Vad tror ni om...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Fannsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 979
F

Fannsan

att "låna" en hund i ett år?
Jag går andra året på ett naturbruksgymnasium med hästinriktning och nästa år, i trean, kan man gå en hundkurs. Man kan givetvis låna hund av någon lärare eller så men då träffar man ju bara hunden vid träningstillfällena. Jag har länge velat skaffa hund men det har inte passat in i mitt och min familjs liv så därför har det inte blivit av.
Skolan är ett internat och det finns speciella hus där man får bo med hund. Sååå... jag tänkte att man kanske skulle kunna låna en hund av någon som kanske ska vara utomlands i ett år eller så. Vad tror ni andra om det?:)

Sv: Vad tror ni om...

Jag kan bara tala för mig själv och jag personligen skulle inte låna ut en hund på det viset till någon!

Jag har det ganska exakt så!

Jag pluggar nu och vet att jag ska utomlands om ett år, för att plugga. Jag ville inte köpa hund, eftersom jag då skulle behöva placera min hund någonstans när jag skulle bort. Att vänta - är rädd att jag inte kommer att ha så mycket tid för valp när jag ska börja jobba.

Jag satte ut en annons på blocket om att jag sökte foderhund under en begränsad period, och svarade även själv på några annonser. Zappas ägare svarade på min annons, och nu bor han hos mig till och med juli -09. Hans ägare har inte tid med honom nu, och han hade börjat yla när han var ensam hemma, dom ville absolut inte sälja honom och tyckte så att det var en bra kompromiss att han kunde bo hos mig i ett år. Tanken är att Zappa ska kunna följa med ägarne till jobbet när han ska tillbaka, och jag hoppas att det hinner ordna sig för dom.

För oss har detta fungerat jättebra än så länge. Om jag vill ha hjälp med Zappa finns de där, men de är absolut inte påträngade.

Det jag tycker är viktigt är att man skriver ett ordentligt kontrakt, där det står hur länge fodervärden ska ha hunden, och vad som händer som den skulle bli sjuk, plus en massa andra saker såklart.

Så enligt mig kan det funka, men det är nog inte särskilt enkelt att hitta en passande hund.

Lycka till!

Jag hade en kompis hund ett år när hon var au-pair i USA. Om man vet från början att det är tidsbegränsat och har i bakhuvudet att det trots allt är någon annans hund, då kan det gå bra.

Men, det är fortfarande ganska trist att lämna tillbaka hunden. Speciellt om man lagt ner massa jobb på träning och tävling som jag gjorde.

Och då hade jag ändå en egen hund också så det var inte så att jag blev "hundlös" när Mimmi åkte tillbaka till ägaren.

Vad roligt! Men det här med fodervärd, som jag förstått det har det två olika betydelser. Enligt SKK innebär det ju att uppfödaren/ägaren har rätt till visst antal kullar/parningar och sedan äger fodervärden hunden. Men i alla dessa annonser som finns på blocket.se där folk söker fodervärd, menar de att de vill ha ut hunden på foder som med hästar? Att man "äger" hunden för en tid och betalar foder etc. och sedan lämnar tillbaka den? :confused:

Ja, jag förstår att det måste vara jättetråkigt att lämna tillbaka hunden.. Men jag har tänkt mig en hund som kanske redan är tränad en del och som jag kan lära mig av. :) Och så vill jag ju gärna kunna behålla kontakten med ägaren och hunden efteråt också.

Jag tror det är svårt att göra så här.
Dels som någon skrev så är det ju jättesvårt att lämna tillbaka en hund du tränat och lärt dig leva med.Sen tror jag det blir svårt att hitta en lämplig hund som någon vill låna ut på de promisser till en okänd människa.Och sist men inte minst så tycker jag det är lite taskigt mot hunden(om det nu inte är en nödlösning för hundägaren)eftersom hunden kommer se dig som sin ledare efter massa träning ihop och efter ett år så ska ägaren helt plötsligt ha hunden igen...
Men det är min åsikt.Lycka till hur du än gör!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 285
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka