Vad tror ni??

Sv: Vad tror ni??

Vad pratar du om?? Varför tjafsar du emot mina inlägg om du nu inte bryr dig? Vad är det jag pekar och förordar? Var vänlig och förklara dig.

Tyckte du att något i mitt inlägg var fel så påpeka det istället för att komma med barnsliga påhopp och kalla mig "lillan" och "fröken präktig", men du kanske inte är kapabel att hålla en diskusion på den nivån?

Varför ens lägga ut en bild och fråga vad folk tycker om man inte är beredd på att få negativa reaktioner?? Det är ju ganska klart att selen du la ut inte är av den standard vi är vana vid i Sverige, så då är det väl klart att folk skriver negativa saker om utrustningen? Fattar inte varför du retar upp dig. Ge dig inte in i en diskusion som du inte kan hantera utan att ta till en så otrevlig ton.

Senast ändrad:

nussikan, jag som fortfarande är besviken över att du inte inser fördelarna med hjälm och körning kanske inte ska kasta sten i glashus...

Tyckte selen såg bättre ut än en skitsele iallafall, och såna kör ju folk omkring i utan att skämmas och ingen gör nåt. Baksele ingick ju dessutom, Hööks tar 1600 utan baksele eller draglinor...

vad beträffar nosryggen, så vet jag fortfarande inte ett enda fall där nosryggen brutits, känns mest som okunskap. Jag har DRAGIT allt jag orkar en gång på ett hackamore, för min häst ville hem, och jag hade inte en suck så så jäkla känsliga är dem inte. Det som räddade mig var hennes röststyrning från körningen. Kan tillägga att det var vår första hackamore tur-aldrig mer. :)

jag är mycket för bettlösa träns och annat men inte i körningen.

nussikan, jag som fortfarande är besviken över att du inte inser fördelarna med hjälm och körning kanske inte ska kasta sten i glashus...

Var kom detta ifrån? Jag har väl aldrig sagt att det är en nackdel med hjälm vid körning? Jag tycker det är jätte bra att folk använder hjälm, jag själv gör det när vi tränar/tävlar maraton, men inte när vi konditionskör, tränar dressyr eller "mys-kör", men det får ju stå för mig. Vid ridning har jag alltid hjälm så det är absolut inget jag är "emot". Vad hade det med detta att göra förresten?

Jag har inte påstått att bettlöst kan bryta näsbenet, det vet jag inget om, men jag tycker det är väldigt naivt att skriva att man inte skulle rycka i tyglarna/tömmarna bara för att man har en röststyrd häst, det kan ju som sagt ske olyckor och blir hästen tillräckligt rädd så hjälper varken röst, bett eller något annat hjälpmedel, men jag hade ju hellre haft ett bett i munnen på min häst om den drog iväg än ett tryck över nosryggen, men det är bara min åsikt.

Ber så mycket om ursäkt för att jag tänker på säkerheten i första hand. Jag har oxå "fjärrstyrda" hästar, men olyckor kan hända och det är otroligt naivt att tro något annat.

För att sedan skriva;

Jag tycker det är jätte bra att folk använder hjälm, jag själv gör det när vi tränar/tävlar maraton, men inte när vi konditionskör, tränar dressyr eller "mys-kör", men det får ju stå för mig.

:rofl:

Då tycker jag ditt inlägg till Opartisk var helt åt fanders:D

*kanpplån*
Jag kanske skall dra min lilla saga här om hackamor här ?:angel:

Vi höll på träna shetlands ponnyn i mark arbete, som skulle ridas in så tränade vi med att ta tygeltag när man gick brevid. Då tycker denna lilla hingst att han inte tycker det är kul längre utan helre sticker in till stona och har lite kul. Enda problemet, skogig mark -.-'

Som ni gissar, tyglarna fastnar i en gren utaqn han viste det i hanns fulla galopp... Krass sa det, nosryggen av... Han fick att rädda fick massor av smärt stilande i över 8 månder. men han gick inte rädda eftersom man kunde aldrig komma när hans huvud. Inte ens de andra hästarna fick. vi höll på i över 3 år att få han "normal", då insåg vi senare efter psykolgtest,nh övningar och allt vi gjort var i onödan. Han skulle få det bättre på trapalanda ! Så han fick somna in i sin favorit hage (sommarhagen) där han hade födds. Detta var en mycket fin hingst fadern hade många priser, likadant med modern. han var värd ungefär 20 000 kr :( ! Innan olyckan.

Med att man håller på med långa tömmar tycker jag INTE man skall ha varken hackamor eller betlöst träns på körhästar. Ridning är en helt annan sak då sitter du på hästen och kan både kontrollera den med vikt, tyglar och röst. I körning har du bara tömmarna och rösten.
Så för allas skull BETTLÖST SKALL BARA VARA I RIDNIGN ELLER PADDOKS KÖRNING! Vist har du assa pengar och skiter i om din häst kanske kommer avlivas pgr av DIG att du valde att köra betlöst, så ja vist kör på .... :crazy: Säg INTE, min häst skulle aldrig gära så den är inte så eller hingst eller pisse märr. Hästar är flyktdjur nästan inget kan stoppa dem om de skennar. ända du kan göra är tränna den med rösten och vara denns ledare. Och att använda bett .

Till andra saken om selen, den är klart mycket bättre än hööks, men det är inget jag skulle köpa. då är nog standarden o hobby från piffif mycket bättre. och kostar 700 kr mer. Men det är mycket bättre än Hööks och börjes,för 955 - 2600 kr utan baksele och draglinor :smirk:.

En grej som är lite komiskt är att du skulle stanna bilen och klaga att någon rider och är aldelles för stor för hästen, men inte för en skit sele :confused: :angel:

Mvh
Eran Emma

skulle jag stanna och klaga på att någon är för stor till sin häst? Nej, det är inte jag :) eller var det riktat till någon annan?

Jag håller med, och inte håller med, för olyckor kan hända med bett med, och 90 procent av alla hästar hos tandläkare torbjörn, har skador av bett.

Det var tråkigt med hästen du kände, men jag vet många hästar som lider i 25 år av bett med. Olyckor händer...nu vet jag att nosryggen kan gå av iallafall. Men det var inte orsakat av händer som tur är.

och bettlöst kan fungera alldeles utmärkt vid all sorts ridning och vettig ryttare. Men gör inte som jag och förutsätt att hästen bryr sig om hackamoret :)

För att sedan skriva;

Jag tycker det är jätte bra att folk använder hjälm, jag själv gör det när vi tränar/tävlar maraton, men inte när vi konditionskör, tränar dressyr eller "mys-kör", men det får ju stå för mig.

:rofl:

Då tycker jag ditt inlägg till Opartisk var helt åt fanders:D

Nu pratar vi om HÄSTENS säkerhet, den tummar jag inte på, inte heller min omgivnings säkerhet. Sen om jag kör med hjälm eller inte (vilket jag gör vid tillfällen då det är större skaderisk) det är min huvudvärk, inte hästens eller någon annans.

Varför jag irriterar mig på inlägg från just dig är för att du ständigt ska komma med dina präktiga förmaningar.Nu var det ju faktiskt inte frågan om selen som jag hade bild på i första inlägget du hade så "roligt åt" .Utan du besvarade huvudlaget och detta huvudlag frågade jag inte om utan skrev att jag hade velat ha det. Direkt svarar du ha ha bla bla bla......
Håll dina präktiga kommentarer för dig själv i sådana fall. Du hade besvarat vad du ansåg om selen fine, men det andra inlägget och därfifrån bryr jag mig väldigt lite om dina ord!

Senast ändrad:

Måste få sticka in en fråga här trots att du besvarade en annan.
Vart i denna tråd har jag skrivit att jag ska köra/rida med ett bettlöst?? Jag hittar inte den informationen i tråden så skulle du eller
Goat Lover vilja hänvisa mig till det inlägget?:confused:

Hmmm jag använder rösten till mina hästar och det funkar fint med det.

Lycka till med det :D

För inte så länge sen va jag ute med min kompis när hon red så tömkörde jag och Underbar, jag hade bara grimma på honom, eftersom vi bara skulle ta det lungt egentligen. Och Underbar är som en svans när en annan häst går förre.:D Så skulle hon galoppera upp för en backa och jag sa men vi travar efter (Har en lat häst som inte springer i onödan):smirk: . Men där hade jag allt fel!

Jo vad gör lillen han börjar galoppera fortare och fortare och jag springer efter och skriker på att mathilda ska stanna och tillslut orka jag inte mer och tappa han. och han galopper förbi mathilda och Manno och ställer sig som tur va uppe i backen. Hade jag haft bett hade jag helt säkert fått stopp på honom. Jag hade i alla fall haft mycket större chans att få stopp på han. Tänk bara om jag hade haft vagnen efter och han hade galopperat iväg så . Inte roligt. :devil:

Varför jag irriterar mig på inlägg från just dig är för att du ständigt ska komma med dina präktiga förmaningar.Nu var det ju faktiskt inte frågan om selen som jag hade bild på i första inlägget du hade så "roligt åt" .Utan du besvarade huvudlaget och detta huvudlag frågade jag inte om utan skrev att jag hade velat ha det. Direkt svarar du ha ha bla bla bla......
Håll dina präktiga kommentarer för dig själv i sådana fall. Du hade besvarat vad du ansåg om selen fine, men det andra inlägget och därfifrån bryr jag mig väldigt lite om dina ord!

Varför lägger du ens ut en bild på huvudlaget då om du inte vill att folk ska kommentera det?

Var är dessa präktiga förmaningar? Skulle gärna se att du hade belägg för dina påhopp. Är det präktigt att anse ett uttalande lustigt? Ursäkta mig då, ska aldrig dra på munnen i din närhet igen. Jag skrev ingenting huruvida jag tyckte huvudlaget var bra eller dåligt, det var din kommentar att "Varför skulle jag rycka till? Jag använder rösten till mina hästar och det funkar fint" som jag blev lite full i skratt över, det verkar som du är helt ovetande om hur hästar fungerar när dom blir ordentligt skrämda, och att detta faktiskt kan hända vilken häst som helst, hur säker den än må vara. Du verkar ta åt dig lite väl mycket för någon som inte bryr sig...

Senast ändrad:

Vart i denna tråd har jag skrivit att jag ska köra/rida med ett bettlöst?? Jag hittar inte den informationen i tråden så skulle du eller

Men jag fastnade för detta dock,
wareika1.jpg

Fast över 300 spänn vet jag ju inte om jag hade betalt.Billigare att göra ett själv...

Om du skriver att du vill ha ett bettlöst huvudlag så är det väl inte konstigt att man tror att du tänkt använda det eller?

Senast ändrad:

Men???? Om du inte ska använda det bettlösa huvudlaget.. Varför då ens skaffa ett sådant?? För att hänga det på väggen??
Dessutom kommenterade jag inte just det bettlösa tränset som sådant utan bara att det ser väldigt feljusterat ut å just den hästen. Inget negativt mot dig och inget negativt om just det tränset. Varför så bitsk???

Vad händer om den sitter så långt ner när du av misstag råkar rycka till i tyglarna??? Tror att nosbenet råkar väldigt illa ut då.
/ från en som tänker fortsätta använda bett..

Är det bättre att rycka dom i munnen? Varför skulle nosbenet råka illa ut??

*kanpplån*
Jag kanske skall dra min lilla saga här om hackamor här ?:angel:

Vi höll på träna shetlands ponnyn i mark arbete, som skulle ridas in så tränade vi med att ta tygeltag när man gick brevid. Då tycker denna lilla hingst att han inte tycker det är kul längre utan helre sticker in till stona och har lite kul. Enda problemet, skogig mark -.-'

Som ni gissar, tyglarna fastnar i en gren utaqn han viste det i hanns fulla galopp... Krass sa det, nosryggen av... Han fick att rädda fick massor av smärt stilande i över 8 månder. men han gick inte rädda eftersom man kunde aldrig komma när hans huvud. Inte ens de andra hästarna fick. vi höll på i över 3 år att få han "normal", då insåg vi senare efter psykolgtest,nh övningar och allt vi gjort var i onödan. Han skulle få det bättre på trapalanda ! Så han fick somna in i sin favorit hage (sommarhagen) där han hade födds. Detta var en mycket fin hingst fadern hade många priser, likadant med modern. han var värd ungefär 20 000 kr :( ! Innan olyckan.

Med att man håller på med långa tömmar tycker jag INTE man skall ha varken hackamor eller betlöst träns på körhästar. Ridning är en helt annan sak då sitter du på hästen och kan både kontrollera den med vikt, tyglar och röst. I körning har du bara tömmarna och rösten.
Så för allas skull BETTLÖST SKALL BARA VARA I RIDNIGN ELLER PADDOKS KÖRNING! Vist har du assa pengar och skiter i om din häst kanske kommer avlivas pgr av DIG att du valde att köra betlöst, så ja vist kör på .... :crazy: Säg INTE, min häst skulle aldrig gära så den är inte så eller hingst eller pisse märr. Hästar är flyktdjur nästan inget kan stoppa dem om de skennar. ända du kan göra är tränna den med rösten och vara denns ledare. Och att använda bett .

Till andra saken om selen, den är klart mycket bättre än hööks, men det är inget jag skulle köpa. då är nog standarden o hobby från piffif mycket bättre. och kostar 700 kr mer. Men det är mycket bättre än Hööks och börjes,för 955 - 2600 kr utan baksele och draglinor :smirk:.

En grej som är lite komiskt är att du skulle stanna bilen och klaga att någon rider och är aldelles för stor för hästen, men inte för en skit sele :confused: :angel:

Mvh
Eran Emma
Men då kanske det är bäst att köra helt utan tömmar och rida utan tyglar med. Hur många hästar har inte brytit både benen och nacken jusst för att dom har trasslat sig i tömmar/tyglar?

Den selen skulle jag kunna tänka mig att köpa. Tänk er en stel och tråkig fest. Bara att ta fram selen sen blir det värsta skratt partyt. :rofl: Ärligt, Det var det grymmaste jag har sett.

Din upplevelse lät obehaglig,men samtidigt dumdristigt och ogenomtänkt.

Skulle aldrig utsätta mig själv eller häst för något utan att träna hemma inom instängslat område .

Om du läser vad jag skrivit om bettlösa huvudlaget
Men jag fastnade för detta dock,
så står det att jag fastnade för det. Mao en modell jag aldrig sett och färgen var snygg på den färgen hästen bär. Jag skriver ingenstans att jag ska köpa det eller att jag ska rida eller köra med det.Jag gör mycket med mina hästar utöver ridning och körning.

Men???? Om du inte ska använda det bettlösa huvudlaget.. Varför då ens skaffa ett sådant?? För att hänga det på väggen??
Dessutom kommenterade jag inte just det bettlösa tränset som sådant utan bara att det ser väldigt feljusterat ut å just den hästen. Inget negativt mot dig och inget negativt om just det tränset. Varför så bitsk???
Är inte det minsta bitsk:smirk: Utan ställde en fråga.

Jag kan mycket väl inhandla tillbehör för att använda till mer än ridning/körning.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 489
Senast: Emma-pemma
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA