Vad tror ni?

IseeU

Trådstartare
jag och en till funderar på att starta eget företag. Vi kommer samarbeta med han som har stallet vi kommer jobba för honom och få ta in egna hästar som vi tjänar in lite pengar på.
De vi hade tänkt är:
in/tillridning ta emot hästar för försäljning.

Han vi kommer dela stall med har avel och ville ha hjälp med in,tillridning och hjälp med att sälja så får vi någon % av priset hästarna säljs för.

Ska till arbetsförmedligen under veckan och kolla med dom också vad dom tror.

Men vad tror ni?
Kan det funka eller är det bara en dröm?
Vi båda har jobbat i internationella hoppstall, ridit in m.m så vi vet ju vad vi gör!

Sv: Vad tror ni?

jag och en till funderar på att starta eget företag. Vi kommer samarbeta med han som har stallet vi kommer jobba för honom och få ta in egna hästar som vi tjänar in lite pengar på.
De vi hade tänkt är:
in/tillridning ta emot hästar för försäljning.

Han vi kommer dela stall med har avel och ville ha hjälp med in,tillridning och hjälp med att sälja så får vi någon % av priset hästarna säljs för.

Ska till arbetsförmedligen under veckan och kolla med dom också vad dom tror.

Men vad tror ni?
Kan det funka eller är det bara en dröm?
Vi båda har jobbat i internationella hoppstall, ridit in m.m så vi vet ju vad vi gör!

Gör en detaljerad plus och minus lista, det finns mycket man måste tänka på vad gäller tillstånd, försäkringar och dylikt. Risker att ta med i beräkningen, missnöjda kunder, stämningar, återköp (en köpare kan kräva "mellanhanden" alltså förmedlaren på ett återköp, trots att den egentliga säljaren har fått pengarna för hästen, ett mycket otäckt scenario)

Tänk noga efter före!
:)

tillstånd och godkänd stall har vi. men som sagt ska kolla med af och försöka ragga upp en konsult. har gått små företagare och har redan affärplan m.m. klart och plus och minus.

Stämningar? Vad menar du med det? :p

Tack för snabbt svar!!:D

aha okej,=))

Men vad tror ni som håller på med sånt här? går det runt?

Helt beroende på, har man en gedigen kunskap och kan tillföra sina kunder kunskap kan man få kunder. Dock blir kontentan ofta väldigt mycket jobb och enormt ansvar mot en dålig inkomst om du slår ut inkomsten mot antalet arbetade timmar...

Håller med, hästar är sällan lönsamma : P Många timmars jobb för liten lön, så man måste verkligen tycka att det är KUL att ha det jobbet man har!

Man får vara bra på både ridning, hantering (allmän hästkunskap) utöver en känsla för företagande (med pengar och kundkontakter, strategi(?) osv), har man inte det sistnämnda kanske det inte går runt så länge.

okejokej, har iallfall fått lite kunder som är intresserade och imorgon ska vi sätta oss ner alla tre och se om det kan bli pengar m.m

Man kan ju alltid testa

Om det går runt eller inte bör affärsplanen utvisa. Dålig timlön och svårt med lönsamhet tror jag det är för de flesta i hästbranschen just nu. Trist och dyr vinter framför oss, svårt att sälja hästar (riktigt bra hästar annonseras för rena skampriserna och står ändå osålda och kostar månadsuppehålle).

Många privatpersoner säljer sina hästar och deras prissättning är svår att konkurrera med som näringsidkare.

Jag tror det är otroligt viktigt att ha bra underlag och väldigt konkreta gränser för när det är dax att lägga av, så det inte skenar iväg och kostar mer än det smakar.

Om det går runt eller inte bör affärsplanen utvisa. Dålig timlön och svårt med lönsamhet tror jag det är för de flesta i hästbranschen just nu. Trist och dyr vinter framför oss, svårt att sälja hästar (riktigt bra hästar annonseras för rena skampriserna och står ändå osålda och kostar månadsuppehålle).

Många privatpersoner säljer sina hästar och deras prissättning är svår att konkurrera med som näringsidkare.

Jag tror det är otroligt viktigt att ha bra underlag och väldigt konkreta gränser för när det är dax att lägga av, så det inte skenar iväg och kostar mer än det smakar.

Håller med, i dagens ekonomiska klimat ska man nog tänka ett par tre extra gånger, när ekonomin är ostadig är det lyxkonsumtionen som minskar hos folket= dyrt fritidsintresse dras ned på!

Har ett citat om hästföretagande som jag tror till största delen stämmer bra tyvärr.
"Vill man bli rik på hästar ska man vara mycket rik från början"

pengar finns det så vi har att kunna stå på benen men om det inte funkar så får vi ju lägga ner det..

Jarl Kulle sa väl en gång:
- av alla sätt att förlora pengar är jordbruk det säkraste, sköna damer det trevligaste och hästar det vackraste.....

Har ni räknat på hur mycket lön ni vill kunna plocka ut? Och tittat på vilken kostnad det innebär med avgifter och skatt? Det kan ju ge en god vägledning hur mycket pengar ni måste dra in. Att avlöna två personer heltid på en hästverksamhet kräver rätt mycket. Många lägger ner nu när svångremmen i privatplånböckerna dras åt. Det gäller att fundera ut varför det som inte fungerar för andra ska kunna fungera för er - vad har ni som de saknar?

Hur stor avans är det t ex på en inackordering och en utbildningshäst? Hur många måste ni ha för att gå +/- O efter att ha tagit ut lön? Är antalet realistiskt?

(för att ta ett exempel: 21000 kr i månadslön ger en genomsnittlig lönekostnad på 28 334 kr/månad. Kan variera beroende på bolagsform) (rekommenderar verksamt.se för t ex uträkningsverktyg)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
9 861
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden