Ömmande födelsemärke

Jag har fått som en svart/mörkare del på en del födelsemärken om jag råkat riva mig till exempel. Men jag tycker man ska kolla upp dem om man känner sig orolig. Jag har både kollat och fått borttaget flera födelsemärken och ingen var någon fara, men hellre kolla en gång för mycket tänker jag. Nu har jag väääldigt många födelsemärken på min kropp så är typ omöjligt att hålla reda på alla, men så gott det går i alla fall. Jag har kollat på vc och även på något apotek där någon sjuksköterska haft en sån app som de skickar bilder till hudläkare för bedömning.
Tvärtom tänker jag- har man jättemånga är det ju en ökad risk för cancerskit så ännu viktigare att försöka ha koll! :).

Jag hade en tid på VC i annat ärende i veckan och frågade om hon ville titta på ett kliande födelsemärke som jag inte kan se själv. ”Ja, det vill jag verkligen!” sa läkaren, tog fram ett dermatoskop (?) som såg ut som en liten mobil med förstoringsglas på kameran, tog bilder som liksom gick ner i huden och skickade iväg till hud för hon tyckte det var svårbedömt. Väldigt smidigt.

Min poäng är att hon definitivt tyckte det var hennes jobb och bra att kolla upp, så gört!

Jag har fått som en svart/mörkare del på en del födelsemärken om jag råkat riva mig till exempel. Men jag tycker man ska kolla upp dem om man känner sig orolig. Jag har både kollat och fått borttaget flera födelsemärken och ingen var någon fara, men hellre kolla en gång för mycket tänker jag. Nu har jag väääldigt många födelsemärken på min kropp så är typ omöjligt att hålla reda på alla, men så gott det går i alla fall. Jag har kollat på vc och även på något apotek där någon sjuksköterska haft en sån app som de skickar bilder till hudläkare för bedömning.
Det finns helkroppsscannrar som kan ta bilder på alla och sen går man på kontroller för att se om nån förändras. Tror även de kan välja ut att analysera närmare de prickar som ser misstänkta ut.
Men jag vet inte om detta finns inom allmänna vården. Såg nåt Tv-program där de visade en sån. Det kanske var utomlands, nu när jag tänker efter … men borde finnas nånstans i Sverige också.

Det finns helkroppsscannrar som kan ta bilder på alla och sen går man på kontroller för att se om nån förändras. Tror även de kan välja ut att analysera närmare de prickar som ser misstänkta ut.
Men jag vet inte om detta finns inom allmänna vården. Såg nåt Tv-program där de visade en sån. Det kanske var utomlands, nu när jag tänker efter … men borde finnas nånstans i Sverige också.
Det är så det känns när man gör ett pricktest. En läkare går över hela kroppen med ett förstoringsglas :)

Jag började på VC och sedan remitterades jag till hud. Där kollade man med någon maskin/lupp typ och tog biopsier som analyserades. Jag fick gå på helkropps-scan iom misstanke om huvudtumör inne i kroppen. Vilken jag som tur var inte hade. Den maskinen ser lite större saker. Man rekommenderar tex mammografi etc också iom att den större kan missa sånt som mer detaljerad mammografi etc kan se. Jag fick också all hud från fotsulor tom hårbotten genomgången av läkare eftersom det är svårt att fånga allt via maskinerna.
Är det något på biopsierna opereras det bort med viss marginal. Man analyserar det som tagits bort för att veta att man fått bort allt. Men man kan ofta behöva operera samma område två ggr för att ta bort mer med god marginal.
I vissa fall, som jag kommer få göra, får man transplantera hud iom att det inte räcker när man redan opererat bort mkt.
Och kan behöva immunterapi med risk för rätt tuffa biverkningar.
Så hellre gå en gång i onödan om man är orolig!

Nu har jag inte kollat i närtid, men någon helkroppskoll för personer som inte redan haft hudcancer verkade inte finnas inom landstingsfinansierad vård i Sverige. Har man däremot haft något så brukar man få komma på kontroll av hela kroppen som jag förstår det. Möjligen att det finns privat, men de jag hittade tog oftast betalt per födelsemärke… det blir dyrt om det är många man ska kolla ofta. Men jag undanber fler ”tips” för att hålla koll på mina födelsemärken. Ångrar att jag skrev i tråden och kommer lämna den nu.

Jag började på VC och sedan remitterades jag till hud. Där kollade man med någon maskin/lupp typ och tog biopsier som analyserades. Jag fick gå på helkropps-scan iom misstanke om huvudtumör inne i kroppen. Vilken jag som tur var inte hade. Den maskinen ser lite större saker. Man rekommenderar tex mammografi etc också iom att den större kan missa sånt som mer detaljerad mammografi etc kan se. Jag fick också all hud från fotsulor tom hårbotten genomgången av läkare eftersom det är svårt att fånga allt via maskinerna.
Är det något på biopsierna opereras det bort med viss marginal. Man analyserar det som tagits bort för att veta att man fått bort allt. Men man kan ofta behöva operera samma område två ggr för att ta bort mer med god marginal.
I vissa fall, som jag kommer få göra, får man transplantera hud iom att det inte räcker när man redan opererat bort mkt.
Och kan behöva immunterapi med risk för rätt tuffa biverkningar.
Så hellre gå en gång i onödan om man är orolig!
Får jag fråga vad det var som gjorde att du sökte dig till VC?

Får jag fråga vad det var som gjorde att du sökte dig till VC?
Jag hade en ljus fläck på överarmen som jag haft forwver och som det började klia runt. Den såg inte ut som ngt brukar se ut. Jag tjatade om att också få göra biopsi på en grej på handleden. Såg ut som litet födelsemärke. Men kändes som ngt fanns under det. Ingen läkare trodde det var mer än fett-ansamling. Men den visade sig vara en rätt stor huvudtumör. Tur att jag tjatade om biopsi på den.
Den såg inte heller ut som saker brukat. Det har varit många läkare inblandade i att göra bedömning av allt IOM att saker är så ovanligt på många sätt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 882
Senast: Jahaja
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 281
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 463
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 800
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka