Sv: Vad tycker ni är OK? (Hästhantering, ridning)
Är det okej att piska en häst som straff för att den vägrar på ett hinder?
Nej, det finns en anledning till vägrandet och att slå är inte lösningen.
Hästen kan vägra pga att den är nedbruten och inte vill hoppa = Bygg upp hästen mentalt och få den att tycka att hoppning är roligt igen.
Hästen vägrar för att den har ont = Ta hästen till en vet. och få den frisk, om det går annars gör till promenadhäst/pansionera/avel/avliva beroende på hur hästen är skadad och om den lider.
Hästen har lärt sig att vägra = utbilda ryttaren.
Är det okej att piska på en häst för att få den att gå framåt?
Nej. Hästen vägrar gå av en anledning, pisk är inte lösningen utan det är samma som ovan, det finns en anledning, hitta den och lös den utan hot och smärta.
Är det okej att spinna en häst tills den är alldeles utmattad och sen spinna den ytterligare?
Spontant nej. Jag vet inte helt säkert hur spinna påverkar hästen, men att göra något i sin extrema form är väll aldrig ok? Känns mer som något en ryttare gör för att få utlopp för sitt hämndbegär för tat hästen inte "lyder" sin ryttare...
Är det okej att rycka en häst i munnen för att få den att backa?
Nej, skicka ryttaren på antingen utbildning till att bli bättre på att rida eller till att få bättre temprament och få koll på sina aggressioner.
Är det okej att använda sjuttioelva olika bett för att tvinga ner och in nacken på en häst för att få den att gå "i form"?
Nej, skicka ryttaren på utbildning och hästen på koll för att se om den har ont i munnen eller någon annanstans i kroppen.
Tycker just du att bestraffning av en häst är okej? Vilken bestraffning är isåfall ok? Vart går just din personliga gräns?
Generellt sett nej, bestraffning bryter ner, det bygger inte upp en individ!
Men... Sedan finns det undantaget som bekräftar regeln sas.
Om hästen gör något som är farligt för människan, tex sparkar mot/på eller hugger så behöver människan möta detta beteende med det som är passar situationen och individen.
Om tex en hingst börjar hugga efter människor är det Inte bra, och då behövs det en korrigering av det beteendet.
Jag tar till det som behövs för att undvika fara, om det är en lugn tillsägning eller en skarp beror på individ och situation och i sådana fall kan jag på en "farlig" häst behöva vara betydligt mer skarp. Men bestraffning skulle jag inte vilja kalla det, snarare försvar från min sida.
Jag möter alltid hästen på den nivå den själv utgår ifrån, om den viskar, viskar jag, om den skriker måste jag också skrika för att höras, jag börjar dock alltid på den lägsta nivån och går upp tills dess att jag får respons. (dvs med kroppspråket, inte med min röst)
Över lag anser jag att lösningen på ett problem finns inte i smärta, ilska eller hot, den finns i att hitta det egentliga problemet och inte korrigera symptomerna.