Vad trött jag blir!!

Vita_N_6520

Trådstartare
Min häst är aldrig frisk och jag vet inte längre vad jag ska ta mig till.

Det började förra året med att hon fick griffelbenet avsparkat vid den här tiden på året.
Operation och sjukhage hela sommaren.
I augusti lr något blev hon friskförklarad i Det benet, men var istället halt någon annanstans (Typ rygg/höft/länd/bakben.)
Röntgade, UL, bedövade/böjprov, scintade men vet. hittade inget.
Så efter det har hon bara stått och blivit otränad. Går dock på promenader några gånger i veckan.

I början av året longerade jag henne (kort) och då var hon bättre.
För ett par veckor sedan kollade jag igen och då var hon mkt bättre (Nästan helt ren..
Hade tänkt försökt börja skritta igång henne till sommaren om hon hade fortsatt förbättras så mkt.

Men så idag så har vi fått bakslag IGEN.
Vet dock inte säkert vad det är, så nu frågar jag er här.
Jag skulle ta ut henne och borsta på henne utanför , såg då att hon var lite lojj och "stapplade" lite.
Då hon har tappat en sko fram tänkte jag att det kunde vara antingen det, eller att hon fått fångkänningar (Hade fång förrförra året)
Men jag snurrade lite med henne och kollade och det var inte direkt fram hon reagerade som mest, utan det är bak!
Tog ut henne på banan och longerade ett par varv för att se - hon är då rejält halt bak ("viker" sig lixom i varje steg), samt lite halv ena fram i ena varvet..

OM hon var hovöm, borde hon då inte visa hälta i båda varven?
Någon som har en idé vad bakhältan skulle kunna vara?
Hon var ju mkt bättre för ett par veckor sedan så det känns konstigt att hon skulle bli så himla mkt sämre utan någon direkt anledning. :crazy:

Sv: Vad trött jag blir!!

första gången min häst fick fång så började det på höger bak. han gjorde precis som du säger, vek sig och kollapsade liksom med bakdelen, jättekonstigt.

kan ju vara en massa annat också, hovböld, sträckning, fraktur osv, men tills du vet så tycker jag du ska sätta hästen i box med massa strö och ta bort allt kraftfoder i fall det skulle vara fång.

Fast hon har ju varit så sen vi kollade henne på kliniken i augusti/september, så då borde det ju inte bero på fång?! :p
Bara det att hon har blivit mkt sämre igen..

Hon har haft både hovbölder och fraktur (och fång) och det har visat sig på helt andra sätt..

Kraftfoder får hon såklart inget.

Hon har varit ute i hagen idag, jag ville kolla henne vid insläppet och idag såg hon okej ut.
OM det vore någon slags fånkänningar så borde det väl teoretiskt sett vara sämre efter att hon varit ute och smakat på gräset?

Hon såg som sagt mkt fräschare ut idag, men jag ska kolla igenom henne noggrannare i kväll.

Idag har distriktaren varit ute och kollat på henne.
De hade ingen tid på kliniken förrän på måndag, men jag kände att det inte kunde vänta längre..

Hon fick någon spruta (cronyx nånting. Ser inte vad det står på pappret :p )
Veterinären sa precis det jag tänkte; Det skulle kunna vara fång. :cool:

Men grejen är den att jag tror fortfarande på att det är något bak.
Och precis innan veterinären åkte så ställde sig pålle och kissade och det såg allt annat än normalt ut. :eek:
Hon typ drog upp hela korset/länden och stod lite på tå med bakbenen. Kissade heller ingen större mängd.
Vet. sa att det Kan ju bero på att hon har ont i benen (hon var utanför så hon såg inte), men jag känner mig ändå tveksam.
Om hästen har "problem" att kissa så borde det väl vara lite allvarligt iaf?
Jag har aldrig sett att hon stått så någon annan gång när hon haft ont i benen eller haft fång..

Kan hästar få urinvägsinfektion?

Hur ofta/många gånger per dag kissar hästar ungefär? :p

Hon betedde sig också lite konstigt nu på kvällen.
Stampade i backen först med frambenet. Tänkte först att hon var sur, då jag ryckte manen på henne, men hon fortsatte även om jag inte ryckte.
Sen började hon stampa lite med bakbenen. Inte på det sättet som fotskabbhästar gör när det kliar, utan med "ilsket"...
Så jag vet inte.

Någon som har svar på alla mina frågor? :p

Har tyvärr inget svar, tänkte bara säga att jag tycker synd om er!
Hoppas det ordnar sig! Min förra ( världens underbaraste ) häst hade jag mycket problem med och det kändes så hopplöst. Kände mej så maktlös o tyckte veterinärerna bara gissade o behandlade här o där... Hon är borta sedan många år nu och jag har haft stor " tur " med min nuvarande häst.

Som sagt: - Hoppas det löser sej!

Tack. Jag hoppas också det löser sig. På sätt och vis.

Ibland känns det som att det vore bättre om det var över.
Jag har inte råd att äta eftersom hon kostar så mkt veterinär.
Och de senaste tre åren har hon spenderat halva sommaren på boxvila och/eller sjukhage, och det är ju inte så kul för henne. :(

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 493
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 622
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 506
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 304
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar