Vad tro ni om den här?

Sv: Vad tro ni om den här?

Tycker det ser ut som en cuttingsadel, är deet det du är intresserad av?

Vet inte riktigt vad jag vill rida, har inte börjat än (med western alltså) kommer säkert testa kor nån gång men förmodligen blir det mest trail och lite westernriding, reining och pleasure... kommer testa lite av varje men vet inte vart vi landar. Hästen är inte inriden än så jag vet inte alls vad han kommer att passa till. Ska dessutom inte bara rida western, är hopp och dressyrryttare i eg. Vill väl alltså ha en sadel som funkar till lite av varje men som framför allt passar min häst. Helt omöjligt att veta innan man testat sadeln självklart, var mest nyfiken på vad det här kunde tänkas vara.

hi hi ok då får jag börja rida barrelrace och poolbending då... det låter oxå kul ;). Fast det kanske går rida annat i den oxå? Vad är bäst att ha för typ av sadel om man vill testa lite av varje?

Det där är en barrel race sadel och jag skulle tippa på att den är av märket Dakota, eller liknande.
Semi quarter passar smala hästar som tex varmblod eller ja, andra smala hästar.
Vanligast att börja med är väl nästan reining sadel, annars trail/pleasure också. Vad jag sett iaf.

Satsa på att ta hjälp av någn kunnig sadelutprovare eller någon duktigt känd tränare som kan hjälpa dig på tex en clinic där det säkerligen finns många sadlar och storlekar att prova:)

En barrelrace sadel borde vara utmärkt att rida in sin häst i eftersom den är lätt och brukar ha högt fram- och bakvalv för att ryttaren ska sitta säkert när det går undan.
Fast.. vad jag kunde se så står det inte att det är en märkessadel, men det står att det är en kvalitetssadel, vilket ju inte automatiskt innebär att den har ett märke.
Tigerfisken: Varför inte fråga säljaren?

Senast ändrad:

tror att hästen kommer växa ur den på en gång. Den andra sadeln var ju för vid men jag skulle isåfall satsa på en quarterbom. Nu skiljer sig ju bommarna på olika märken, men din häst behöver nog minst quarterbom.

jag vet inte, kändes bara onödigt att fråga när jag ändå inte tänker köpa den(har inga pengar just nu förrän jag blivit av med den andra), var mest nyfiken. Får väl mer opartiska svar från folk här som inte försöker sälja, undrade mest om det här skulle kunna vara en sadel för mig. Men jag kan ju maila och fråga...

Vet eg inte om min sadel ä quarter el full quarter då hööks kallar den normal och så står det inom parantes standard quarter vilket borde vara quarter eller? Fast det är väl rätt olika från sadel till sadel har jag förstått... ska prova en semi på fredag och se hur det verkar iaf, men det är ju trist om han växer ur den direkt då kan jag ju lika gärna vänta med att köpa en och rida i dressyrsadeln så länge. det är mest min shopaholic som gör sig gällande för tillfället:crazy: VILL köpa sadel nu bara för att jag har bestämt mig för det.. är helt hopplös!

Det kan vara bra att få låna och prova en massa sadlar om man har möjlighet, även såna som inte är till salu. Det är inte säkert att alla semi-quarter passar om en gör det. Men hittar du en som passar så kan du ju leta efter just det märket, den storleken!

Jag hade tur denna gång, chansade på att en sadel kanske passade och köpte den osedd (med baktanken att sälja om den inte passade), och så gjorde den det! Förra gången jag letade fick jag köpa och sälja och låna några stycken innan jag hittade rätt.

Apropå shopaholic... vet hur det känns... ;)

Jag skulle vilja köpa den fast det är dumt att köpa på tradera, det är så lätt att man lägger ett bud på impuls å så plötsligt står man där med en sadel man ska betala... Vet nu iaf vad det var för nåt, en Sedona Barrelrace, köpt i USA för 12000 så det är ju rätt billigt, den är knappt använd. Om man bara vore gjord av pengar hade allt varit mycket enklare...!

HeHe såg att sadeln finns väldigt nära mig :devil: kanske ska åka dit å klämma å känna på den, kanske rent av köper den :devil: :devil: :devil: HaHa ne skoja bara, fast det var lite roligt brukar inte finnas så många annonser om w-sadlar i värmland :rofl:

Neeeej ta inte min sadel :cry: :cry: :cry: ... :D Vet ju inte ens om den passar, hon hade haft den på en rätt grov häst men semi kanske blir väl smalt. Dessutom så ska jag ju kolla på en annan på fredag oxå semi men då får jag ju nån uppfattning iaf. Frågan är bara om jag kan ha 15" i sitsen som den är som jag ska kolla på men det är väl oxå olika hur stora dom känns även om det är samma storlek i sitsen. Min är 16" men den är rätt stor. Jag är varken stor eller liten, har ganska stor rumpa dock, typ 42/44 i byxor, får jag plats i en 15"..?

hon hade haft den på en rätt grov häst

Då funderar jag, hur har denna semiquarter sadel legat på en denna "rätt grov häst" :crazy: ??

Jag vet en tjej(hon köpte sedan en fullq barrel istället) som red i en semiq barrel sadel, som hon visste var för smal, men hon PADDADE UPP DEN :eek: :eek: för att den inte skulle trycka!!! Men , men, den sadeln har dock legat på en grov nordsvensk, i annonsen:angel: .

Åh, jag har en sådan fin bild på min första w sadel på min ponny. Det var en Dakota charlie, semiq bom. Min ponny var väldigt grov och eftersom sadeln gled åt sidorna, så blev jag rekomenderad av affären att lägga dit en neoprenpadd och en w- padd. På bilden ser man sedan en sadel som ligger uppe på halsen och så högt över hela hästen att det är ett under att jag inte svajade då jag red:angel: .
På den tiden fanns det inga Charlie FQ och försäljaren såg att jag inte kunde något och var väldigt blåögd och bara hade 5000:-, så det bidde en Charlie, semiquarter bom, på bred Welsh Cob :mad: .
Åh, föresten jag glömde: Den skulle passa alla hästar också :crazy: :angel: .
Så då skulle jag ha skrivit i anonsen: - Har legat grov welsh Cob häst??

Ja hon hade bytt till dressyrsadel nu för hon ville ha en sadel som passade hästen.. så den kanske inte var så bra ändå...
Jag TROR att min häst måste ha iaf quarterbom men en som inte är för lång då han är rätt kort i ryggen, min dressyrsadel är vid i bommen och den är då inte för vid, kommer säkert bli för smal senare... så du har nog rätt en semi inte blir bra.
Ska ändå testa en på fredag eftersom hon som äger den ändå skulle till mina trakter och prova häst och så vänligt tar med sig sin sadel för att jag ska få testa iaf. Min häst är inte så bred än men han har platt rygg och lite manke och rumpan är helt fyrkantig så det känns som att han kommer bli en cobtyp. BOrde eg vänta med sadeln till efter sommaren så han får växa lite till, men det är ju så kul att handla...:o

Senast ändrad:

Jag har också 42-44 (kanske mer det senare än det forra just nu, det haf ju varit jul osv...) och har 15,5 i sadelstorlek.

Ja 15,5" känns mer lagom, 15 i western är väl typ som 16 i engelsk och visst kan jag sitta i en sån, framförallt med benen för som är korta! Men rumpen har väl lite halvsvårt att få plats. Det har ju både varit jul och så fick jag barn i våras så jag har ju några kilo extra men dom ska ju bort, går bara lite trögt för tillfället...:o

Liknande trådar

Kropp & Själ (Varning för delikat innehåll!!!) Jag har, av anledning, läst, googlat och hittat massor om knipövningar. Vissa sidor menar att man kan...
Svar
17
· Visningar
1 341
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka