om de som svarat alltid säger tvärtemot än vad TS påstår, varför ens skapa tråd då? FÖ tror jag TS ville ha en diskussion, höra lite vad vi tycker osv..
till TS: Jag tycker det är pissjobbigt när folk inte ens ropar, eller när medhjälparen ropar, vad finns det liksom för mening med att medhjälparen ropar? Tanken med den som ropar är ju att vi vet vem det är som ska hoppa, för det är ju alltid folk som ska hoppa så det är inte direkt som att: nu vill någon hoppa utan det kommer ju folk som ska hoppa hela tiden, och man vill ju veta VEM det är så man inte är i vägen.
Sen brukar jag säga tex. 'hoppning oxer' i normal hög ton så alla ska höra.. efter första språnget märker man ganska snabbt om de andra ryttarna vet att man ska lämna plats eller om de rider kors och tvärs framför en. Lämnar de inte plats, vrålar nästa gång!
Sen kan man ju itne klandra helt ostabila och inte rutinerade ryttare, de är ju tränarna (blandannat) som ska berätta hur det gå till på en tävling och detta borde ju alla iaf lära sej på lokal nivå.
En del av de som verkligen är i vägen och kan råda för olyckor är ju de som står vid hindrena och backa 2 meter när deras unge ska hoppa lilla krysset, och då står bakom oxern istället. De som står vid hindrena ska lyfta upp bommar och tukta ryttarna, vi har redan tillräckligt med ryttare inne på framhoppningen för att se upp för gående mammor med hundar ect.
Även de som kommer in på framhoppning och blir ombedd att stå i hörnet tills nån har gått ut, så fort de tagit av alla jackor och regnbyxor och ländtäcken ser det ut som om dom tänker: insläpparen ser mej inte så jag börjar hoppa.