Vad tror ni om detta?

Sv: Vad tror ni om detta?

Jag har ju faktiskt pratat med veterinären som sa att det tar länge innan hästen blir frisk och att jag bara skulle vänta. Jag kan ju inte köra hästen till kliniken förrän veterinären anser att det är nödvändigt. Kan ju ringa och prata med honom nästa vecka igen och höra vad han tycker. Och veterinären är ingen distriktare med stor okunskap om hästar:mad:han har varit veterinär på travbanan i många år och har lång erfarenhet. För övrigt tycker jag att om man har så stora beteendeproblem som en viss person i den här tråden och inte kan kontrollera sina känslor har man ingenting på ett diskussionsforum att göra.:devil:

Jag kan ju inte köra hästen till kliniken förrän veterinären anser att det är nödvändigt.

Va ? Klart du kan, är väl inte veterinären som bestämmer om man får åka på klinik elelr inte. Och sen är det ju faktiskt så här att, veterinärer hemma kan omöjligt se INNUTI hästen. Har vart med om ofrächa hästar där veterinären vart ut och böjt och hatt sig. Inte har dom hittat något. Men på kliniken har det kunnat konstaterats både det ena och det andra.

Ju snabbare hästen får rätt behandling desto fortare brukar den bli frisk. Jag hade åkt till klinik och utrett ordentling nu, för chansen att få en helt återställd häst minskar med tiden.

Risken för röntgenförändringar såsom förslitningsskador ökar om hästen går omkring känge och är ofräsch.

Jag har ju faktiskt pratat med veterinären som sa att det tar länge innan hästen blir frisk och att jag bara skulle vänta. Jag kan ju inte köra hästen till kliniken förrän veterinären anser att det är nödvändigt. Kan ju ringa och prata med honom nästa vecka igen och höra vad han tycker. Och veterinären är ingen distriktare med stor okunskap om hästar:mad:han har varit veterinär på travbanan i många år och har lång erfarenhet. För övrigt tycker jag att om man har så stora beteendeproblem som en viss person i den här tråden och inte kan kontrollera sina känslor har man ingenting på ett diskussionsforum att göra.:devil:

Okej, jag tycker bara det verkar så.
Du verkar ju inte ha fått några konktera råd om hur du ska sköta hästen.

Som någon annan skrev: Ingen veterinär har röntgensyn.

Om det är mig du menar - får jag inte vara på ett forum för att jag är emot ( eventuell ) djurplågeri?
Väx upp.

Det är dig jag menar och det jag menar är att du inte ska vara på ett forum om du inte kan betee dig.

Mina hästar sköts alldeles utmärkt och jag tycker fortfarande att ditt beteende i denna tråden varit väldigt omoget:grin::laugh:
Men det är ju ditt problem:D

:rofl::rofl::rofl:

Nu har jag pratat med veterinären, sa att hästen går och snubblar på båda frambenen. Han bara suckade och sa att han inte kan hjälpa mig mer och att jag kan åka med hästen till en större klinik som kunde försöka skrapa bort sånt som stör hästen i leden. Är det någon mening med detta? Hästen är snart 21 år gammal och en häst med förstörd kotled som har broskskador blir väl inte mera frisk på riktigt, eller? Det kommer ju att innebära stora kostnader och min försäkring täcker inte detta. Skulle bra gärna vilja veta vad som orsakat detta. Dålig sadel? Obehandlad inflammation? Ålderstecken? Håller en sån här häst ens för dressyrridning eller blir den halt? Vad gör man om hästen blir halt? Veterinären vill inte svara på mina frågor fast jag tror att han vet. Han vill inte säga till någon att din häst blir inte mera frisk, för det vill ingen höra. Tror att jag själv vet svaren på mina frågor. Tror inte hästen mera duger till annat än promenadridning rakt fram/ häst som bara går och skräpar i hagen. Har nu inte mera någon häst att rida, träna har inte råd att köpa någon ny men det får jag väl leva med.

Men här måste jag höja på ögonbrynen, varför förutsätter man alltid att problemen finns där symptomen syns? Även veterinärer tenderar till att köra huvudet i sanden här, haltar den fram så är det problem i fram.

Har man ens tittat på bakbenen? Jag som ägare skulle nog kräva att man synade dem, med tanke på snubblingarna som beskrivs.

Detta håller jag fullständigt med på! Bara för att det syns fram kan det lika gärna sitta i ryggen eller bak som du nämner här. En del veterinärer blir för trångsynta...

Va ? Klart du kan, är väl inte veterinären som bestämmer om man får åka på klinik elelr inte. Och sen är det ju faktiskt så här att, veterinärer hemma kan omöjligt se INNUTI hästen. Har vart med om ofrächa hästar där veterinären vart ut och böjt och hatt sig. Inte har dom hittat något. Men på kliniken har det kunnat konstaterats både det ena och det andra.

Vissa kliniker kräver faktiskt remiss från hemmavet innan de bokar upp tid. Kanske dock inte för hältutredning det vet jag inte... Men jag har en kompis som ville röntga igenom ryggen på hästen, och då ville kliniken ha remiss på det... Bara för info...

KL

Jag röntgade igenom in häst på alla fyra ben, och även ryggen röntgades...

Det hittades en irritation på höger fram kota, och vänster bak knä, och han sprutades..

Men jag har också fått rådet att rida hästen... Han står i 4 dagar och sen sätts han igång med galoppinternaller, och det är det konvalecentprogrammet jag har fått av min klinik. Så det är inte alltid så att man får rådet av vet att låta hästen vila, och jag tror faktiskt då att man följer rådet av behandlande vet istället för röster på Bukefalos...

Förstår TS om hon gör som veterinären har sagt...

Vissa kliniker kräver faktiskt remiss från hemmavet innan de bokar upp tid. Kanske dock inte för hältutredning det vet jag inte... Men jag har en kompis som ville röntga igenom ryggen på hästen, och då ville kliniken ha remiss på det... Bara för info...

På klinik blir det väl snarare så att man måste ha gjort en utredning först som visar på att t ex röntgen behövs.? Att de inte vill röntga "i onödan".

Nej, precis... de brukar inte vilja sätta plåtar i första hand om de inte har anledning till det så att säga...

Vill bara säga att hästen fortfarande är lika snubblig och kan inte galoppera böjda spår, kanske inte raka heller. Veterinären vill inte göra mer och hon är snart 21 år gammal så det är troligen åldern. Hon kommer inte kunna träna eller tävla mer men kommer att ridas rakt fram några gånger i veckan och troligen leva några år till.

Vill bara säga att hästen fortfarande är lika snubblig och kan inte galoppera böjda spår, kanske inte raka heller. Veterinären vill inte göra mer och hon är snart 21 år gammal så det är troligen åldern. Hon kommer inte kunna träna eller tävla mer men kommer att ridas rakt fram några gånger i veckan och troligen leva några år till.

Va? Vaddå vill inte? :crazy: Byt veterinär!

Jag menar att han KAN INTE göra mer eftersom hästen har artros i en kotled, kanske båda och det aldrig går att få bort.

HUR vet du det när du inte varit inne på klinik? Veterinärer utanför klinik är värdelösa på hältutredningar eftersom de inte har tillgång till den teknik som krävs.

Det behöver inte betyda att hästen är slut bara för att din veterinär inte kan behandla mera. Han ser väl sina begränsningar som hemmaveterinär.

Åk in på klinik och rådgör med dem när de kikat på hästen. Du behöver ju inte kosta på en dyrbar operation bara för att du åker in!

Eftersom hästen är besvärad av sina ben/rygg eller vart problemet sitter så skulle jag inte anstränga hästen mer än promenader utan ryttare förän problemet är uppkollat.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 323
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka