vad tycker du???

F

F93

jag har varit på några regionala hopptävlingar, det verkar som om de med större och duktigare hästar tror att de kan ta över framhoppningen. det tycker jag är fel, vad tycker du??? de bara skriker och gormar att man ska flytta sig, jag har tävlingsnerver så det räcket utan att få skäll!!!:mad:

Sv: vad tycker du???

Så har jag aldrig upplevt det, snarare tvärtom, att de mest rutinerade ryttarna är de som verkligen visar hänsyn.

Jag håller med om att dom riktigt bra ryttarna är inga problem men dom som ligger precis under:grin:
Det är som om dom tror att dom blir mer respekterade om dom härjar på framhoppningen.
Jag har ju skinn på näsan och brukar säga åt dom på skarpen att det minsann är fler som ska hoppa fram och att allt ska gå i tur och ordning. Sen brukar man ju sucka så där lagom högt att; tacka vet jag att dela framhoppning med eliten som är proffsiga nog att hoppa fram utan att förstöra för andra.

Jag tycker att på ju högre nivå man tävlar, desto bättre fungerar det på framhoppningen.

Orutinerade tävlingsmänniskor förstår ju inte att det måste flyta på och gå undan på framhoppningen. Det finns inget som gör mig så irriterad som när någon mäter, fixar o grejar med stöd hit och dit, minuterna tickar på och man ska IN på banan.

Upp med bommen kvickt som fan tycker jag så att folk hinner ta ett par språng innan man ska in. En del har ju fikapaus samtidigt som de lägger upp bommar.

Haha , Jämt när någon skriver vad dem tycker här på "buke" , ni som svarar tycker jämt tvärtom . Bara för att trycka ner den som skrivit något. Jag kan hålla med om att dem som är äldre och har "duktigare" hästar tror att dem har företräde på något sätt !! :@

Haha , Jämt när någon skriver vad dem tycker här på "buke" , ni som svarar tycker jämt tvärtom . Bara för att trycka ner den som skrivit något. Jag kan hålla med om att dem som är äldre och har "duktigare" hästar tror att dem har företräde på något sätt !! :@

Vem har sagt ngt om att trycka ner? Vad har du fått det ifrån?? :confused:

Vi skriver väl bara vad VI anser, var och en har väl rätt till SIN EGEN uppfattning...;)

Vem har sagt ngt om att trycka ner? Vad har du fått det ifrån?? :confused:

Vi skriver väl bara vad VI anser, var och en har väl rätt till SIN EGEN uppfattning...;)

Ja , jag är ledsen men tyvärr är det så jag har upplevt det , Och klart alla får ha sin egen uppfattning :) Men jag har träffat människor här som försöker trycka ner andra genom sina svar, Men det kanske inte är så. Jag vet inte ,kände bara för att skriva min uppfattning för en gångs skull :grin:

Tänk på att DU skrev det där för att trycka ned de du skrev åt.

Du borde tänka på att inte generalisera. Men i vissa fall kan jag absolut hålla med dig.

Jag tycker inte att det är en viss grupp ryttare som är gapiga, dock sällan de duktigaste, de är ofta sportsligare.

De som är farliga på framhoppningar är de som smyger runt som inte skriker vilket hinder de rider mot och som plötsligt bara dyker upp mitt i vägen för någon annan.

Fram för högre röster på framhoppningar!

Ja, fram för ordentliga gaphalsar;) Värst är när medhjälparen ropar, ursäkta, men vem är på väg?

Nej, lär ungarna att hojta ordentligt!

Jag tycker som dom flesta här ,det är dom som är mest rutinerade som sköter det bäst på framridningen.

ngt jag kan irritera mig riktigt på är dom som står brevid hinderna ... hallå ? det finns fler som vill hoppa ... :grin:

om de som svarat alltid säger tvärtemot än vad TS påstår, varför ens skapa tråd då? FÖ tror jag TS ville ha en diskussion, höra lite vad vi tycker osv..

till TS: Jag tycker det är pissjobbigt när folk inte ens ropar, eller när medhjälparen ropar, vad finns det liksom för mening med att medhjälparen ropar? Tanken med den som ropar är ju att vi vet vem det är som ska hoppa, för det är ju alltid folk som ska hoppa så det är inte direkt som att: nu vill någon hoppa utan det kommer ju folk som ska hoppa hela tiden, och man vill ju veta VEM det är så man inte är i vägen.

Sen brukar jag säga tex. 'hoppning oxer' i normal hög ton så alla ska höra.. efter första språnget märker man ganska snabbt om de andra ryttarna vet att man ska lämna plats eller om de rider kors och tvärs framför en. Lämnar de inte plats, vrålar nästa gång!

Sen kan man ju itne klandra helt ostabila och inte rutinerade ryttare, de är ju tränarna (blandannat) som ska berätta hur det gå till på en tävling och detta borde ju alla iaf lära sej på lokal nivå.

En del av de som verkligen är i vägen och kan råda för olyckor är ju de som står vid hindrena och backa 2 meter när deras unge ska hoppa lilla krysset, och då står bakom oxern istället. De som står vid hindrena ska lyfta upp bommar och tukta ryttarna, vi har redan tillräckligt med ryttare inne på framhoppningen för att se upp för gående mammor med hundar ect.

Även de som kommer in på framhoppning och blir ombedd att stå i hörnet tills nån har gått ut, så fort de tagit av alla jackor och regnbyxor och ländtäcken ser det ut som om dom tänker: insläpparen ser mej inte så jag börjar hoppa.

om de som svarat alltid säger tvärtemot än vad TS påstår, varför ens skapa tråd då? FÖ tror jag TS ville ha en diskussion, höra lite vad vi tycker osv..

till TS: Jag tycker det är pissjobbigt när folk inte ens ropar, eller när medhjälparen ropar, vad finns det liksom för mening med att medhjälparen ropar? Tanken med den som ropar är ju att vi vet vem det är som ska hoppa, för det är ju alltid folk som ska hoppa så det är inte direkt som att: nu vill någon hoppa utan det kommer ju folk som ska hoppa hela tiden, och man vill ju veta VEM det är så man inte är i vägen.

Sen brukar jag säga tex. 'hoppning oxer' i normal hög ton så alla ska höra.. efter första språnget märker man ganska snabbt om de andra ryttarna vet att man ska lämna plats eller om de rider kors och tvärs framför en. Lämnar de inte plats, vrålar nästa gång!

Sen kan man ju itne klandra helt ostabila och inte rutinerade ryttare, de är ju tränarna (blandannat) som ska berätta hur det gå till på en tävling och detta borde ju alla iaf lära sej på lokal nivå.

En del av de som verkligen är i vägen och kan råda för olyckor är ju de som står vid hindrena och backa 2 meter när deras unge ska hoppa lilla krysset, och då står bakom oxern istället. De som står vid hindrena ska lyfta upp bommar och tukta ryttarna, vi har redan tillräckligt med ryttare inne på framhoppningen för att se upp för gående mammor med hundar ect.

Även de som kommer in på framhoppning och blir ombedd att stå i hörnet tills nån har gått ut, så fort de tagit av alla jackor och regnbyxor och ländtäcken ser det ut som om dom tänker: insläpparen ser mej inte så jag börjar hoppa.

Ja ,men ni tycker ju OFTA tvärtom ,och ni skriver det som lämpas till vad det står i TR.
Ja ,såklart TS vill höra vad ni andra tycker,men kul att få sådana svar.

det absolut värsta som finns är när ponnymorsor/farsos (usch) går in på framhoppningsbanan, där det ska vara fem! hästar, och leder sin ponny emd täcke på.. ponnyföräldrar borde börja tänka mer.
men nu ska jag inte dra alla över en kam.

Tack för alla svar:bow:. det är kul att veta vad de (som jag uppfatade) lite duktigare ryttarna tycker. det är ingen fara om ni inte tycker som jag, fri åsikt!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka