vad tycker ni att en fodervärd ska betala?

Worlds

Trådstartare
Jag tycker att fodervärden ska betala för foder, stallplats,skoning, vaccinering o avmaskning. hur har ni gjort med vetvård? ägaren ska stå för försäkring.

Sv: vad tycker ni att en fodervärd ska betala?

När jag hade min ena ute på foder stod fodervärden för allt utom försäkring.
Ang vetvård skulle fodervärden stå för det om skadan var pga oaktsamhet av fodervärden, men var det en ren olycka skulle jag ta det

När jag hade häst ute på foder, stod FV för allt utom livförsäkringen. Foder, stallplats, veterinärvård/E.T och liknande, hovslagare, veterinärvårdsförsäkring (vilken FV hade lov att utnyttja vid behov). FV hade även lov att vid riktigt nödfall (t.ex. hästen bryter benet illa), i samråd med veterinär, avliva/nödslakta hästen på plats utan att kontakta mig (och då även stå för den kostnaden. Även om jag skulle ha betalat i efterhand, om det inte vore så att jag inte ansett att hästen borde avlivats). Enligt kontraktet skulle FV även stå för vet.kostnader till följd av skada, även om hästen återlämnats till mig, om skadan var en följd av oaktsamhet eller liknande (dvs inte en ren olycka).

När vi har haft häst ute på foder så har vi stått för försäkringen, fodervärden för resten. Vilket innebar att när hästen skadades (pga dåvarande fv oaktsamhet) stod fv för alla kostnader som uppstod som ej täcktes av försäkringen (+ att hon då fick stå för självrisken), även de kostnader som vi hade till följd av skadan sen hästen kom hem, vi fick stå för den fhöjda premien på grund av bonusförlust.

Sista fodervärden hon var hos gjorde detsamma, dvs stod för veterinärvård, vi för försäkringen. Nu ville det sig så illa att hon skadades, blev utdömd och avlivad. Livvärdet, som var lågt tillfaller ju oss som ägare, det täckte en del av kostnaderna för avlivningen, resten står vi för.

Det viktigaste är ju att man är överens innan hästen lämnas ut på foder och att allt finns på papper. Jag anser dock att det är självklart att man som fv står för veterinärkostnader, det hade man fått göra om det varit ens egen häst och det är fv som har ansvaret under avtalstiden.

tycker fodervärd ska betala allt, vi betalar allt för vår foderhäst, ägaren står på försäkringen men de tär vi som betalar den via henne.

men det är ju viktigt att man kommer överens om allt innan man tar emot/lämnar ifrån sig hästen.

jag har haft två varianter på det.

1 fodervärdskontrakt för 1 år
Fodervärd står för alla kostnader vid skador som är pga min oaktsamhet eller olycka. En skada som visar sig och som man med vet hjälp kan "bevisa" inte kan ha uppkommit under den tiden fodervärden haft hästen står ägaren för.

2. Fodervärdskontrakt för 2½-3 månader
Fodervärden står för alla kostnader för skada pga min oaktsamhet. Ägarens står för alla vet kostnader vad gäller en kotledsinflamation, som var på bättringsvägen när jag tog hästen.
vid ren oycka delar vi på självrisken.
En skada som visar sig och som man med vet hjälp kan "bevisa" inte kan ha uppkommit under den tiden fodervärden haft hästen står ägaren för.

Båda gångerna har hästarna varit försäkrade, och den stod ägaren/na för.

Med första hästen så blev det så att hon drog på sig en hovbensfraktur av okänd anledning= olycka. Som jag då skulle stå för. Men ägaren i det här fallet var väldigt snäll så det slutade med att vi delade på kostnaderna.

Fodervärden står för allt utom försäkringen i mitt fall. Jag ville stå för försäkringen.
Självrisken och övriga veterinärkostnader som kan komma vid exempelvis skada faller på fodervärden.

Jag har 2 hästar på foder och jag står för allt förutom försäkringar. Min ena häst är inte försäkrad och där har vi skrivit i avtalet att ägaren står för större vetrinärkostnader om dom inte har uppstått av oaktsamhet.

När jag haft foderhästar har jag stått för allt utom försäkring. När det gäller veterinärvård skrev vi i kontraktet att jag skulle stå för det som uppkommit då hästen varit hos mig. Detta fungerade bra. Ena hästen fick en ful hovböld som jag fick åka till kliniken med. Då stor givetvis jag för självrisken.

Alla gånger som jag har haft foderhäst så har jag stått för alla kostnader utöver försäkringen vilket jag tycker är rimligt och verkar även vara det vanligaste sättet.
Åt min nuvarande foderhäst står jag dock för alla kostnader, även försäkring men det kan man också leva med.
När det gäller skador så har vi alltid bestämt att ägaren står för gamla skador och fodervärden bekostar alla skador som uppstår under tiden som hästen står hos fodervärd

Min familj har haft en häst ute på foder. Då betalade vi försäkrningen medan fodervärden betalade allt annat. Veterinärvård som uppkom under den avtalade tiden stod fodervärden för.

Jag tycker en fordervärd ska betala allt, precis som man får göra när man har egen häst, utom livförsäkringen (eftersom det är hästägarens som får "glädje" av denna): För mig rä en foderhäst precis som en egen häst men man har inte betalt hästen och kan inte ha kvar hästen "hur länge man vill". Undantaget skulle väl ev. kunna vara om det går att bevisa att en skada är hästägarens "fel".

Å andra sidan är det ju ägaren som stått för inköpet av hästen så att den får glädje av en livförsäkring är ju inte så underligt... Så jag kan tycka att en fv ska betala allt, och med allt så innebär det Allt.

Fodervärden ska stå för alla löpande kostnader för hästen (skoning, foder, stallplats, vaccination osv osv...). Även självrisk om olyckan är framme.

Ägaren ska stå för försäkringen.

Å andra sidan är det ju ägaren som stått för inköpet av hästen så att den får glädje av en livförsäkring är ju inte så underligt... Så jag kan tycka att en fv ska betala allt, och med allt så innebär det Allt.
Håller med där, vilket även advokater oftast gör. Visserligen är det upp till var och en hur man kommer överens men i ett fodervärdsavtal skriver man ofta in att fodervärden har det fulla ansvaret för hästen och blir ersättningsskyldig om det händer något. Då är det ju ganska logiskt att det också är fodervärden som står för försäkringen. Inte minst för sin egen skull.

För vad händer om ägaren slarvar med försäkringen när fodervärden är ansvarig?... Det gäller även livvärdet - fodervärden ska ju lämna tillbaka det hon/han lånat eller om det hänt något en summa motsvarande hästens värde om hästen är borta.

Jag håller med om detta. Det man får ut på försäkringen är ju inget annat än just en ersättning. Om inte ersättningen kommer från försäkringsbolaget borde den väl komma från fodervärden varför det är i fodervärdens intresse att livförsäkring finns.

Ägaren står för försäkringen, skador uppkomna pga oaktsamhet betalar fodervärden, olyckor eller annan sjukdom delar ägare och fodervärd på. Jag skulle aldrig våga låta fodervärden betala försäkringen annat än om betalningen skedde till mej och jag sen betalade f-bolaget. Skulle vara hemskt om det missades och hästen sen stod oförsäkrad pga någon annans slarv.

Mina fodervärdar står för ALLT utom försäkringen. Är de inte nöjd med min försäkring kan de teckna ett tillägg men får betala själva!

Foderhäst antingen som jag haft eller om jag har häst ute på foder så står fodervärden för allt. Försäkringen "står" på ägaren men fodervärden betalar premien. Ägaren ska stå på försäkringen av två anledningar. Ett vissa bolag låter inte fodervärdar ha livförsäkring på hästen. Två ägaren har koll på att det verkligen finns en gilltlig försäkring på hästen den dag den kommer tillbaka. Speciellt viktigt när hästen börja komma upp lite till åren.

Jag tycker att alla får avtala själva om allt som de tycker är viktigt! Precis som jag tycker om medrytteri, halvfodervärdskap, skötare och you name it.

De här begreppen saknar nämligen juridisk innebörd. Det finns ur ett rättsligt perspektiv inga sådana termer och således råder avtalsfrihet om precis vad som helst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 414
Senast: Vicks
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare