Vad tror ni om detta?

aglaonema

Trådstartare
20-årigt halvblod, snubblig, minimal hälta, galopproblem. Fick finadyne, hältan försvann direkt men snubblandet kvarstår. Blev röntgad höger fram, broskförändring kotled. Fick 2 sprutor cartrophen i halsen med 1 veckas mellanrum. Har snart gått 2 månader, fortfarande snubblig. Hur många månader bör man vänta på förbättring innan man slutar hoppas för sitt eget bästa:confused::confused:

Sv: Vad tror ni om detta?

Snubblighet kan bero på knäproblem. Röntgades enbart kotan och bara 1 ben ?

Antar att hovarna är korta i tån? Annars är ju det något självklart att tänka på, som många missar. :)

Veterinären såg hälta på volt på höger fram men såg ingen hälta på rakt spår, gjorde då böjprov på hö fram och hästen haltade. Han trodde det kunde vara inflammation i kotleden och den blev röntgad. Det var ingen inflammation men hittade en liten broskförändring.:crazy:

Senast ändrad:

Kan tillägga att hästen snubblar lika mycket som innan, det är bara den lilla hältan som försvann. Kan det fortfarande bli bättre?

Men här måste jag höja på ögonbrynen, varför förutsätter man alltid att problemen finns där symptomen syns? Även veterinärer tenderar till att köra huvudet i sanden här, haltar den fram så är det problem i fram.

Har man ens tittat på bakbenen? Jag som ägare skulle nog kräva att man synade dem, med tanke på snubblingarna som beskrivs.

jovisst, men nånstans får man ju börja. och dom har redan hittat pålagringar i ena frambenet, troligtvis finns det i det andra också..

visst kan det finns låsningar, stelhet osv som orsaker snubblandet men just snubbling är ju ett ganska klassiskt symptom på problem i frambenens leder. särskilt eftersom hästen är såpass gammal.

det utesluter ju inte att man kollar resten av kroppen - det görs btw flera gångar i året på mina friska hästar. :)

Senast ändrad:

*kl*

Och jag skulle våga mig på att höra hur hon är skodd?

Alla hästar som snubblar behöver det inte vara något fysiskt fel på utan de kan helt enkelt vara skodda obalanserat.

Har själv en häst här hemma som är värsta snubbelfoten så fort han blir en aning för lång i tån. Håller vi efter honom så snubblar han inte.

Kan ju tillägga att den hästen är friröntgad i alla leder och har vare sig hälta innan eller efter böjprov

Om nu hästen har pålagringar i båda frambenen, räcker det med sprutor i halsen, eller borde själva lederna sprutas? Tror att många veterinärer inte tycker det är lönt att engagera sig i hästens hältor pga den höga åldern.

Hur länge sen var det den blev halt/frisk?

Motioneras den någonting nu? I vilka situationer snubblar den?

Att den är snubblig kan bero på massa saker, vissa har du fått om förslag i tråden.
Det viktigaste är att kolla igenom hästen ordentligt och inte bortse från det. Kanske är det så att den börjar bli lite för gammal för att ridas?

Hästen fick behandling i början på juli och fick sedan stå några veckor. Nu skrittas hon en halvtimme på lång tygel 4-5 gånger i veckan och hinner på den halvtimmen snubbla runt 10 gånger. Ibland är det vänster ibland höger. Om det är pga pålagringar i frambenen hästen snubblar är det då möjligt att få den att sluta?

Hur länge har dom pålagringar innan dom kan börja snubbla? Hästen har tidigare haft problem med vänster galopp vilket kan ha med saken att göra.

Finns det hästar som blivit friskförklarade från sina pålagringar men fortfarande snubblar och har galopproblem eller går snubblandet alltid bort?

Jag har heller aldrig hört att en häst snubblar pga benpålagringar. Jag menar, halta kan dom bli av det, dvs om det sitter på fel ställe, men snubbla ? Näe, då tror jag mera på knäproblem. Frisk från en benpålagring kan dom aldrig bli..pålagringen sitter ju där den sitter. Men den behöver ju inte orsaka besvär för det.

Varför kan du inte åka in och kolla hästen då ?

Om hästar kan snubbla pga kotledsinflamationer borde dom då inte kunna snubbla av pålagring i kotlederna? Gör ju ont på samma ställe.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 323
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka