Vad skulle ni ha gjort?

Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Får tacka för alla svar. Det lutar åt att jag inte tar henne, mest pga av att tiden och pengarna inte räcker till då jag har 2 hästar redan men också för att hon är jobbig med bakbenen.
Ang. korsförlamningen så var det enligt ägaren mkt slarv av tränaren hon stog hos då hon fick stå i box fast hon var i full träning.
Man blev lite sugen först såklart eftersom hon var gratis och ska vara väldigt snäll i all hantering men efter mkt funderande är det bättre hon hamnar hos nån som verkligen har tid för henne.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Cattizen skrev:
Tänk för att jag har det. . . Korsförlamningen får hästarna om de får för mycket foder och förlite motion, om man sedan inte är noga med att värma upp hästen är det en påskyndning till korsis eller om hästen inte gått på ett tag och man sedan kör igång den för hårt.

hur kommer det sej då att hästar i full tävlins kondition med ordentlig uppvärmning och ner jogging får det??
ska bli intresant att läsa ditt svar
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Man är inte tillräckligt noga med att dra ner på kraftfodret när hästen vilar eller går mindre. .. .:D
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Humelibumlan skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:
Läs gärna på innan du utalar dig... :idea:

Varför skulle jag ?? Jag vet det jag behöver veta och klarar mej bra på det, alla behöver inte ha samma uppfattning som du. . .. Vissa hästar får korsis lättare än andra och då måste man vara exra noga, så jag anser fortfarande att man kan göra saker som kan förhindra det, sen skiter jag i vad du tycker.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Cattizen skrev:
Varför skulle jag ?? Jag vet det jag behöver veta och klarar mej bra på det, alla behöver inte ha samma uppfattning som du. . .. Vissa hästar får korsis lättare än andra och då måste man vara exra noga, så jag anser fortfarande att man kan göra saker som kan förhindra det, sen skiter jag i vad du tycker.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Enligt din teori så borde då en häst som enbart står på grovfoder och tränas dagligen inte kunna få korsförlamning?

Men jag förstår vad din okunskap grundar sig i.. :devil:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Nu har jag inte läst ett enda av de andra inläggen, men ta inte denna hästen.
Det finns massor med underbara hästar som är friska!!
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Det har jag inte sagt, alla kan få korsis men jag säger att man kan undvika det om man nu har en häst som lätt får det bara man är extra noggrann och är rädd om sin häst, men då klassas man som en mes som tror att hästar är gjorda av porslin. men vad vet du om min kunskap ? För mej värkar det som om inte du har någon stor koll. . . . :D
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Cattizen skrev:
Det har jag inte sagt, alla kan få korsis men jag säger att man kan undvika det om man nu har en häst som lätt får det bara man är extra noggrann och är rädd om sin häst, men då klassas man som en mes som tror att hästar är gjorda av porslin. men vad vet du om min kunskap ? För mej värkar det som om inte du har någon stor koll. . . . :D
Nej det sa du inte;
Tänk för att jag har det. . . Korsförlamningen får hästarna om de får för mycket foder och förlite motion, om man sedan inte är noga med att värma upp hästen är det en påskyndning till korsis eller om hästen inte gått på ett tag och man sedan kör igång den för hårt.
Var vad du sa! :idea:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Varför skaffa sig problem bara för att man får dem gratis?
Så resonerar jag med. Är även tveksam till att hon har i aveln att göra. Jag tycker att man ska inrikta aveln på sunda, friska individer med bra temperament och som helst själva har presterat något.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Cattizen skrev:
Man är inte tillräckligt noga med att dra ner på kraftfodret när hästen vilar eller går mindre. .. .:D

Nu frågade jag ju:
hur kommer det sej då att hästar i full tävlins kondition med ordentlig uppvärmning och ner jogging får det??

så vad har det med vila att göra???
en häst som är på tävlingsbanan och får korsförlamning efter värmning eller under loppet eller efter loppet eller efter ner joggging vad har det då med ditt svar att göra??
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Den kanske har andra problem med muskler eller liknande som man inte upptäckt. . . .:D :cool:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Nej, nej och åter nej! Jag VET att det känns lockande att FÅ en häst. Har varit i den situationen själv fem(!) gånger.

Första hästen jag skulle få var ett VBL sto, 11 år med kvickdrag. tänkte att, "äh vad gör det, jag kan ju anpassa ridningen efter henne". Men varför ska man skaffa sig en redan sjuk häst? Just då blev jag ledsen över att jag inte tackade ja, tyckte ju lite synd om henne oxå :crazy:.

Andra hästen var en korsning på 5 år, mysig att rida men själv kände jag mig då lite för orutinerad för unghäst. Så det blev nej där med...

Jag skulle kuna rabbla upp resten av hästarna med, men jag tror du fattar vinken. Hästar kostar, och även ifall du får en häst gratis och kanske sparar in 20 000-50 000 på inköpet så kanske du inte trivs 100% med hästen, men den var ju gratis! så vad spelar det för roll? :smirk:

Det jag vill få sagt är; välj din häst med lika stor omsorg som du väljer din partner!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 671
Övr. Barn Vi som både människor och föräldrar är öppna toleranta människor och har försökt fostra våra barn i samma anda. Det har så här långt...
2
Svar
32
· Visningar
4 117
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har en bekants bekant som tröttnat på hästeriet. Hon har nu en häst som min kompis tar hand om för det mesta. Det funderas väl på...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: lovehorses
·
Hästvård för att göra en lång historia kort... (iaf inte jättelång..) köpte ett varmblodssto sommaren -11 som jag red in på hösten samma år...
Svar
15
· Visningar
2 111
Senast: Linaaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp