Vad tror ni?

Sv: Vad tror ni?

Ohh det klippet har ja kollat många ggr på, väldigt bra jobbat!!!:d Stor idol!!

Här är en film på min förra travare som blev ridhäst i 9 års ålder, travtränad innan.

klicka

Jag tror banne mig att det var den bästa galopp jag någonsin sett på ett varmblod! Mycket bra jobbat! (Och prydligt ridet!)

Jag har tränat många i mina dagar - och rådet jag kan ge TS är att leta verkligen efter någon som har lätt för (bra) galopp - då är de minst lika bra som vilket halvblod som helst - och kan bli lika bra som hästen i filmen ovan.

Däremot - ett varmblod med dåliga grundförutsättningar har jättesvårt för sig och tar mycket lång tid att utbilda ens till de allra enklaste klasserna. Har man inte pengarna för inköp, men är beredd att lägga ned ett "hästjobb" ;) på utbildningen så har man en mycket trevlig individ som ofta är lättlärd och lätthanterlig.

Men återigen - se till att "din" häst verkligen har hyfsad galopp från början (i frihet) så har du mycket gratis. Det kryllar av varmblod till salu, så man kan vara kräsen!

Har varit rätt kräsen känner ja då jag inte hittar någon som jag riktigt "faller" för. ska iväg imorron och kolla på ett litet sto som aldrig har blivit startad så håller tummarna nu att hon kanske blir min framtida polle=)

Plusen med vb-travarna är deras mentalitet. De är avlade för att kämpa hårt, verkligen arbeta för sig. Så de kämpar och sliter och försöker för det mesta. Det är beundransvärt hur vissa av dem föärsöker och kämpar för att göra rätt när de ibland har så himla mkt svårare pga hur de ser ut i krpoppen. Det är beundransvärt och en fin egenskap!
Ofta hanteras de av proffs och är då väluppfostrade. De är vana vid att duschas, åka hit och dit, diverse benskydd, lindor, liniment, etc konstiga miljöer etc.

Jag jobbade på travet förr. Vi ridtränade våra i dressyr och red ut.
Jag har för länge sedan lämnat travet. Och är nu dressyrtränare/dressyrryttare. Jag har några travare av både varm- och kall-blodsmodellen bland eleverna.
Kallblodstravarana har oftast ganska lätt för ridningen då de är byggda på ett annat sätt med mer fördelaktiga vinklar i bakpartiet. Varmblodstravarna har oftast längre bakben som står lite bakom hästen i ofördelaktiga vinklar. De vb-travare som inte har såna ben brukar ha lättare för ridningen och att samla sig. Man vill ha ben som står mer under hästen och har lite böjda hasor och knän, bäcken som är mer vinklat in under buken på hästen och en häst som inte är högre över baken än fram.

Man måste ta in i beräkningen att hästar med den exteriören har svårare för sig och kanske aldrig når någon större bärighet och samling. Just för att inte kräva för mycket av dem.

De kan bli jättefina hobbyhästar åt de som är medvetna om det och inte vill upp i klasserna tävlingsmässigt eller vill träna piaff, piruetter tex. För även om en del lärt dem "piruetter" eller "piaff" så är det oftast så att de hoppar runt och häver sig runt i piruetten och piaffen kanske lite bättre, men fortf inte helt kvalitativ.
Ridkänslan är ju också en annan. De rör sig ju oftast lite speciellt.

Jag älskar travhästar. Men jag vill inte äga någon eller rida någon(om jag inte måste i yrket). Just för att jag personligen vill ha en annan ridkänsla. Och jag rider ju dressyr på en nivå där piaff och piruetter etc finns med mycket.
Man får fundera kring vilken ridkänsla man vill ha med.

Men jag är jätteglad om någon köper travhästarna, älskar dem och sköter dem. För de är ofta fantastiska individer! Och travet producerar ju tyvärr en hel del hästar som inte håller måttet eller efter avslutad karriär måste iväg någonstans. Jättebra om någon då vill ta sig an dessa fina djur.

Visst funkar en ridtravare till det :)
Trevliga hästar som är vana vid det mesta, alla fall de som gått på travet.
Skaffar du en direkt från banan är det enormt med jobb för att skola om den till ridhäst. Men i genlängd får man en väldigt härlig häst som gillar att jobba.

Vill man inte ta hela omskolningen så finns det mängder med ridna hästar ute på annons. Hitta en som fått en bra utbildning och var noga med ryggen och benen vid en besiktning.

Har haft en del travare och gillar dem skarpt :)

Tack! jag gav 6000 kr för min travare som är på filmen, det va ingen som ville ha honom. Hade väl haft 15 hem...varav dom jag köpte han ifrån orkade med han i ca 3 månader. väldigt het. Men det blev ju ridhäst av han också :laugh: Jag köpte han iof som sällskapshäst från början till en häst på min gård. När det visade sig att han blev en såpass trevlig ridhäst sedan så sålde jag honom tyvärr då jag inte hann med för många ridhästar och hade inte egen gård då längre.

Senast ändrad:

Var iväg och kollade på hästen innan idag, var nog inget för mig. Var rädd för allt som rörde sig och att det inte "klickade". :(

Åkte faktiskt lite spontant till mitt förra stall där jag hade min polle och frågade om han hade en travare som inte funkade på travet jag kunde "ta". Och såklart hade han en svart skönhet hemma som han inte visste vad han skulle göra med och på köpet fick ja en treåring som skulle ridas in!:D

Så nu behövs det massa bra tips på att rida in hästarna. Båda är tränade i trav och är selvana och kan allt med halt svänga m.m

treåringen körde jag in vid 2års ålder så "känner" den lite sen innan.=))

Super dag får jag lov att säga!!

Oj grattis! LIte bilder då kanske.

Min erfarenhet är att travare generellt är lätta att rida in om de är körd sedan innan.
Min första travare trodde jag var inriden så jag slängde på sadel och satt upp. Inte förrän han fick andra skumma ideer för sig (som inte var kopplade till ridningen) och jag kontakta tränaren fick jag veta att ingen ridit honom förut.

Åkte faktiskt lite spontant till mitt förra stall där jag hade min polle och frågade om han hade en travare som inte funkade på travet jag kunde "ta". Och såklart hade han en svart skönhet hemma som han inte visste vad han skulle göra med och på köpet fick ja en treåring som skulle ridas in!:D

Så nu behövs det massa bra tips på att rida in hästarna. Båda är tränade i trav och är selvana och kan allt med halt svänga m.m

treåringen körde jag in vid 2års ålder så "känner" den lite sen innan.=))

Super dag får jag lov att säga!!

Grattis! :)

Mina inridningar av travhästarna brukar vara megaokomplicerade. Sadel på, någon håller hästen, jag "klättrar" upp, vi blir sedan släppta några minuter på inhägnat område och känns det hyfsat stabilt då hämtar "hästhållaren" en följehäst och så rider vi iväg på en skritt-tur (följehästen körs). Som regel fungerar det väldigt bra och nästa gång brukar jag göra ridningen på egen hand.

Här är en film på min förra travare som blev ridhäst i 9 års ålder, travtränad innan.

klicka

Men den där måste ju vara exceptionell. Det är nog den bästa galopp jag nånsin sett på en travare, och dessutom ha turen att ha helt ok hoppteknik både fram och bak - vad är oddsen för det?

Hur hittade du den?

Okej, sak fota imorgon=)

Tänkte ha på sadel och träns imorgon och gå den liten rundan och se vad hon säger om det.

Fördelarna med en tränad travhäst är flera. De är miljötränade och tåliga. De förstår grundläggande hjälper (styra, stanna, gå framåt) och är oftast bra grundhanterade. Jag och min mamma pysslar med både trav och ridhästar och har således ridit in ett flertal travhästar. Som regel är det bara att sitta upp och rida i skritt och trav.
Nackdelen är ju arbetet som ligger bakom en välriden travhäst. Det som tar ett år på en ridhäst tar två år på en travhäst. De är varken byggda eller tränade för att bära vilket gör allt svårare och många gånger har de skalle för att springa och vara först. Kan man hantera det och använda energin till ngt positivt kan de ändå bli väldigt trevliga hästar för lättare klasser.
Har man inga stora tävlingsambitioner är det bra hästar, ofta med stabilt psyke, trygga att rida ut på och lättlärda. Kan man inte hantera energin får man problem.

Ang. hållbarhet kan man väl säga att även om ridning och trav är helt skilda sporter så sliter travet så mkt mer att folk inte riktigt begriper det. En häst som håller för travbanan, håller nästan garanterat för ridning också. Travet är jämförbart med svår dress/hopp och den dressyr/hoppning en travhäst är kapabel att gå är en baggis. Travhästar är avlade på prestation vilket är nära på synonymt med hållbarhet, den aspekten skulle jag inte oroa mig för så mkt. Givetvis finns det, liksom inom andra raser, olika sunda individer men det sållar man ju genom en veterinärbesiktning.

Mvh JV

Till "Dressyrteamet" SUCK!! Synd att hästen är såld sen länge, annars hade jag varit spekulant på den!!!:love:

Han blev såld jättesnabbt. :laugh:

Mabuse - vid 9 års ålder kunde han fortfarande inte galoppen, han hade väldigt mkt trav i sig och skruvade dessutom bakbenen väldigt mycket. (det försvann med tiden...) han var "montetränad" under sin tid som travtränad travare och fick med andra ord lära sig att trava fort istället för att galoppera. Efter 1 års ridning i min ägo förbättrade han sina gångarter. Vi tränade mycket cavaletti och jättelåg gymnastikhoppning samt red ut och klättrade mycket så han fick lära sig ha kontroll över sina ben, vilket även förbättrade galoppen.

Jag har haft två egna travare till förutom denna. Dom var bägge två startade. Den första var svart i färgen och tävlad 120 hoppning. Och den andra var ett brunt sto som tävlades i LB dressyr, 1 meters hopp. Hon hade dessvärre en travskada så hon kunde inte ta sig längre. Men alla var väldigt villiga och trevliga hästar.

Visserligen kan man självklart förbättra en hästs galopp med träning, men bara till en viss gräns. Om gångarter bara var en träningsfråga skulle ju grand prix-ryttarna annars kunna köpa vilken unghäst som helst och träna upp den, istället för att behöva köpa svindyra talanger som de gör nu. Och de flesta travare galopperar aldrig sådär, oavsett hur mycket träning de får. Många travare är rätt kvicka i benen över hinder, men den där var ovanligt bra (ffa bak, vilket man inte brukar kunna påverka särskilt mycket med träning) även på den punkten.

Men det var en ren lyckträff, alltså, den var inte hoppad alls när du köpte den? Vilken flax i så fall, det är ju lite som att kamma hem miljonvinsten på lotto...

Nej det var han inte. Inte med ryttare iallafall. Han sprang rätt igenom bommarna första tiden när vi testa med ryttare..i slängtrav..haha...började ganska tidigt med att ta han i hoppgrupp för tränare, första tiden kunde han ju dock inte galoppera så han fick hoppa allt i trav.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 250
Senast: malumbub
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 686
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30