hon Är ju faktiskt redan omplacerad en gång(till oss) och hon är ju inte världens tryggaste hund i sig. Och hon är nog,även fast hon inte visar det på ett sånt sätt jag skulle vilja,ganska fäst vid mig. Jag är hennes ledare,som bestämmer och gör allt roligt. Jag använder bara små signaler,men hon förstår,vi är lite "sammansvetsade",även hon inte alls är den hunden jag skulle vilja ha,har jag jag ju fått ta vara på det jag har.Jag vet hur hon funkar. . Och jag har blivit ganska känslig på vilka som har hand om Ina,just för att hon inte är nån cool hund. Dessutom vill jag inte att nån ska förtöra komandon jag lärt henne. Hon kan hur mycket saker som helst!hon går inte fritt följ så snyggt och med så mycket glädje med nån annan än med mig
Skulle hon vart fyra skulle det nog vara mer tänkbart att omplacera henne.

Nej,mamma är faktiskt inte ensam,hon har en man(som är pappa till mina småsyskon) jag är hon min riktiga pappa varannan helg.Ina brukar va med där ibland.
Jag är bara glad för att du "babblar" en massa,skönt med nån som är engagerad och förstår!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 356
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar