vad tror ni om den här?

Sv: vad tror ni om den här?

Nu förstår jag faktiskt inte. Det är väl inget fel med vagnen, maraton eller ej.
Jag skulle inte tveka att sätta en häst framför den, men jag kanske inte skulle dra ut på en hård träningsrunda direkt utan att veta vad den tål.

Vad är en maratonvagn då? Finns väl inget patent på det?

Kommentarer är verkligen inte överflödiga, har du inte mer att säga om ditt uttalande kanske ditt uttalande inte var så genomtänkt? Iallafall så bestrider jag ditt uttalande att man inte ska sätta en häst framför denna vagnen.
Hellre denna vagnen än en trilla med järnhjul eller en släde, om man är det minsta osäker på hästens reaktioner tex.

Det blir inte mycket till forum om alla kontrar med "Kommentarer överflödiga". Eller hur?

Kan man inte sätta en häst framför en vagn med järnhjul eller en släde så visar det en brist i utbildningen av hästen. Eller hur?

och vilken utbildning har dina hästar som inte kan sättas framför denna vagnen?

Vill verkligen inte sjunka lägre i diskussionen, men jag blir så förvånad över ditt uttalande som du sen inte vill förklara.
Jag vill inte på något sätt promota denna vagnen, men uppenbarligen har andra använt den med framgång på minst 2 hästar och de är säkert i livet än idag.
Du pratade om en ombyggnation, vad för ombyggnation? Jag pratade om en ombyggnation inom rimliga gränser, pratar du om ett helt nytt chassi från Troed eller?

Om man är osäker på hästens reaktioner, och ska köra ändå, (dumt?) kanske man inte ska välja en järnhjuls trilla eller en släde första gångerna :smirk:
Men smartast vore att köra in hästen på nytt...
Men om man är för lat/okunnig för det är det ju enklare att prova med en vagn direkt :D :crazy:

/L

*lånar knapp litegrann*

Kanske håller detta på att spåra ur, men här brukar ibland på fullt allvar diskuteras färg på benlindor och andra tillbehör, "vilken färg på sele passar på en fux" osv. (Det är inga direkta citat från någon, men exempel på nivån som varit ibland.
Och nu är det plötsligt inget fel med att sätta detta - ja jag kan inte säga annat - missfoster efter en häst! Kanske den fungerar, men jag vidhåller att den är ful som stryk!
Jag som helst kör fyrhjuligt, med tanke på vad jag har för häst, som jag inte tycker passar med rockard, skulle hellre använda en sulky än den vagnen!
Endast, och endast då, om jag skulle vilja träna maraton men inte hade pengar till en riktig, skulle detta kunna vara ett alternativ medan jag sparade pengar!!! Inte vid motionskörning för nöjes skull!

Jag hoppas jag inte annars brukar klanka ner såhär på saker (förutom på dom som kallar kallblodstravare för nordisar, och kärror för vagnar :devil: ) men nu kan jag inte vara tyst!

Här pratar vi väl mera utseende än funktion, när det gäller denna vagn, och det har väl inget att göra med om en häst tål järnhjul eller slädar? Lika lite som jag skulle förnedra min nordis med rosa tofsar i manen skulle jag vilja ha en sådan vagn!!!!

Lotta
som kanske skaffat ovänner nu, men lite estet måste man väl få vara!!

Har bestämt mig efter mailsvar från säljaren att inte köpa vagnen. Ska fortsätta leta efter något mer stabilt och "vackert" :D

Synd att tråden urartat så som den gjort men vill ni fortsätta diskutera så varsågoda ;)

Vill fortfarande ha funderingar på vagn som skulle kunna passa mig, min fjording och lokselen.

Jo jag har för mig att Pinge gjort en flakvagn med rekade skaklar och den iden skulle kanske inte vara helt fel :idea:
Fast det finns ju inte att få tag på om man inte gör själv så där kraschar det :crazy:

Vi får fundera vidare :smirk:

/L

Den här tråden började med att Tappsveden ville veta vad vi andra trodde om den här vagnen. Jag svarade presis vad jag tyckte om den och det tycker jag fortfarande. Det är ingen maratonvagn och så är den gräsligt ful. Men det var tydligen ett svar som inte passade alla.

Jag säger det igen - fortsätt leta! Jag håller också ögonen öppna, och undrar fortfarande hur långt du kan tänka dig att åka och hämta?

Vill du ha en tålig vagn som du kan köra i skogen med, eller kan det gå bra med en trilla/åkvagn?

Det går ju även att köra tvåhjuligt med loksele, med dom omtalade extraremmarna på uppehållsremmen, så skulle jag göra om jag hade en rockard eller liknande, jag skulle inte byta ut lokselen :)

Lotta

8000 kr ville dom ha för den vagnen? Om du sparar ihop några lappar till kan du faktiskt få en "riktig" maratonvagn. Inte en sprillans Troed men en äldre av annat märke. Finns en tillverkare här upp som gör mkt fina och dugliga vagnar, som brukar ligga på 15000 på sin höjd... Nu har han ganska fullt upp så en ny kan man nog inte räkna med. De begagnade brukar kunna försvinna rätt snabbt också, men håll ögonen öppna!! Annars funkar en rockard mkt bra också. Är den för låg går det att bygga upp och då tror jag ändå det blir billigare än den du visat upp nu.

Men säg det då-du vill inte sätta en häst framför för att den är ful. Jag vidhåller att det är inget fel på vagnen, den är säkert utmärkt att köra med. Håller med om att den är ful!

Sen kan jag nog tycka att den uppfyller kraven för maratonvagn, hur olik den än är en med rutmetall och stoppade dynor. Detta kanske var prototypen? Maratonvagnen är ju väldigt modern som uppfinning.

8000:- är klart för mycket för detta åbäke. För 18000:- får du en beg modern maratonvagn ju.

Kolla på denna http://hastutrustning.hastnet.se/produktbilder/33873.jpg

hade aldrig satt mig själv i den där, om man får välja mellan de två hade jag hellre fulåkt i den andra, många gånger om. Dessutom vill någon ha 15000 för denna, utan platta, fjädring och skydd för att kasa av stolen.

Fattar inte att man bara ser till utsidan? :) Det är ju funktionen som är viktig!

jag har tacksam för alla svar jag fått men tycker det är synd att tråden urartat. alla måste få ha sin egen åsikt!

har ingen möjlighet att åka sverige runt för att hitta en bra vagn/rockard men 20 mil går absolut.

blir mest körning på grusväg samt lite stubbåker på hösten. inte så mkt skog.

jag tror du kan hitta annan vagn runt det priset
inte var den snygg
ser klumpig ut, men säkert stabil
har du inte kontakt med nån körförening el körkunning männska som kanske kan tipsa dej
min kompis köpte en jättefin vagn av en som bor i boråstrakten
till ett bra pris
vi träffade honom på körtävlingarna i åstorp 2002
när vi inspekterade troeds vagnar
om du vill så kan jag förmedla kontakten
bara att höra av sej

Det är ju inte så långt emellan oss, så skulle jag hitta något hemikring (skulle inte förvåna mig nu när jag har vad jag behöver ;) ) så hör jag av mig!

Själv kör jag för att jag tycker det är kul, OM jag skulle tänka på tävling skulle det vara i brukskörning eller skogskörning. För mig är körningen mera för styrka än kondis, konditionen kan jag träna när jag rider.
I sådant fall är det ju bra med en lite tyngre flakvagn, som ger lite motstånd. Jag drar ju också lite massaved med kälke när tillfälle ges.
Vill ha en vagn som jag kan använda, så att säga; lasta lite, ta med någon kompis som vill åka, flytta saker... Allt man kan komma på för att slippa bara "tomköra" eftersom jag inte tränar körning för tävling.

Köra för kondis, långa travpass t.ex, då skulle jag kunna tänka mig tvåhjuligt.

Vill du (och syrran) komma och titta på vad jag har för vagnar, och provåka, så är ni välkomna!
Det är alltid kul att träffa andra körintresserade!

Lotta

Liknande trådar

Körning Hej Det här frågan har säkert kommit tusentals gånger, men jag har sökt och googlat men inte hittat svaret. ;) Vi har tänkt...
Svar
10
· Visningar
1 976
Senast: Anna_
·
Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 030
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka