vad står era hästar på?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Loppan97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 12 417
Sv: vad står era hästar på?

*kl*

Min står på tovmix. Kommer även snart köpa in lite halm, mest som tunt lager till extra tugg.

vi har ett mindre sågverk på gården. Vi använder det spånet som blir därifrån, jag tycker verklgien om att mocka i det!! När det tar slut så måste det vara nåt som inte fryser, o helst inte halm då bonden inte är så förtjust i det! Såg på RS produkter att de har spån pellets. Det kan ju vara en plan! Inte alltför långt at tåka o hämta heller!

Det är lite samm med halmströ pelletsen som med spån från såg. Had möjlighet atthämta spån det förr och det är lika lätt sköta och mocka som halmströpelletsen.

Mina häster satår på Halm. Men jag är nyfiken på halmpellets.
Är väldigt nöjd med halmen, lite pyssligare att mocka och ta ganska stor plats på gödselstacken men det känns fräscht och så tycker mina hästar om att gå och pilla i det. Brukar lägga bädd som mockas ut helt 2-3 gånger på innesäsongen-

Åh, jag tycker det är spännande att disskutera strö! Och nu ska jag dessutom börja köpa in själv för första gången i mitt liv, snacka bortskämd man varit! Förut har alltid det ingått i hyran, men nu ska jag snart stå i det själv!

Kan ju börja att säga mitt; jag hatar torv och kommer enbart använda det igen om det är sista utvägen. Det är mörkt, fult och jag tycker det är allmänt äckligt. Vilket hästen verkar tycka också. Han är bebis på 3 år och ligger gärna och sover, men inte i torv.
Föredrar spån, kutterspån då. Det är ljust, fräscht (har en snäll häst som inte "gräddvispar) och såå lättmockat! Kan tillägga att jag inte har "permanentbädd" eller liknande då man bara tar bort skit och det allra översta och inte vill ha det heller, då det ändå alltid slutar med att jag står och gräver ut allt kiss också. Så jag vill ha spån och "vanligt" där man tar bort allt äckligt. När han gick på box förut fyllde jag på ungefär ½bal (stabenbalarna från granngården) varannan dag, så 1-2 balar per vecka.
Halm är ok, inte så svårmockat men tycker dock det blir äckligt så även där slutar det med att jag tar bort nästan allt + att en del fräsch hänger med..

Läst hela denna tråd och pellets verkar ju vara allmänt poppis. Dock upplever jag det som något man ska ha som bädd och inte "vanligt" som jag vill ha det?

Och till min stora fråga: Vart får jag tag på billigt spån? Bor i Karlskoga om det hjälper någon. Granngården tycker jag blir för dyrt (tror det var 79 kr/bal om inte 89 t o m?), på tok för dyrt. Finns ett stort verk av något slag men tror inte jag får ut något därifrån. Jag googlar och googlar, frågar bekanta osv men inget napp. Känner inte så många i stan och ännu färre som använder spån, och de flesta köper på Granngården eller Djur&Natur bara för det är enklast..
Någon som vet något?
(oooops, sorry för långt inlägg.. Men är verkligen ny på detta område och behöver lära mig allt på en månad..)

ett tips kan ju vara att kika på gula sidorna eller liknande efter lite mindre sågverk eller hyvlerier, de brukar oftast finnas i byar runt omkring städerna och brukar inte ta så hemskt mycket för spånet (som ju trots allt egentligen bara är en biprodukt och som tar upp en massa plats om det inte blir sålt) :)

edit: det bästa är nog att ringa/maila direkt till dem och fråga om de säljer spån, tror inte att de så ofta lägger in det på hemsidor eller annonser..

Senast ändrad:

I det stallet jag är i står dem på halm ( m bädd ) :)

/ neres

*KL*

Jag tror jag provat allt utom halmpellets och wellpappströ.

Men jag föredrar spån. Det är ljust, lättmockat, dammar inte en massa (om man köper dammavskiljt), suger upp bra och ligger relativt still.

I övrigt så

Torv - mörkt, svårmockat, fryser, dammar lätt om/när det torkar. Liten gödselstack och den komposteras fort.
Torvmix - bättre men ändå torvens nackdelar
Halm - ser trevligt ut, mysigt för hästarna att ligga på, de har ngt att plocka i, men drygt att mocka, mycket gödelsmängd/stor gödselstack. Problemet med damm/sporer. Tar stor plats lagringsmässigt
Pappersströ - ljust, dammfritt, ligger ganska till, mjukt. Lite drygt att mocka, blåser lätt omkring på gödselstacken, inte helt populärt hos bönderna i större mängd, tar tid att komposteras. Ohemult dyrt.

Min står på spån. Jag tycker att det är lättast att mocka i och ser fräschast ut. På vintern har jag bädd, tar bort skiten men inte kisset.
Jag betalar 1000kr för 14balar.

Vi har sågspån från sågverk. Alltså inte kutterspån. Helt underbart med riktigt sågspån. Ljust, luktar gott, suger upp suveränt och väldigt lättmockat. Kör med växelströbädd, det hade dock funkat lika bra med bädd om man vill det.
Gillar inte kutterspån - suger upp sämre, fastnar i allt och ligger inte still.

Vi har sågspån från sågverk. Alltså inte kutterspån. Helt underbart med riktigt sågspån. Ljust, luktar gott, suger upp suveränt och väldigt lättmockat. Kör med växelströbädd, det hade dock funkat lika bra med bädd om man vill det.
Gillar inte kutterspån - suger upp sämre, fastnar i allt och ligger inte still.

Håller med fullständigt! Sågspån är bäst. Tyvärr har vi inte så ofta tillgång till torrt sådant (lagras utomhus utan tak:(), så oftast får vi hålla oss till kutterspån. Men så fort det är torrt väder och inte en meter snö så används sågspånet flitigt! :D

KL

Hampa, dvs L-männens Lättströ (tror jag det heter), ekologiskt, damm-och luktfritt, med väsentligt bättre uppsugningsförmåga än spån. Utöver det halm.

Här hemma står dem på spån.. Har min ena häst uppstallad på ridskolan där jag jobbar och där står alla hästar på halmpellets..

Min häst står på halm, och det tycker jag är det bästa strömedlet!
Gärna halmbädd också, om man anlägger den rejält och har en häst som inte bökar runt i bädden. :)

Min ponny står också på halm. Krubbitare (fång och kolikhäst) och halmen ger honom något att pillra med, ingen bädd. Fri tillgång, då det ingår i helinackorderingen.

Mina står på ett rejält lager spån. Det suger upp bajs och kiss mycket bra och är lätt att mocka bort och det är lätt sila det kvarblivna rena spånet. En nackdel är att hästarna blir mycket dammiga i pälsen som är svårt att borsta bort. :) Allt spån dammar ju mer eller mindre, så även om det står dammfritt spån så är det sak samma :) För den som vill ha en häst utan damm på kroppen föredrar jag att ha halm ovanpå :) Jag hade en häst som var allergisk mot hö och damm förut så han fick ett underlag av papper. Jag tyckte det var svårt att få rent i boxen med det. :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett tjock lager spån och över strör jag rejält med halm.
Snabbt och lätt och mocka. :)

Jag använder hackad halm/halmströ. Betydligt bättre än halmpellets som jag har testat men inte alls tyckte om. Den hackade halmen köper man i säckar på 20-25 kg. Kan köpas under namnet Hippogold, vilket dock är importerat och det känns ju lite onödigt. Men nu har den här varianten även börjat tillverkas i Sverige.

Enkelt att strö med och lämnar superfin kompost. Prismässigt ungefär som torv.

Vi har också torv. Men den fryser inte trots att vi har bl.a. uteboxar och lösdrift. Sedan har vi bra halm så hästarna har något att plocka med på natten

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
361
Senast: Bison
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
242
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 299
Senast: skiesabove
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 710
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka