Vad tycker ni är OK? (Hästhantering, ridning)

Sv: Vad tycker ni är OK? (Hästhantering, ridning)

Nej på samtliga frågor med undantag för om man ska piska hästen för att få den att gå framåt. Det beror på vad som menas med piska. Besinningstlöst rappande är givetvis inte ok, men en liten snärt då och då för att påminna om att det är framåt vi ska kan jag nog tycka är helt i sin ordning. Att som många säger randa hästen för att den ska lära sig veta hut finns inte i min föreställningsvärld.

Är det okej att piska en häst som straff för att den vägrar på ett hinder?

vägrar den första gången nej, andra gången, nej, tredje gången nej, fjärde gången ja då kan jag tänka mig att ge den en lätt tutch på bogen eller rumpan. Men först vill jag försöka reda ut VARFÖR den vägrade, vart den rädd för hindret, red jag verkligen rätt osv..

Är det okej att piska på en häst för att få den att gå framåt?

Ja jag kan tycka det, men man måste veta sina begränsningar. Man kan ju inte börja med att piska den för att den stannade! jag ber alltid hästen snällt 2 ggr sen den 3dje gången så blir det på skarpen och funkar inte det så ja då får den sig ett rapp med tygeln då jag väldigt sällan ride rmed spö. Sen beror det ju på HUR många slag den får, jag hade gett den ett rejält rapp då istället för att sitta och slå konstant tills den går framåt.

Är det okej att spinna en häst tills den är alldeles utmattad och sen spinna den ytterligare?

nej detta tycker jag inte är okej.

Är det okej att rycka en häst i munnen för att få den att backa?

nej det tycker jag inte, det finns andra sätt att få den att backa.

Är det okej att använda sjuttioelva olika bett för att tvinga ner och in nacken på en häst för att få den att gå "i form"?

enda anledningen att använda sjuttioelva bett för mig skulle vara att prova mig fram om hästen gillade något av dem, inte till att tvinga ner den i någon såkallad form. Så nej jag tycker det inte är okej att tvinga ner en häst i form med hjälp av bett eller hjälptyglar..

Tycker just du att bestraffning av en häst är okej? Vilken bestraffning är isåfall ok? Vart går just din personliga gräns?

Ja, jag tycker bestraffning är okej. Men tycker man ska ta reda på problemet hos sig själv och hästen innan bestraffning. Tex om min häst sparkade åt en annan häst så sker bestraffning på en gång i någon form av spark i magen, spörapp eller rapp med tygeln på halsen.
Vägrar hästen vid ett hinder, låter jag den vägra 3 ggr för att ta red apå orsaken och 4dje gången så får den ett rapp.
om hästen vägrar gå framåt, tex över en vattenpöl så ber jag den snällt x antal gånger sen ber jag den hårdare men tex bestämda hälar i magen och säger tydligt "gå fram", i detta läge skulle jag inte slå hästen.
Nu har jag tagit exempel från min egen häst och hur jag har gjort. Jag tycker att jag har gjort rätt sen får andra säga vad dom vill. Men detta har fungerat på dom hästar jag har sysslat med i livet. Visserligen så ser det inte lika ut på alla hästar men sammanfattar man det så ber jag snällt 2 ggr och 3dje ggn smäller det om det ska vara hårt förklarat. Sen kan jag ju ärligt erkänna något som inte alla skulle göra och det är att jag har spöat på en häst rejält. Men nu i efterhand så vet jag ju vem det egentligen var fel på och det var jag, okunnig, sjuk och dum och det fick hästen lida för. Men han slängde av mig strax efter och kollade på mig och funderade om jag var klar med mitt lilla vredesutbrott så vi kunde fortsätta ridturen, min första ponny, helt underbar, R.I.P Silver<3

Starar den här tråden efter att ha vart med och
Vad anser ni är okej?

Är det okej att spinna en häst tills den är alldeles utmattad och sen spinna den ytterligare?
Är det okej att använda sjuttioelva olika bett för att tvinga ner och in nacken på en häst för att få den att gå "i form"?

Tycker just du att bestraffning av en häst är okej? Vilken bestraffning är isåfall ok? Vart går just din personliga gräns?

Inget av det du skriver är ok. Hamnar man i ett farligt läge där hästen måste ur vägen men inte vill röra sig får man väl motivera den på det sätt som går...men det är för den skull inte ok att använda våld.

Enligt min mening så hör straff inte hemma i hästhantering över huvudtaget! Jag rider med sporrar och spö som många andra, men det handlar inte en sekund om bestraffning utan för att göra mina hjälper tydligare. Snabba tydliga hjälper leder till en lydigare häst, vilket leder till mer harmonisk ridning över lag.
När det kommer till hantering handlar allt om samspel. Jag har inga problem med att korrigera ett beteende som till exempel att hästen hugger, genom att säga ifrån. Hästen skall även respektera mitt personliga utrymme genom att inte kliva på mig eller knuffa omkull mig. Imo handlar det om att man skall markera att man är högre i rang än sin häst, annars är det lätt så att man blir den som skall hålla sin uppmärksamhet på hästen och följa den, istället för tvärtom.
Sedan eftersom människor och hästar kommunicerar på olika sätt uppstår det alltid missförstånd, då är det viktigt att kunna ta ett steg tillbaka, fråga sig vad som gick fel och hitta en lösning.

Bestraffning fungerar inte bra på barn eller människor generellt sätt, så varför skulle det fungera på hästar?

*Gillaknappen*

Precis samma filosofi som dig! Dock sämre prataförmåga hos mig så kunde inte sätta rätt ord, vilket detta svar gjorde ist ;)

Startar den här tråden efter att ha vart med och diskuterat inne på Westernforumets tråd om Bökeberg och det SM som hölls där förra helgen då två ryttare behandlade sina hästar på ett sätt som i alla fall jag anser är väldigt fel och ganska grymt. Många av mina funderingar blir lite störande iden tråden känner jag så jag startar den här istället...

Vad anses egentligen vara okej ute i hästsverige? Jag kan bara gå utefter det jag själv känner och tycker, och efter att ha kollat på skräckvideor på youtube och förfasats över de grymheter som så många hästar får utstå (inom alla grenar, dock finns ju flest videos från hoppning/dressyr/fälttävlan) så undrar jag hur man tänker när man medelst piskor, sporrar, spöstraff och skarpa bett försöker tvinga en häst till "lydnad".

Vad anser ni är okej?

Jag vill inte sätta livet till, men att få hästen ifrån sig ska inte vara en bestraffning utan just ett försvar, och det slutar där. Att fundera på varför en sådan allvarlig situation uppstått kan man göra efteråt, och konstruktivt tänkande om vad som felade eller saknades likaså. Jag tror inte på bestraffning någonstans.

Att hästen inte gör som vi vill beror antingen på att den inte vill eller att den inte förstår, alternativt inte kan pga smärta. Att den inte hoppar, går framåt, backar eller liknande är ett symptom på något som man själv behöver hitta orsaken till och lösningen på. Det ligger naturligtvis alltid någonting bakom och ansvaret att finna detta måste alltid ligga hos människan. Jag har placerat mig och hästen tillsammans i en situation och det är jag som har möjligheten att lösa den. Bestraffningen blir aldrig ett bra alternativ till bättre kommunikation, ökad kunskap och förståelse samt en ömsesidig tillit i en fint fungerande relation. Bestraffning är en kortsiktig lösning som skadar mer än gör nytta vad gäller ovanstående. Så ser jag det. :)

Självklart är det inte okej att göra mot hästen något som vi inte skulle vilja vara med om själva! Vi får lära oss att tänka, och framför allt känna, själva! Vara starka och inte bli hemmablinda och överkörda av andra. Har du intuition så är den miljoner gånger mer värd än ''tränare'', ''mångårig erfarenhet'', ''prisbucklor'' och ''stort namn'', om attityden hos en sådan ryttare eller tränare ändå är kass!

Är det okej att piska en häst som straff för att den vägrar på ett hinder? Nej det tycker jag inte, positiv uppmuntran när den gör rätt är i så fall mycket mer givande. Sedan finns det alltid undantag men de är få.
Ja - vid nödsituationer då fara kan inträffa eller när det bara är rent jävulskap. Men man säger till en gång sedan ska det räcka.
Är det okej att spinna en häst tills den är alldeles utmattad och sen spinna den ytterligare? Nej
Är det okej att rycka en häst i munnen för att få den att backa? Absolut nödsituation annars absolut inte
Är det okej att använda sjuttioelva olika bett för att tvinga ner och in nacken på en häst för att få den att gå "i form"? Nej - hästen ska vara lösgjord och hur roligt är det när man behöver speciella bett eller hjälptyglar för att fejka fram det?

Jag tror på positiv respons, min unghäst skulle dödat mig för länge sedan om jag hade straffat henne för alla dumheter hon sysslat med (ston i all ära, passar det inte får det vara :p ) men vid nödfall och fara - absolut. Denna dam sysslade med att sparka och både jag och min NH tränare blev sparkade under en träning och det slutade med att jag fick brotta ner henne & ge henne smisk på bar rumpa mer eller mindre men då var problemet löst och har inte dykt upp igen. Man måste gå på magkänsla och tänka både en och två gånger innan man bestraffar på annat sätt än med röst eller ett ryck i grimskaftet.
- Kommer detta att löna sig?
Och gör det inte det - ge fan. Vänd andra kinden till

Kan bara säga att det är aldrig hästens fel. Det finns ALLTID någonting vi skulle kunna göra annorlunda. Så varför bestraffa våra stackars hästar för våra misstag? :confused:

:bow::bump::bow::bump::bow::bump::bow:

Jag tycker att det är okej att använda spö och eventuellt sporrar som förtydligande hjälper så att man skall kunna göra försiktigare och mindre hjälper, ALDRIG som bestraffning för att slå eller skada genom ilska!

Slår man sina barn om dom är olydiga? NEJ!.... Samma sak enligt mig!

Senast ändrad:

kan dock inte påstå att jag aldrig bestraffar min häst, som det adhd-barn jag är. Men jag KAN ärligt säga att jag ångrar varje straffande slag jag gett... och att jag bättras konstant. Däremot kan jag förtydliga kommandon med en grad (tanke-"vikt"-beröring) och på zezz räcker det fullt ut, har lärt mig att de flesta hästar VILL göra rätt och det är vad de försöker med. jämt.

Nej. Har den redan stannat är ögonblicket förbi för att korrigeringen ska ge rätt effekt. Oftast har ryttaren bara ridit för illa.
Ett klatch med spöet förutsatt att man testat göra om och göra rätt på en utbildad häst som inte har ont kan vara ok i rätt situation. Men då ska man veta varför hästen inte går fram. Och i stort sett alltid föredrar jag andra sätt.
Nej, jag förstår inte syftet med en sån övning? Vad skulle en häst lära sig av det? De tänker inte så att det skulle gagna någon.
Pratar vi risk för olycka som skadar mer än det rycket så kan jag se att det finns nöfvändighet för det. Även om jag hellre gjort annorlunda. Men är man inte i akut risk för att skada sig ser jag ingen vits med det. Det är en järnbit i någons mun. Och den ska vi vara rädd om. Vi får heller inte något trevligt förtroende för handen i ridningen annars.
Den går inte i form då. Så som dressyrryttare och tränare ser jag det som något som inte ger något vettigt resultat. Det beror väl oftast på okunskap. Få som vet vilken effekt det egentligen får använder sig ju av sånna metoder.

Jag har svårt för ordet bestraffning. Det går inte att bestraffa ett djur som inte medvetet gör fel för att vara dumma. De har andra avsikter bakom sina handlingar jämt. Ska man korrigera ska man göra det medan oönskad handling sker. Om en häst hotar mig så säger jag ifrån så som en annan häst gjort. Jag fredar mig själv. En häst får aldrig bestämma över mig och bli farlig. De är för stora för att få härja fritt.
Men att som en del rappa up hästar efter de gjort någonting är i mina ögon meningslöst och grymt. Eller som en del som piskar in hästar i transporter. För mig talar man då om att transporten är farlig. Eller rycker dem i kedjegrimskaft för att få dem att gå fram. Då gör man ju illa dem i den ände man ber dem gå till. Motsägelsefullt..
Tyvärr har jag sett allt detta mycket.

Nej, det finns en anledning till vägrandet och att slå är inte lösningen.
Hästen kan vägra pga att den är nedbruten och inte vill hoppa = Bygg upp hästen mentalt och få den att tycka att hoppning är roligt igen.
Hästen vägrar för att den har ont = Ta hästen till en vet. och få den frisk, om det går annars gör till promenadhäst/pansionera/avel/avliva beroende på hur hästen är skadad och om den lider.
Hästen har lärt sig att vägra = utbilda ryttaren.

Nej. Hästen vägrar gå av en anledning, pisk är inte lösningen utan det är samma som ovan, det finns en anledning, hitta den och lös den utan hot och smärta.

Spontant nej. Jag vet inte helt säkert hur spinna påverkar hästen, men att göra något i sin extrema form är väll aldrig ok? Känns mer som något en ryttare gör för att få utlopp för sitt hämndbegär för tat hästen inte "lyder" sin ryttare...

Nej, skicka ryttaren på antingen utbildning till att bli bättre på att rida eller till att få bättre temprament och få koll på sina aggressioner.

Nej, skicka ryttaren på utbildning och hästen på koll för att se om den har ont i munnen eller någon annanstans i kroppen.

Generellt sett nej, bestraffning bryter ner, det bygger inte upp en individ!
Men... Sedan finns det undantaget som bekräftar regeln sas.
Om hästen gör något som är farligt för människan, tex sparkar mot/på eller hugger så behöver människan möta detta beteende med det som är passar situationen och individen.
Om tex en hingst börjar hugga efter människor är det Inte bra, och då behövs det en korrigering av det beteendet.
Jag tar till det som behövs för att undvika fara, om det är en lugn tillsägning eller en skarp beror på individ och situation och i sådana fall kan jag på en "farlig" häst behöva vara betydligt mer skarp. Men bestraffning skulle jag inte vilja kalla det, snarare försvar från min sida.
Jag möter alltid hästen på den nivå den själv utgår ifrån, om den viskar, viskar jag, om den skriker måste jag också skrika för att höras, jag börjar dock alltid på den lägsta nivån och går upp tills dess att jag får respons. (dvs med kroppspråket, inte med min röst)

Över lag anser jag att lösningen på ett problem finns inte i smärta, ilska eller hot, den finns i att hitta det egentliga problemet och inte korrigera symptomerna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 389
Senast: DarkInNight
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 169
Senast: leia
·
M
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att byta häst med en tjej som skall satsa helhjärtat på hästarna. En av hennes räcker inte riktigt till och det...
2
Svar
24
· Visningar
2 671
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar