Vad tror ni om detta?

Sv: Vad tror ni om detta?

Hej!

Jag skulle rekomendera att kolla knäna, iofs med hästens höga ålder är det inte helt osannorlikt att åldern bara tar ut sin rätt.

Jag har en tio år gammal halvblodsvalack som alltid varit lite snubblig o mkt med. genom åren har vet, hovslagare o sakkunniga framför allt pekat på att det är i hovrna o skoningen problemet sitter o min pålle har skotts efter konstens alla regler nästan o av olika hovslagare (det är ju ett hantverk).
Skoningen är mkt viktig! men i mitt fall satt problemet i knäna. har för en vecka sen fått reda av per spångfors (mkt bra vet) att hans högra framknä är helt paj o blir inte bra mer o detta har varit trasigt länge, minst 1-5 år utan att ngn vet har kunnat peka ut det eller ngn annan kunnat peka på att det är knäna.

jag vill verkligen inte blåsa upp ngt av min tråkiga berättelse men jag rekomenderar varmt att röntga knäna. Det är väldigt svårt att se knäproblem o jag hade en diffus emellanåt återkommande hälta att ta hänsyn till o inte bara snubbligheten.

Men det kan helt klart vara värt en kontroll..

Menar du carpus? Knäna sitter bak på hästen!

Synd att du inte träffade på en vet tidigare som kunde hjälpa dig.
Brukar inte vara så svårt att kunna hitta en hälta för en hyfsad veterinär.

*kl*
Nog för att det känns riskabelt att hålla på och gissa hit och dit över nätet, men av det jag varit med om hittills har snubbligheten berott på någon av dessa orsaker:
*"Tygelhälta" som i sin tur orsakats av låsning/-ar i halsen ffa C7 eller "framdelssyndromet", att hästen är sned i sin framdel.
*Leder t ex framknä, MEN - det har jag inte själv varit med om. Däremot häst som blivit ngt öm i framknäet av att ha för långa tår. Vilket då blir nästa punkt..
*Långa tår

Sen om man drar resonemanget om första punkten lite längre så är det nog rätt vanligt att problem framtill kommer från rygg/höfter som i sin tur kan komma bakifrån.
Med andra ord: det kan bero på nästan vad som helst känns det som! :p

Ska fråga hovslagaren vad han tycker om min häst fötter imorgon då han kommer. Brukar ha en annan hovslagare men han klarar inte av att verka min unghäst eftersom hon är rädd för honom. Tror att denna är mera kunnig. Då hästen fick finadyne blev hon ren i traven men ännu mera ovillig att galoppera. Vad beror detta på? Jag har ringt veterinären och sagt att hästen inte ännu är frisk men han säger bara att problemet i kotleden är långvarigt och att det tar "många veckor" före det blir bra.

men om vet säger att problemet är långvarigt och hästen ff får smärtställande (?) så ska du väl inte rida henne..?? eller menar du ovillig att galoppera i hagen? hur ser man det.. :confused:

har hästen en inflammation i leden ska den ju vila. inte trava o galoppera.

Jo, jag provade longera hästen då den hade fått finadyne 1 dag för att se hur det såg ut. Veterinären har inte sagt att man inte får trava och galoppera bara att hästen inte ska gå på böjda spår.

Jo, jag provade longera hästen då den hade fått finadyne 1 dag för att se hur det såg ut. Veterinären har inte sagt att man inte får trava och galoppera bara att hästen inte ska gå på böjda spår.

Menar du att du ridit hästen trots att den varit halt??
Då är det ju mindre konstigt att den inte blivit frisk.

Nej, har inte ridit hästen. Den stod en månad och sen började jag skritta den. Och hästen är inte mera halt, den är snubblig!

Tänkte jag skulle prova ge hästen djävulsklo från hälsokostbutiken och se om jag märker någon skillnad på hästen. Kanske det hjälper hästen att läka.

Med tanke på hur ovillig du är att hjälpa hästen så tycker jag nog det är schysstast att låta den somna in.

Du kan ju inte hålla på att göra massa saker med den om den inte mår bra.
ÅK TILL KLINIK eller låt den gå i pension om du inte har råd/lust och den inte mår dåligt av att gå i hagen.

Så du longerade på rakt spår alltså?!
Hur dum får man bli? Man motionerar inte en häst under behandling.

Med tanke på att du inte ens sett hästen tycker jag inte du bör uttala dig om den behöver avlivas:devil:
Vi tar detta ännu en gång, hästen gick i hagen en månad, började sedan skrittas.:idea:

Pratade med hovslagaren idag och han tyckte att hästen ska skos med travskor och gummisulor, det är bättre för lederna. Själv skor han alla hästar med tunnare skor. Travmänniskor brukar i allmänhet vara lite anti ridhästskor. Inga hästar kan ju gå med dem:eek:

Med tanke på att du inte ens sett hästen tycker jag inte du bör uttala dig om den behöver avlivas:devil:
Vi tar detta ännu en gång, hästen gick i hagen en månad, började sedan skrittas.:idea:

Nej men jag har läst det du har skrivit om hästen.

Du longerade den även fast vet. sa att hästen INTE fick gå på böjt spår, och dessutom när den var under behandling.
Hästen är uppenbarligen inte helt Ok just nu.

OM det är så att hästen har ont så är det ju ren djurplågeri att sätta sig och rida den, iom att du är medveten om problemet.
Även om du "bara" skrittar.

Fast när jag ringde och pratade med veterinären fick jag enligt honom både skritta och trava med hästen bara jag inte rider böjda spår. Han har ingenting sagt om att hästen måste vila. Ändå har jag låtit den vila och bara skrittat. Tror han tycker jag är löjlig som ringer och frågar saker när han redan behandlat hästen.

Den första veterinären som undersökte hästen konstaterade bara att hästen var halt och trodde hon hade en senskada. Enligt henne skulle jag bara rida rakt fram och att hästen nog håller som promenadhäst. Hon tog bara betalt för undersökningen och gjorde ingenting åt hältan. Inte till så stor hjälp:crazy:

En volt är ett böjt spår.

Kanske dax att åka med hästen till en klinik då med folk som kan häst?!!
Det där låter som typiska svar från distriktare som bara har lie kunskaper.

Nej men jag har läst det du har skrivit om hästen.

Du longerade den även fast vet. sa att hästen INTE fick gå på böjt spår, och dessutom när den var under behandling.
Hästen är uppenbarligen inte helt Ok just nu.

OM det är så att hästen har ont så är det ju ren djurplågeri att sätta sig och rida den, iom att du är medveten om problemet.
Även om du "bara" skrittar.

Broms & belägg här nu!!

Hon kollade hur den hade reagerat på finadynebehandlingen, har hon hästen i lina så har man ändå kontroll, bättre det än att ge sig ut i hagen & jaga hästen lös.

JAg har själv fått rekomendationer från klinik att sätta mig & skritta halta hästar som är under behandling då utläkningen av skadan blir mer hållbar om man belastar den under läkning.
JAg var uppe var 3:e vecka i helsingborg med hästen, och även han inte var ren så skulle den travas rakt fram varannan dag i x antal minuter.

Det var inte med gott samvete jag gjorde det.

Jag vet många som har fått den planen på igångsättning. Nu blev inte min häst bra utan fick avlivas pga grava pålagringar från travet. Men andras hästar fungerar idag fullt ut utan problem.

Varför är du så snabb med att rekomendera avlivning hela tiden?
Kan undra om du är mordisk i sinnet på något sätt.

Jag har själv en 20 ½ åring som har låååångt till pensionen & en 11 åring som redan nu är skruttig i kroppen pga tuff ridning när jag köpte henne, ska gå i aveln hos mig.

Men jag håller med att volt är böjt spår, en sådan häst har inget på en ridbanan alls att göra.

Hon kollade hur den hade reagerat på finadynebehandlingen, har hon hästen i lina så har man ändå kontroll, bättre det än att ge sig ut i hagen & jaga hästen lös.
Hon longerade hästen trots att vet. sagt att hon inte skulle ha den på böjt spår.

JAg har själv fått rekomendationer från klinik att sätta mig & skritta halta hästar som är under behandling då utläkningen av skadan blir mer hållbar om man belastar den under läkning.
JAg var uppe var 3:e vecka i helsingborg med hästen, och även han inte var ren så skulle den travas rakt fram varannan dag i x antal minuter.

Det var inte med gott samvete jag gjorde det.

Jag vet många som har fått den planen på igångsättning. Nu blev inte min häst bra utan fick avlivas pga grava pålagringar från travet. Men andras hästar fungerar idag fullt ut utan problem.
Det är ju stor skillnad om vet. rekomenderar motion, än om man gör det ändå.
(Men nu hade ju vet. sagt att hon fick skritta o trava på rakt spår tydligen)

Varför är du så snabb med att rekomendera avlivning hela tiden?
Kan undra om du är mordisk i sinnet på något sätt.
Hela tiden?? :confused:

Anledningen till att jag skrev det är för att TS uppenbarligen är ovillig att kolla upp så att hästen är frisk (börjar ju bubbla om hälsokost grejer tom, vilket fick mig att bli rätt arg.. ) ; Vilket innebär att hästen KAN gå runt och ha så j*vla ont så den snubblar av det.
Det behöver inte betyda det, men det kan göra det.
Tycker det är mer "mordiskt" om man låter en ev. skada gå så långt att man måste tvingas avliva den pga smärtan.

Jag anser att om hon inte är villig att kolla upp den så bör hon låta den gå i pension eller avliva.

Jag har själv en 20 ½ åring som har låååångt till pensionen & en 11 åring som redan nu är skruttig i kroppen pga tuff ridning när jag köpte henne, ska gå i aveln hos mig.

Och jag har en 23åring som mår alldeles utmärkt & som rids lite lätt ;) :D

Fick finadyne, hältan försvann direkt men snubblandet kvarstår. Blev röntgad höger fram, broskförändring kotled. Fick 2 sprutor cartrophen i halsen med 1 veckas mellanrum.

Att hästen är röntgad visar att hon varit på klinik. Jag tror att Ts gör vad hon kan för sin häst.

Vad jag förstod av inlägget longerade hon inte motionssyfte utan för att checka av hur hältan var.
Man ser tydligast på volt om en häst är halt, inte på rakt spår.

Vita du är väldigt snabb på att klanka ned på andras hästhållning, dom flesta inlägg jag har läst som du har postat är ganska syrliga.
Hon har kontakt med veterinär & följer dess rekomendationer, hugg inte huvudet av henne för det även vettens rekomendationer inte följer dina linjer.

Att hon vill prova naturpreparat kan jag förstå, jag gav själv gurkmeja som är inflammationshämnande till min häst. Man provar allt man kan för man vill hästens bästa oavsett det är naturpreparat eller något som vetten sprutar in.

Annars kul att du har en 23 åring som fortfarande är fräsh, i dagens samhällle så börjar det bli ovanligrt med gama fräsha hästar.

Men det var väl ett par månader sen hon var iväg och hästen är ju uppenbarligen inte bra.
Hon gör säkert vad Hon kan men det är ju inte hon som är utbildad vet. eller hur. ;)

Jag tycker ändå det är fel av henne att "kolla hältan" eftersom veterinären sa att hästen INTE skulle gå på böjt spår.

Jag är kanske lite hård med sanningen, men alla är vi olika.
Jag tycker inte om att linda in saker när hästen Kan fara illa. Har sett alldeles för mkt trasiga hästar och "blinda" hästägare IRL.

Självklart är det ju bra om hon är öppen för fler förslag, men med tanke på att hon inte ens nämner en antydan till att göra ett återbesök på klinik utan börjar istället prata om andra saker. Det ser jag som ganska oansvarigt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 323
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka