vad står xx för?

Moppa123

Trådstartare
Hejsan svejsan.en nybörjar fråga :o
Vad står xx i tex xx-sto för? sedan finns det flera förkortningar på vissa stamtavlor ( morfar upphöjt till xx eller något)

vad står dessa förkortningarför? vissa raser? eller vad? :confused: :confused:

xx betyder Engelsk Fullblod (och ska inte vara upphöjt, även om många tycker det är snyggare). ox är Arabiskt Fullblod, och x är Angloarabiskt Fullblod.

Ett xx-sto är således ett fullblodssto.

Kan bara tillägga att man i äldre stamtavlor kan se beteckningen AA vilket också betyder Angloarabiskt Fullblod.

Är det någon som vet vad bokstäverna faktiskt står för? Det bör ju vara förtkortningar för något.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 934
Senast: mamman
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
919
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 399
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar