Vad tror ni om det här?

-Catherine-

Trådstartare
Ponny ca 25 år med okänd historik bakom sig. Har varit fullt frisk och välmående fram tills för tio dagar sedan. Några trivselkilon hänger med, men absolut inte fet, ingen späcknacke och revbenen känns tydligt.

Nu: Stel och stapplig gång, ovillig att röra sig mer än nödvändigt. Mest stel fram, men även i bakdelen. Blir inget bättre av att stå inne, snarare sämre då han är mer stapplig på morgonen då han skall gå ut. Ingen större skillnad i rörelsemönstret på rakt spår eller på volt, kanske ngt värre med vändningarna.

Ingen ökad puls i hovarna, ingen värme. Reagerar inte på tryck med visitertång, hovslagaren hittar ingenting, ej heller kotknackaren/massören. Ingen feber eller övrig symtom. Äter bra, dricker bra, kissar & bajsar som vanligt och är i övrigt "pigg och glad".

Kliniktid bokad till imorgonbitti, tidigaste jag kunde få.

Ngn som vill grubbla lite med mig?

Sv: Vad tror ni om det här?

Låter som han helt enkelt blivit gammal. Har ett halvblod i stallet som är likadan, hon också 24 år.

Stel och stapplig när hon stått inne. Står stilla hela dagarna. Tyvärr har hon även problem med tänder så hon ska få vandra vidare inom kort:(

Men det kom ju så snabbt, är det verkligen möjligt att det kan bli så? *vill inte*

Kan den långa kalla vintern tagit ut sin rätt tro, att "glaset" tillslut blev fullt och det rann över? Det är just det där att han blev så stapplig bara över en vecka som gör att jag får för mig att det är ngt annat än att han "bara" är gammal :(

Men det kom ju så snabbt, är det verkligen möjligt att det kan bli så? *vill inte*

Kan den långa kalla vintern tagit ut sin rätt tro, att "glaset" tillslut blev fullt och det rann över? Det är just det där att han blev så stapplig bara över en vecka som gör att jag får för mig att det är ngt annat än att han "bara" är gammal :(

Det började likadant med "vår" gamling förra våren vid denna tiden. Vinten tog ut sin rätt och hon magrade av och blev stapplig, satte mega päls. Som hon inte klarade av att släppa. Hon blev bättre under sommarbetet men vid installning sämre igen. Vet kom ut och kollade tänder, tömde foderfickor osv. 1 månad senare kom han tillbaka för att kolla henne. Då var hon som ung igen. Nu på 2 v har hon blivit sämre igen och nu är det bestämt att hon ska få vandra vidare. Sorgligt men sant! Hon är gammal och mager och kroppen orkar inte mer.

*vill inte-vill inte-vill inte*

Päls har han ju så det räcker och blir över, han ser ut som en islänning på lösdrift just nu, men magrat av har han inte gjort. Tänderna skall kollas nu, det kan de nog göra på kliniken imorgon, men han äter bra och har inte visat några tecken på vare sig foderfickor eller tuggade höbollar. Han magrar ju som sagt inte heller.
Kotknackaren sa att jag skulle se till att hålla honom ordentligt varm så efter hans besök har ponny stått med täcket över natten också (i vanliga fall har han bara täcke ute, förutom den period som det var trettio minus). Nu är det bara någon minusgrad men han har täcke fortfarande, till hans stora förtret för han gillar inte alls att ha täcke på sig.

Kanske är det som med din häst, men jag hoppas verkligen inte det, jag hade sett fram emot att få några fina år till med honom.

Vad tror du om fång-teorin? Just nu när jag läser dina inlägg så känner jag det nästan som att jag önskar att det vore fång, det går ju iaf att behandla. Men kan det vara fång ändå utan att de visar ngt i fötterna?

Jag tror jag grubblar ihjäl mig nu, önskar att jag kunnat åka till kliniken nu bums :(

har bara haft en ponny med fång och hon visade riktiga symptom direkt:/ Så kan inte hjälpa dig där!

Givetvis hoppas man att de ska leva för evigt. Gamla Tulla har inte ens börjat fälla:( De andra fäller som tokar.

resize-of-cimg6624_133456210.jpg

Vilken fin pålla, vad jobbigt att veta att det inte finns ngn utväg :( Styrkekram till dig från mig!

Får kontra att hon i somras fortfarande kunde svinga bakbenen i luften:
(hästen i bakgrunden)

31040623.jpg

Och att hon den 8 januari i år fortfarande kunde rulla runt i hagen!

resize-of-cimg5602_126158914.jpg

Klart man hoppas in i det sista men nu får hon somna.

Jag hoppas att allt går bra i morgon för dig och att det bara är en lite trött ponny du har!

Ja på de bilderna kan man då inte ana ngn gammal tant inte, usch så fort det helt tydligt kan gå :(

Tack så mkt för din input, jag hoppas jag med att allt går bra imorgon!

Ingen mer som vill grubbla lite med mig? Jag håller på att bli knäpp känns det som :(

Fast, ponny har inte utsatts för ngn ansträngning what so ever, bara gått fram och tillbaka från hagen. Korsförlaming uppstår väl genom att hästen utsätts för ansträngning efter en tids vila med mkt kolhydrater i kosten? Han har inga andra symtom för KF heller.

Men jag medger att det är ett av hållen mina tankar har gått till senaste veckan, därav att jag läst på lite.

Be veterinären om att få ut beviplex att spruta den med. Vissa sprutar 1 gång om dagen i en vecka andra varannan dag i 14 dagar. Inte ovanligt att det är den analkande/påbörjade hårfällningen som tar hårt på en gammal häst. Många hästar har dåligt upptag av B-vitamin från tarmen och på dessa gör en injektionskur ofta underverk. B-vitamin påverkar väldigt mkt i kroppen samtidigt som det inte är farligt att överdosera (överskott kissas ut) så är klart något jag hade provat. Det är väldigt ofta man hör att gamla hästar faller ur/tappar stinget totalt vid denna tid och jag skulle nästan våga sätta en peng på att det just är att det går åt enormt mkt för vårfällningen och efter en vinter som är den hårda perioden för dem så finns helt enkelt inte resurserna kvar utan de behöver ordentlig hjälp på kuppen. Många gånger ser man ju tom att de inte ens kommer igång att fälla av sig själv ordentligt när de är äldre. Se bara hur hårt det tom kan ta på unga friska hästar som blir ömma i ryggen odyl och tappar orken totalt i vårfällningen.

Nu är jag tillbaka från kliniken och har fått diagnosen. Det är ett lindrigt fånganfall han har. Röntgen visar på en mindre sänkning av hovbenet och han är nu ställd på butta i 14 dagar
, men om han mot förmodan inte svarat på behandlingen efter det så kan han få 14 dagar till, sen skall han vara bra (hoppas jag). Boxhage i 3 månader blir det också och efter de första 14 dagarna skall hovis komma och korta tån.

Jag vet inte riktigt hur jag skall känna ännu, men jag tror att jag tycker det känns relativt skönt. Hellre en diagnos på ngt som har en möjlighet att behandlas än att få höra att han helt enkelt är gammal och att kroppen gett upp. Nu blir det bara att hoppas på att han svarar bra på behandlingen också :)

Nu är jag tillbaka från kliniken och har fått diagnosen. Det är ett lindrigt fånganfall han har. Röntgen visar på en mindre sänkning av hovbenet och han är nu ställd på butta i 14 dagar
, men om han mot förmodan inte svarat på behandlingen efter det så kan han få 14 dagar till, sen skall han vara bra (hoppas jag). Boxhage i 3 månader blir det också och efter de första 14 dagarna skall hovis komma och korta tån.

Jag vet inte riktigt hur jag skall känna ännu, men jag tror att jag tycker det känns relativt skönt. Hellre en diagnos på ngt som har en möjlighet att behandlas än att få höra att han helt enkelt är gammal och att kroppen gett upp. Nu blir det bara att hoppas på att han svarar bra på behandlingen också :)

UNDERBART!!!!!!!!!:bump::bump:

(Fatta det rätt nu;))

Såg inte denna tråden förut men jag hade gissat på fång direkt .
Min häst har haft fång i vinter som jag inte märkt !
Snön och kylan har gjort så jag inte märkt något .
Har haft mina misstankar nån gång men inte känt nån förstärkt puls .
Han har gått på lösdrift, som sagt, han ska tas bort på Fredag, för han kan inte gå omkring och ha ont längre . Det är skitjobbigt !

Han är 21 och det är INTE hans första fång

Hej från Hambo

Senast ändrad:

Vad tråkigt att höra om din pålle, så trist att det inte går att göra annat. Men jag förstår dig till fullo, man vill inte se på när de har ont. Min kille kommer att få sluta han också om det visar sig att han inte svarar som hoppats på denna behandling. Att spara den då den plågas är inte för hästens skull utan enbart av själviska skäl, och det är inte alls OK.
Mina tankar kommer att gå till dig på fredag, styrka till dig i din svåra stund!

MaRomer: Jag förstod dig rätt, ingen fara alls :)

Liknande trådar

K
Hästvård Ber om ursäkt för att jag postar ännu en fångtråd, det verkar vara högsäsong för dem just nu... Snabb historik: Måndag: Plockar hästen...
2
Svar
38
· Visningar
3 416
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka