Vad tror ni på? (Utbruten från Vad gör vi CLXXVII)

Lilla

Trådstartare
Ni som likt mig inte tror på gud, vad tror ni på?
Jag har ingen aning om vad jag tror på men inte på Gud.
 
Ni som likt mig inte tror på gud, vad tror ni på?
Jag har ingen aning om vad jag tror på men inte på Gud.

Jag är andlig, jag tror på att det finns något som besjälar allas vår tillvaro. Jag har varit med om saker jag inte kan förklara flera gånger och det ger mig en trygghet, det finns ett sammanhang mellan oss alla.

Edit: Jag var och är väl till viss del en sökare... under yngre tonår var jag absolut troende kristen. "Tyvärr" kan jag inte riktigt känna mig hemma i någon av de stora religionerna även om islam var nära under en period.
 
Jag har aldrig trott på någon form av gud. Däremot tror jag på naturen och dess förmåga att läka.
Jag är kluven när det kommer till vad som händer efter döden. Jag har upplevt mycket som gör att jag tror på vissa saker men samtidigt tror jag att det tar slut?
 
Hela grejen med att "tro på något" känns absurd för
mig.

Det är så mycket förknippat med den typen av "tro". Att något väsen/gud/makt skulle ha inflytande över mitt liv?

Jag har tilltro till en massa saker - som att alla människor gör det bästa de kan i given situation, att de flesta i grunden är goda, osv. Men det är inte något som hör samman med en tro på något.

En bekant sa en gång att alla tror på nånting. Näe. Så är det verkligen inte.
 
Jag tror att vi är universums medvetande. Men jag kan inte utveckla tanken eftersom den är så stor och jag inte ens själv kan tänka längre än så.

Men i skarpa lägen brukar jag (tyst) be till Gud - vem och vad nu Gud är.....
 
Jag vaxte upp med en Mormor och Morfar jag avgudade ... de var de stora ledstjarnorna i min uppvaxt. Men de var ocksa mycket religiosa och trodde stenhart pa det hela.
De forsokte ALDRIG pusha mig in i religionen, i stallet, nar Mormors svagerska sa till mig (som mycket ung vuxen), med halvgratande rost, "Men vill du verkligen inte bli guds barn?"
Och Mormor och Morfar skruvade besvarat pa sig ...
Och jag, efter ett halvt andetag svarade, "Men visst star det i bibeln att vi alla ar guds barn? Jag behover inte ga i kyrkan for att vara Gud's barn, jag behover bara vara en sa bra manniska som jag kan"
Da strackte bada pa sig och log varmt mot mig.

De larde mig tolerance. Det spelar ingen roll vad andra tror och tycker sa lange de ger mig samma mojlighet att tycka och tro som jag vill.
 
Jag tror på någonting men vet inte vad jag ska kalla det. Tror det finns nån slags högre kraft som man kan få hjälp/vägledning av. Det har hänt mig saker som inte kan förklaras på annat sätt.
Vill inte skriva för mycket för då kommer jag bli ifrågasatt och folk ska ha en massa åsikter så håller det för mig själv.
 
Det känns som att många ateister tror att de som är troende tror att det typ finns en gubbe på ett moln som man kan be till för att saker ska ordna sig, och det är ett snävt och rätt inskränkt syn på vad "att ha en tro" kan innebära.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kan faktiskt förstå den hypotetiska tanken på att betala för sex. Det där scenariot där man inte behöver ta hänsyn till någon annan...
10 11 12
Svar
238
· Visningar
5 921
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 565
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Vad ska man göra om man har tinnitus?
Svar
13
· Visningar
752
Senast: aglaonema
·
R
Kropp & Själ Hur gör man för att komma över mobilberoende? Vad fungerar? Jag har till och med en app som blockar appar och hemsidor, men när jag är...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 502
Senast: Praeterea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp