Vad tror ni om detta,

FannyN

Trådstartare
jag har ju en vallack,inhyrd, och så har vi köpt gård och ska ha vår hästhållning själva. Vi ar en vallack och har nu funderingar på ett dräktigt sto.tror ni de trivs tillsammans...det är absolut så stort att man kan dela av annars men det skull va skönt om de kunde gå i samma hage då den blev varierad??

// Åsa

Av egen erfarenhet skulle jag säga att det borde funka! Det ända att göra är att släppa ihop dem och se hur det går. Valacker och ston brukar fungera här hos oss iallafall. Specellt om de är dräktiga. Yngre valacker som är "nykastrerade" kan reagera på brunstiga ston.
Lycka till!
Monica

Min valack har gått nästan bara med ston och det har alltid gått fint. Men han håller inte på och betäcker heller så dom får vara ifred. Ungston som inte har hästvett i skallen får veta det också, så han uppfostrar dom.

Jag är ju lite emot att dräktiga ston inte går med andra dräktiga ston, ivarje fall tycker jag dom skall göra det i slutskedet. Föl behöver kompisar i samma ålder att härja med, men även en äldre förståndig plastpappa.

Tidigare har jag bara haft bra erfarenhet av ston+valacker blandade. Men i hagen nu fungerar det inte.
I början gick min valack med fyra andra valacker och ett sto och då fungerade det bra, min häst var ledaren och stoet var hans. Sedan kom ytliggare en ranghög valack och han ville ta stoet från min häst vilket min självklart inte ville. Så det blev slagsmål mellan dessa grabbar, så stoet fick flytta ut ur hagen. Nu är det lugnt igen och pojkarna kommer överäns.

Du behöver ett fölsällskap till fölet. Och en flock åt det att växa upp i.

Och ska du någon gång betäcka om stoet så kan hon INTE gå med en sent kastrerad valack !!! Du får infektioner som ett brev på posten vilket kan göra det dyyyyrt och krångligt att få henne dräktig igen :eek:

Ska du avla ska du ha en STOFLOCK och en UNGHÄSTFLOCK. Annars får du en massa eländiga trädgårdsuppfödningar :o

Jag tycker att om du ska köpa stoet ska leta upp någon annan som har dräktiga ston och isf låta henne gå där.
Har betäckt mitt sto nu och hon går i en flok på 10 islandshästar men eftersom hon är det enda dräktiga stoet så kommer hon att flytta sen till min kompis som har två dräktiga ston. Sen ska dom gå där tillsammans till det är dags att skilja av fölet från Vala. Var på vala kommer hem igen och fölis ska få gå kvar tillsammans med dom andra fölen.
Dom behöver varandra för att utvecklas. Där kommer dom få gå med några andra unghästar också.
Toppen tycker jag. Eftersom vi bara har vuxna hästar på gården.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 324
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 353
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar