Vad tror ni om dessa

cowgirl81

Trådstartare
Fick med 2 sadlar till hästarna, den ena ser ju ok ut. Lädersadeln till sofia (skimmeln) kanske är lite för lång. Syntetsadeln till Maus gilla ja inte alls. Vad tror ni om dom.

Schabraket har glidit bak. Om ni tycker de ser konstigt ut.

Sv: Vad tror ni om dessa

det är svårt att se bossorna på den sista sadeln, är det en gammal modell med långa bossor som sticker ut.
äldre modeller brukar vara smala och långa.
med tanke på hästbilderna så kommer förhoppningsvis skimmeln att muskla till sig och lägga på lite vikt, så det gäller att inte köpa en för trång sadel.
men som sagt helt omöjligt att säga om man inte är på plats när sadlarna provas.
man kan bara se om det är tokfel på bilder när sadeln ligger på hästen.
en dåligt passande sadel är ju en fasa.
köp en bomlös så kan du ha den på båda.
när hästarna har musklat sig så satsa hellre pengarna på en bra bomsadel då istället för 2 billiga bomsadlar med halvbra passform nu.

Hur funkar de med bomlös om man är lite tyngre. Tycker de känns så ostabila,

det finns många olika modeller, från riktigt stabila som ser ut som bomsadlar, små nätta varianter som ser ut som en tunn dyna eller stora klumpiga soffliknande saker. kolla gamla trådar så får du mer hjälp. man måste ha pad på de flesta speciellt om hästen är omusklad/ tunn.

fick du med dig sadlarna i hästköpet?
det kan förklara varför skimmeln ser så tunn ut över ryggen, antagligen passar sadeln inte alls så hon är omusklad pga av att sadeln är för trång och klämmer här och där, kombinerat med för lite protein i maten.
skulle inte rida henne förrän hon fått mer muskelmassa och absolut inte i den sadeln.

Jag tror hästarna är tunna i ryggen för att sadlarna inte passat, den översta ser ut som en gammal wintec, inte speciellt breda, & den underst verkar vara en jaspis, den är ofantligt lång & hittills har jag inte träffat en islandshäst den skulle passa tyvärr.
Sedan är den inte alltför vid heller.
Om jag måste rekommendera ngn billig sadel så skulle det vara wintec med utbytbara koppjärn, knights lady hawk med utbytbart koppjärn(passar raka hästar), eller ngn bomlös faktiskt..

Jag fick med en sadel till min häst då jag köpte henne, och det var den som hade förstört hennes muskler vid manken. Ortspetsarna tryckte ehmskt.
Provade en bomlös för ngn vecka sedan, och hästen har aldrig visat tydligare att hon tyckte om det...

ringde på en sadelannons för ca 1 år sedan, en ny kentauri.
tanten hade 2 hästar hon skulle sälja och då medföljde 2 gamla sadlar som inte passade.
själv red hon hästarna med den nya sadeln men ville sälja den separat för att tjäna pengar.
tror det är mer regel än undantag att man får en icke passande sadel med på köpet.

De är inte ridna på över 3 år de har gått med föl. hon skickade bara med några sadlar. ska lägga på dom och se hur de ser ut. de ska ju ändå bara gå och njuta nu och korta skogspromenader så vi kan bygga kondis och lite muskler. :) har köpt ett krafftfoder med lucern i som skimmeln gillar. Kommer inte rida förrän de har sadlar som passar dom. Mvh Hanna

Nu har jag vart ute och tagit kort på dom med sadlar. börjar med sofias sadel.

Skriver samma sak, som jag trodde från början, första för lång, & om den inte är för trång kommer den att bli det när hästen breddar i ryggen.
Den andra på tok för smal i vidden.

Ja jag misstänke det. Jag red aldrig heller, ville inte det, eftersom de såg tokigt ut. Jag väntar hellre med att rida tills båda fått muskler och riktiga sadlar. :) vetrinärn ska komma ut och kolla tänderna på skimmeln då jag misstänker hon har hakar, hon smula sönder morätterna de gjorde inte rödblacken, hovis ska också komma ut. för hovarna på skimmeln är inte vackra, tyvärr kunde han inte förrän nästa vecka.

kan rekomendera kari flex om man är lite tyngre men endå vill ha en bomlös, kari flex känns nästan som en bomsadel och den har dessutom en typ "plast platta" som fördelar trycker som en bom så den blir mer stabil än en bomlös(typ torsion kopiorna chayenne mfl) men endå inte så där bred heller.
tycker den är den bästa bomlösa just nu om man inte är bredd att slänga ut runt 11 tusen på en sån ST island/dressyr heter de va? de liknar ju verkligen en riktig sadel men jag tror oxå att de då förlorar de bra sidorna som bomlösa har, de blir lixom inte lika flexibla eftersom de endå är såpass lika en bomsadel så är de sydda i sånt skinn som är ganska stelt m.m.
men har man en häst som klarar den längden så e de säkert bra.
kari flex är lite längre med tror den kommer sitta kanon på skimmeln det var den som var 135 eller?
och den passar nog din bak bra med.
men den e endå inte så lång att den trycker för när du spänt fast sadeln på hästens rygg kan du lixom flexa upp och ner med bakvalvet så pass mjuk är den men endå stabil lixom.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 096
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 671
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12