Vad tror ni?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare froggy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 017
F

froggy

Jag har en foderhäst som varit hos mig i ca 1 månad nu. Redan första dagen hon kom har hon bajsat väldigt mycket. Hon bajsar ca 5 gånger under en ridtur på 30 min. :crazy: (Bajset är inte löst, utan normalt). Och nu har hon börjat hosta. Och ägaren sa att hon hade eksem, och nu har hon börjat tappat hår på svansroten, och jag är inte riktigt säker på vad det kan vara. Om det är eksemen eller något annat. Hon ser inte så glad ut i hagen heller. :crazy:
Vad tror ni att det hela tyder på?

Sv: Vad tror ni?

Det är väl bra att hon bajsar !
Dessutom kan hon vara lite höstdeppig, vanligt så här års.
Eksemen får du ju behandla, fråga ägaren hur hon brukar göra .
Om hon hostar får du ta reda på varför.... dammigt hö ? Dålig stallmiljö?
Hej från hambo

Senast ändrad:

Att hon bajsar är nog för att hon är orolig i sin nya miljö, du har ju bara haft henne en månad.

Fråga ägaren om eksemet och om hon har hostat innan, är dammkänslig eller nåt:)

Min häst bajsar så fort hon blir lite nervös! Fast ibland håller hon sig en hel ridtur för att kunna bajsa flera gånger i stallgången. Detta bara för att jävlas!!! (hennes mamma var likadan!!!):mad:
Så länge bajset är normalt tycker jag inte att du behöver oroa dig.

Har du kollat tempen på henne? Hon kanske har blivit lite förkyld och hostar pga det? Eller sopar du när hästen står inne så att det är dammet hon reagerar på.

MAlin

Min häst bajsar så fort hon blir lite nervös! Fast ibland håller hon sig en hel ridtur för att kunna bajsa flera gånger i stallgången. Detta bara för att jävlas!!! (hennes mamma var likadan!!!):mad:
MAlin

Hästar gör inte saker för att jävlas... Det beror nog snarare på att hon tycker det är "obekvämt" att bajsa med sadel och ryttare på ryggen. :idea:

nja jag vet inte det ja.... Hon skiter när vi är ute och rider med så jag tror inte att hon har några problem med det. Men ibland när man står inne med henne bajsar hon nåra pluttar. Plockar man bort dessa och går ut och slänger dem i skottkärran, eller bara sopar dem åt sidan, kan man ge sig den på att hon har lagt några till när man kommer in igen! Och jag har haft henne i 15 år så jag vet när hon är nervös eller inte!
Och sen fiser hon alltid när man kratsar bakhovarna... eller borstar svansen! Trevlig häst man har! :smirk:

Malin

Haha, okej hon är kanske undntaget som bekräftar regeln, eller så försöker hon säga dig något... :angel:

:D

Min "kille" skiter oxo extremt mycket, kanske en 7ggr på en timmes ridtur, har aldrig tänkt att det skulle va nått onormalt med det :smirk:

Min "kille" skiter oxo extremt mycket, kanske en 7ggr på en timmes ridtur, har aldrig tänktpå att det skulle kunna va nått onormalt med det :smirk:

Att eksemet blossar upp nu kan bero på flytten till dig. Stressen som det innebär kan göra att en häst får besvär. Inte illa menat till dig personligen. Utan det är en stor omställning för hästen. Nytt stall, nya kompisar, nytt foder m.m. Lite foderjäst som tillskott till kraftfodret i några veckor lugnar magen och gynnar tarmfloran positivt.
Jag vet några islandshästar som utvecklat eksem pga stress. Immunförsvaret går i botten och då blossar det upp.

att hon bajsar mycket är precis som alla andra sagt inget onormalt. det finns hästar som bajsar 70 gånger under 60 min ridning hela livet.
och eksemen och hostan, kolla med ägaren!
eftersom du visste h*n hade eksem, så är det ju ingen fara. kolla hur ägaren behandla det bara.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 606
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 594
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka