Vad tillaga av mozzarella

BernT

Trådstartare
Behöver tips på vad man kan laga av 4 mozzarella-bollar. Jag äter inte kött. Enda jag kommer på är gratinerad mozzarella och tomat men gärna något som blir mer som en lunch.
 
Behöver tips på vad man kan laga av 4 mozzarella-bollar. Jag äter inte kött. Enda jag kommer på är gratinerad mozzarella och tomat men gärna något som blir mer som en lunch.

https://baraenkakatill.se/fredagspasta/ Detta är ett av mina favoritrecept. Sjukt gott!

Brukar annars äta mozzarella skivat på toast med skivade tomater, salt, peppar och basilika. Blir riktigt matigt. :)

En annan mozzarellafavorit är stekt gnocci som man sen sätter åt sidan. Smörsteker lite tomat, tillsätter lite vitt vin, citronzest och så blanda ihop alltihop, tillsätter lite ruccola och smular på mozzarellan och låter den smälta innan man serverar. Lite lätt ovärdigt att äta pga den smälta mozzarellan men SÅ gott. 😍
 
Jag köper ofta mozzarella samtidigt som jag köpt ett färdigt pizzakit. Och det brukar alltid bli tomatsås över från pizzan, så dagen efter brukar jag koka upp valfri pasta, blanda i såsen som är kvar och sen klippa ner valfri mängd mozzarella som får smälta ner. (Det förutsätter iofs att man gjort pizza innan, eller är bra på att göra egen tomatsås).
Men annars uppepå vilken pastarätt som helst, tex veg köttfärssås, linssås? Kanske skulle funka att ha uppepå en gratäng (potatis/rotsaks/grönsaks) också. Eller i en paj med valfritt innehåll.
 
Omelett med fyllning av mozzarella och söta tomater och någon lufttorkad skinka? Utöver det vd andra redan sagt?
 

Liknande trådar

Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 724
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 237
Senast: moster_punk
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 494
Senast: Pilot
·
Mat Det bidde ingen cykelsemester uppåt Gävle till, utan det blir Ängelsberg-Västerås-Sala-Garpenberg-Falun. Eftersom datum är bestämt (v...
Svar
13
· Visningar
473
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp