vad står era hästar på?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Loppan97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 12 417
L

Loppan97

:banana: Behöver lite tips nu :)
Vad står era hästar på?
Vad tycker ni är bäst?

Sv: vad står era hästar på?

Järnskor ? :rofl: :rofl:

Antar att du menar ströet man har och inte skorna ;). Jag använder mig av spån i botten och sedan strör jag rejält med halm över. Spånet har jag mycket för det suger upp pinket bra :). Och halmen tycker jag är bra då hästarna alltid har något att småtugga på om de vill och så är den billig :)

hhah, jag menar ströet ja. :) Okej. Vad köper du ditt spån? :P

Jag har mina på Torv, har bädd med inte pissbädd, tycker det är lätt att mocka i.
Nackdelen är att den lätt fryser på vintern, både bädden och balarna.
Har funderat på att byta till halmpellets i vinter, någon som vet om det fryser ???

Min medis står på wellpapp! Lite knöggligt att mocka jämfört med spån, men annars bra, dammet i wellpapp ska tydligen inte vara dåligt för hästarna heller, och det fryser inte på vintern som torv. Priset vet jag inte..

Det har jag också, stampat jordgolv alltså, i lösdriften. Och så torv och halm på det.

I stallet har jag bara torv, gillar det jättemycket, tycker att luften i stallet blir mindre fuktig och känns fräschare sedan jag började med torv. Mitt i vintern brukar jag lägga in halm i boxarna också, så de har något att tugga på under långa kalla vinternätter!

Har torv + spån= 1 bal torv + 1/3 bal spån och har bädd, fryser inte i vårt stall men man får ta in torv balen 2 dygn innan man ska ha den om det är kallt ute så det fyser, jobbigt när man glömt ta in torven å den är frusen.

Min dam står på spån som mockas rent varje dag (ingen bädd menar jag). Hade haft henne på halmbädd då jag läst någonstanns att det är det bästa ur amoniaksynpunkt för stallets luft, men då skulle hon bli smockfet så det är uteslutet. Däremot har jag funderat mycket på boxmattor men fattar inte hur det funkar UNDER mattan, så jag ska undersöka detta hos min tränare nån gång tänkte jag.

Halmpellets, jag fullkomligen dyrkar detta strö. Har ju gått igenom allt som finns tillgängligt i ströväg och maken till lättmockat och enkelt får man leta efter. Att det sedan är billigare för pluskan är ju inte heller något jag tackar nej till.

Halmpellets, jag fullkomligen dyrkar detta strö. Har ju gått igenom allt som finns tillgängligt i ströväg och maken till lättmockat och enkelt får man leta efter. Att det sedan är billigare för pluskan är ju inte heller något jag tackar nej till.

Vet du någonstans bra man kan köpa det? :bump:

Vet du någonstans bra man kan köpa det? :bump:

www.halmpellets.se ar en bra site och jag kopte en pall fran dem 5000 sek for ett arsforbrukning for EN hast. da jag har 5 hastar sa far jag forstas kopa mer.

men halmpellets are toppen, har inte permanent badd, utan mockar rent varje dag och tar ut det "vata". har tva marrar som bara star och dricker och kissar och skulle jag spara det vata till en gang i veckan hade jag ingen badd kvar.
Ar inte saker pa om det fryser men genom att man vander pa badden vid mockning fluffar man ju upp det och bryter upp eventuella frusna delar. Under pellets har jag gummimattor och sen i botten grus (uteboxar). Forra vintern hade jag span och de fros.
Halmpellets ar ocksa kompost vanliga och man kan kontakta lokal tradgardsfirma och de kanske ar intresserade i godseln. Jag har avtal med lokal tradgard och de hamtar varje vecka. Mindre bekymmer for mig da jag inte har en godsel hog...

Spån och halm står min på. Spånet suger upp bra och sedan har han lite att pilla med i halmen! =)

Halmpellets! Gud gåva till häst människan:laugh:
Har haft spån innan och halm.

Man halmpelletsen är lätt mockad. Blir väldgt lite i skottkärran. Det blir fortare fin jord och då kan vi använda det i trädgården(stor tomt). Så vi slipper kostnad för gödsel container. Sen är den halmpelletsen till verkad nära oss med halm från byggden. Så den har inte åkt så många mil. Så det tycker mitt miljö-täkn om:)

Har pelletsarna som om bädd. Det går åt väldigt lite strö när boxen är upp ströad. Hästarna verkar trivas bra och det är en mjuk bädd som inte luktar amoniak.

Glömde!
När shettisen kom in i ny ströade boxen full med pellets såg det ut som hon var i himmlen! Mums tänkte hon och verkligen dök ner med mulen i pelletsen. Men några få tuggor senare var hon nöjd. Smakade nog inte som hon tänkte.

Spån står mina på. Har haft papper under en period eftersom att det var billigare och inte lika tungt. Hade lite problem med hästar som verkade roas av att röra runt allt innehåll i boxen så att matte inte kunde mocka..... :p Då kunde vi kasta ut mer och hålla de renare för en billigare summa, sen så blev det spånbrist och priset höjdes på papperet och vi fick tag på spån så de byttes till de. Hade gärna haft halm också, men det går knappt att få tag på här uppe i norrland :(

Kutterspån.
Tycker egentligen mest om halm just för att de har att tugga på men min får så mycket grovfoder hon kan äta inne så då spelar det ingen roll.
Betalar 60:- per bal och gör av med en bal på ungefär 6 dagar.

Min står på halm. Hon hade torv under förut, men nu enbart halm. Boxgrannen står på halmpellets och jag slutar inte att imponerats av den bädden. Väldigt lättmockat, dammar inte, lätt att sopa undan. Jag är lite sugen på att prova halmpellets själv, men har inte råd just nu. Har ju massor av halm hemma.

*KL

Blandning av spån och torv alt torvmix (beroende på vad som finns att tillgå).

Halm är uteslutet då det inte lämnas några strån kvar alls och bara torv blir för mörkt i boxen. Han är rätt lättmockad då det visserligen är mycket men allt hamnar på samma ställe i ett speciellt hörn :) eller mest i ridhuset faktiskt:D.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
361
Senast: Bison
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
242
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 299
Senast: skiesabove
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 710
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka