Fång eller inte...? Veterinären hinner inte komma idag...

Sv: Fång eller inte...? Veterinären hinner inte komma idag...

Veterinären sa inget om boxvila eller stillastående utan tyckte gott att hon kunde gå i paddocken i dess fulla storlek, vilket hon nu också gör. Hon har vattenhinkar "överallt" där så att hon inte behöver gå så långt för att hitta vatten, men hon går och nyper av lite gräs i kanterna (finns typ inget där, men nåt strå hittar hon kanske...)

Vet du om det kan förvärra fången om hästen rör sig? Eller är det OK så länge det inte är påtvingad rörelse?

Ja, 1½ kg om dagen är emot alla mina principer.... Hon kommer att få halm + hö så att hon klarar sig, annars lär hon bli helt knäpp både i mage och i huvudet....

Lutar åt att jag ringer kliniken i närheten och talar med en av deras veterinärer på måndag....

Ställ in hästen direkt på box, mjukt underlag. Hon ska stå helt stilla, gärna ligga och vila och INTE halta omkring ute. LÄS på här använd sökfunktionen och sök på Fång så hittar du massor av bra kunskap (om du sållar lite...) Sök även på fång på nätet för att hitta aktuell information.

Det är tragiskt att läsa om vilka råd du fått....

1,5 kg hö... Det är ju pyttelite! Det äter min häst på någon timme. Det finns inte en chans att det är bra för hästen att stå utan mat resten av dygnets timmar, även om den har fång. Som många redan sagt är ju medicinen också påfrestande för hästens mage, och att samtidigt nästan helt ta bort maten låter vansinnigt...

Det är ju inte så bra att den går och betar heller direkt, då belastar den ju framhovarna mer nu när den är smärtlindrad och inte känner lika mkt smärta som den borde. Det kan ju potentiellt förvärra saken... :crazy:

TACK! alla som kommer med tips, råd och synpunkter....!:bow:

Lilla damen går ute inatt, dock i en "avspärrad" del av paddocken och har fått lite hö att äta. Ska läsa på lite och hoppas på fler tips och råd i den här tråden. Just nu känner jag att jag vet varken ut eller in för att man får så olika direktiv... Ska läsa på lite och få en linje att gå efter...

Eventuellt blir det in i box imorgon bitti så får vi ta det därifrån, måste bara ha en lämplig sällskapshäst till henne då eftersom hon inte fixar att stå inne själv så många timmar....

Sandpaddock är ett perfekt underlag för en fångdrabbad häst, ger bättre stöd än spån eller torv i boxen. Halmad box eller hage är inte intressant. Men gör en liten sjukhage i paddocken, hon ska inte vandra omkring. Inget bete just nu. 1,5 kg hö låter kanske rimligt, men hästen måste förstås få mer att äta - halm eller möjligen fjolårshö av bra hygienisk kvalitet. Fodra i hönät/höhäck så att hon slipper äta från marken = lägga vikt på framhovarna.

Veterinären borde ha kommit ut direkt, det är mkt viktigt att snabbt sätta in NSAID (i första hand butta) eftersom det inte bara är smärtlindrande utan även förhindrar att det uppstår små blodproppar i hovbädden + neutraliserar skadliga endotoxiner.

Lång vila, månader, rekommenderas.

Tack för ditt svar!:bow: Mådde nästan dåligt som lämnade min stackars häst i paddocken inatt istället för att stå på box, men då kan hon alltså utan problem stå på sand om hon bara hindras att röra alltför mycket på sig... Skönt...!
Ska göra lite förbättringar för henne imorgon för att underlätta lite mer för henne, just nu känner jag mig mest förvirrad men börjar kanske få lite klarhet i alla fall...

När du säger "lång vila", innebär det total vila eller möjligheter att såsmåningom gå promenader, tömköra kravlöst i skritt osv...?
Hästen får så lång vila som hon behöver, är just nu inställd på vila åtminstone till augusti/september... låter det rimligt?

Hon får "lite mer" hö just nu än vad som rekommenderats, men det är bara för att jag inte kan hämta halm förrän imorgon. Hoppas hon fixar det, kan inte ta bort all mat nu eftersom magen är så himla dålig redan...

Den första dagen-dagarna då hästen har akut fång kan du dra ner på höet till så liten mängd som 1,5 kg om den samtidigt äter halm. Sedan anser jag att hästen ska ha normalmängd hö. Förutsatt att det inte är ett alldeles för kraftigt hö och att hästen ej är höggradigt överviktig. 1,5 kg är alldeles för lite. Man ska inte svälta en fånghäst den behöver näring såväl som en frisk häst och det bästa är att den får det i form av grovfoder. Ska en tjock ponny bantas får det inte ske för snabbt genom "svält" då det kan ge allvarligare problem.
Jag kan inte tänka mig att 1,5 kg hö täcker denna hästs underhållsbehov.

Sand är ett bra underlag att stå på så har du gjort en så liten hage (boxstorlek) att hästen ej rör sig mer än i en box så går det säkert bra att ha den där om hon är lugn och kan koppla av/ lägger sig etc.

Min häst drabbades av fång i februari detta året... Vi håller fortfarande på med extra arbete till följd av sjukdommen. Kan i alla fall dela med mig av mina erfarenheter..
Det är absolut stillastående som gäller på mjukt underlag. Min fick 3 påsar Buta per dag förutom de första två dygen då han fick 4 påsar för att snabbt häva smärtan. Skorna drogs av direkt och han fick istället något som jag kallar "moonboots" en sorts rosa "frigolit" som läggs som en platta under hoven för att motverka en eventuell hovbensförändring. Dessa byttes var 3-4e dag. Detta höll vi på med i ca 2 veckor innan han var så pass ok att det var dags att röntga hovarna. Han hade en lätt-måttlig sänkning och rotation på båda fram. Blev skodd med bak o fram vända skor med stråltryckare. Hela tiden i strikt boxvila. Efter totalt 1 månad gick han inte längre på smärtstillande och han rörde sig helt obehindrat. Då fick jag börja promenera med honom 5-10 min om dagen men fortfarande boxvila resten av dygnet. Efter två veckor kunde jag börja sitta på honom igen och skritta runt. För tillfället skrittar vi 40 min om dagen och han har nu kunnat komma ut i en hage utan gräs. Första veckan var hagen ca 4x4m men nu efter att ha ökat 1m/vecka ca så är vi uppe i ungefär 6x12m. Han går fortfarande på en mkt liten ranson foder. Han får 3kg hö 6kg halm 0.5kg lusern 100g betfor att blanda mineralerna i. Han står på spån i boxen. Kan avsluta med att säga att det absolut inte alltid är så att hovarna blir varma eller så. Det är dock ett MKT tydligt tecken när hästen får problem med att vända. Hm tror jag har fått med allt nu.. Kompletterar kanske mer sen ;)

Tack för ditt svar!

Hästen går nu i en avgränsad del av paddocken som är ca 3x5 meter, hon har fått en liten giva hö upphängt i hönät och lite grenar att tugga på som sysselsättning.
Skorna kommer att tas av så fort hon klarar att stå på tre ben tillräckligt länge, men kommer sedan (i alla fall enl vets rekommendationer, får se vad hovis säger...) att slås på igen.

Det jag blir så förvirrad av är att veterinären tog så lätt på hennes fång trots att hon inte alls har en "fångkänning" utan hon är ordentligt halt och påverkad när hon står och går.
Det låter verkligen som att ni vidtagit alla försiktighetsåtgärder och ser till att motverka bestående problem eller återfall....!

Jag blir bara förundrad och ställer mig frågan om kunskapen om fång hos somliga av våra Distriktare verkligen är så dålig? Med tanke på vilka råd jag fått och vilka råd du uppenbarligen har fått....

Hästen fick igår, vid lunchtid, en spruta Romefen som veterinären påstod att hon skulle ha hjälp av tills idag på kvällen (1½ dygn). Men när jag var i stallet nu på morgonen tyckte jag nästan hon hade större besvär med att röra sig igen... Butta ska hon enligt vet inte ha förrän ikväll...

Ni som har erfarenhet: Hurpass smärtlindrad / ohalt räknar man med att hästen ska bli på Butta? Hur snabbt bör man se en effekt i vanliga fall...? När kontaktar man veterinär för högre dos el. dyl om det inte fungerar....?

Tack för hjälpen!

Hästen blir ju bara smärtlindrad till en viss grad av butta. Målet med behandlingen är ju att dämpa smärtan och inflammation, men det är ju inte graden av smärtlindring som avgör om hästen blir frisk. Fången måste få läka.
Det tar tid och de flesta har ju ont trots butta. Hästen skall inte överbelasta sig. Den kommer troligen inte att bli varken helt smärtfri eller frisk snabbt.
Man bör inte ge mer än rekommenderad dos av butta, det har ganska stygga biverkningar ibland.

Senast ändrad:

KL
Man bör ha med i beräkningen om det är en stor häst eller en ponny- belastningen på hovarna

ju tyngre......

Jag skulle absolut låta hästen stå inne första tiden, så den inte rör sig för mycket och får hovbenssänkning.

En annan sak; transportera absolut inte hästen i det akuta stadiet, man riskerar att förvärra. Likaså med hovslagare, ha tålamod och vänta lite, hovslagaren kan förvärra allt genom att bara lyfta benen på hästen så att belastningen på andra benet ökar.

Smärtlindra och vänta!

Svarar alla.

Hon står nu i paddocken, i en liten sjukhage som bara är ett par kvadratmeter större än hennes box. Tror inte att hon skulle röra sig mindre i boxen, kanske snarare mer eftersom hon skulle bli mer nervös i stallet. Hon ligger ner i paddocksanden utan vidare och vänder sig bara om ibland för att kika när det kommer någon, annars står hon tämligen stilla.

Att transportera henne i nuläget är inte att tänka på, hon är inte världens mest lättlastade häst i vanliga fall och det blir väl knappast enklare att få på henne när hon har ont. Nejdå, det blir ett senare projekt helt enkelt...

Känns lite hemskt att se henne stå och ha ont, man känner sig lite maktlös men naturligtvis ökar jag inte medicindosen utan att ha pratat med veterinären. Doseringen nu är 1 påse morgon och 2 påsar kväll, vet inte om det är normaldos eller inte...

Min erfarenhet av fång sträcker sig inte längre än att vi i familjen hade en ponny med upprepade fånganfall när jag var yngre, men det var ju inte jag som hade huvudansvaret då och det är ju många år sedan. Är jättetacksam för alla råd och tips! Tack!:bow:

Jag skulle, om jag kunde, ge 1 påse var åttonde timme istället, så det blir jämnt fördelat över dygnet.

Då fick min en betydligt högre dos 3 morgon 3 kväll men ska minskas from måndag (om hon är levande o ok) till 1 1/2 mogon o kväll.
Lycka till med din pålle och håll humöret o hoppet uppe,det gjorde jag och idag har det vänt till det bättre :banana::D

Jo, så gör man ju när det gäller människormedicin, så jag funderade på det jag med... men veterinären tyckte jag kunde ge två på kvällen eftersom det oftast innebär fler timmar till nästa gång hon får medicin. Tänker jag efter så stämmer ju inte det sättet han resonerade på...
Hästen får medicin och foder vid 8 på morgonen, sedan hö igen vid 12-tiden, vid 17-tiden och tillsist hö och medicin vid 19-20 på kvällen. Det blir ju lika många timmar mellan båda givorna... Ska prata med veterinären om det på måndag.

Vad glad jag blir av att höra att din är på bättringsvägen!!! :bump: Hoppas det fortsätter så, håller alla tummar jag har!

Ju mer jag läser desto mer inser jag att pållan fått en riktigt allvarlig sjukdom som kommer förändra hennes liv för en lååång tid framåt. Men det spelar inte så stor roll så länge hon bara kan bli bättre och smärtfri....

Angående doseringen så tror jag att din häst är större än min + att din varit betydligt sämre än min, gissar att det är därför min häst har en minidos om man jämför med din...!

Ska öppna din tråd och läsa hur det gått för er, hoppas att det fortsätter åt rätt håll nu!

Jag skulle, om jag kunde, ge 1 påse var åttonde timme istället, så det blir jämnt fördelat över dygnet.

Detta är inte alltid bra. Det beror på halveringstider och andra olikheter hos läkemedlen. Det finns en orsak till att "sunt förnuft" inte alltid är likvärdigt med kunskap om preparaten... :crazy: Var försiktig med att laborera själv, är väl poängen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 798
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka