Vad skulle ni ha gjort?

Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Spatt är inte en nervskada! :eek: Dessutom finns misstankarna att det förekommer en ärftlig disposition för korsförlamning så har man en känslig häst som inte håller ska man tänka sig för både en och två gånger innan man sätter henne i avel.
Vill man avla och man ska behålla fölet själv och veta vad det ska användas till och att det kan få samma defeketer som mamman är väl det inget hinder.
Det är enligt lag förbjudet att avla på defekter, oavsett om man ska behålla avkomman själv eller inte! :mad:

Herregud, hon har ju inte ens hästen ännu, det är ju knappast av känslomässiga skäl hon vill ta en avkomma efter "världens snällaste och gulligaste sto". Det låter mer som att hästen är gratis och ett sto, klart som 17 hon ska betäckas. :crazy:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Snurrfian skrev:
Är du säker på att det är tuppspatt hästen har? Det låter mer som partella upphakning om det växer bort... Men jag skulle inte avla på den, ingen vidare stam och inga prestationer.


Ja det låter som patellauppphakning.

Frånsett det skulle jag aldrig rekommendera att ta emot en häst som inte är ok och inte avla på den. Inte avla ridhäst med travarsto

Verkar inte vara mycket att rida på heller. Nej, nej, de är väl glada att slippa ta svåra beslut om du inte tar den.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Tycker inte du skall ta emot en häst bara för att du får den gratis, den verkar ha haft lite andra problem också, bestämmer du dig för att ta hand om hästen bör du göra en ordentlig veterinärbesiktning bara för kolla upp de tidigare problemen hästen har haft.
Veterinärer är inte gratis, och det är ju inte roligt att ta emot en häst som bara står och är sjuk hela tiden.
Inte så bra att avla på den heller om den har problem, men känner du att du klarar av att ta hand om den så skall du självklart göra det så att hästen får ett värdigt liv.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Cattizen skrev:
Korsförlamning får många travhästar lätt när dom inte får tillräckligt med uppvärmning/nedvarvning, det är tycker jag, rent slarv från tränarna och är inte svårt att undvika.

Du har inte haft någon riktig korsishäst va? :smirk:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Spatt är en kronisk inflammation i hasleden och pålagringar på hasleden. TUPPSPATT som hon sa att hästen hade beror på nervskador eller knäskålsupphakningar. . . .:rofl:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Tänk för att jag har det. . . Korsförlamningen får hästarna om de får för mycket foder och förlite motion, om man sedan inte är noga med att värma upp hästen är det en påskyndning till korsis eller om hästen inte gått på ett tag och man sedan kör igång den för hårt.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Men tycker att du ska fundera på det och göra en vet.bes. och fråga veterinärerna vad dom tror om spatten och hur pass mycket hästen kan klara av att gå, men det finns ju många hästar som har spatt och ändå rids mycket, det är ju en skada på närven.
Om du vet vad spatt är, varför skriver du något som ovanstående? Tuppspatt är inte samma sak som patella. :smirk:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

När sa jag att det var samma sak som patella ??? det är två helt olika saker. . .:mad:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Cattizen skrev:
Tänk för att jag har det. . . Korsförlamningen får hästarna om de får för mycket foder och förlite motion, om man sedan inte är noga med att värma upp hästen är det en påskyndning till korsis eller om hästen inte gått på ett tag och man sedan kör igång den för hårt.

Det är skillnad på hästar som får korsis, och "korsishästar". Med tanke på att du skrev följande om korsisar:
Cattizen skrev:
det är tycker jag, rent slarv från tränarna och är inte svårt att undvika.
Så undar jag om du haft någon korsishäst... Jag har en du kan få köpa billigt, hög kapacitet.

pm:a om du är intresserad. :D
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Piavik skrev:
ursäkta mej lite där... Nej men hon kan ju ha bra linjer bakåt.Travexpert eller???:angel: :angel:


Tycker att du har själv klart och tydligt visat var din egen KUNSKAP på Bukefalos står angående häst och hästvett när man läser dina inlägg !:angel:

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Jaa, jag har haft korsis hästar, men vill inte ha dina. . . .:D
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Jag skulle inte ta emot en häst eftersom jag redan har alldeles för många.

Men om jag nu ville ha en till häst så skulle jag inte tveka. Att hästen har haft korsförlamning betyder inget alls i mina öron. Mitt fullblod hade det när hon tränades som ung och stod i galoppstall. Från stillastående till fullt ös då höll det inte.

Jag fick inte röra bakbenen på henne de första månaderna. Men med mycket träning i att visa att det inte gör ont och ännu mer övning på att lära henne hitta balansen så har hovslagaren nu inga som helst problem med henne.
Men vi slet ju ut ett par hovslagare innan jag hittade en som förstod henne. De flesta tyckte att hon bara vara dum. Men nuvarande hovslagare ställde henne mot väggen och höll på korta stunder i början, samt gav mig order om att träna och åter träna på att lyfta hovarna bak och rida henne så hon själv hittade sin balans.


Tuppspatt vet jag inget om, men om det vuxit bort så borde hon ju hålla för lättare träning och definitivt för avel.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

så det anser du???vad gör dej till expert???:confused: :angel:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Jag skulle vänligt men bestämt tackat nej, om jag vore i din situation.
Det finns massor av friska hästar, så varför skaffa en med problem?

Immer
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Hästar är som bilar, det är inte inköpet som kostar, utan underhållet... ;) Det låter dumt att skaffa en häst som verkar generera mycket underhåll redan från början.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Ett sånt sto du beskriver har ingenting i någon avel att göra!

Kan hon ridas eller köras och du är beredd att lägga ner tid och pengar på henne så kan du ta henne och använda som det, men hon ska absolut inte avlas på! Det låter inte som att hon har några egenskaper som ska föras vidare, och som om eventuella avkommor till henne kan bli svåra att bli av med p g a hennes egna defekter samt om fadern tagits ur avel.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Hej har haft ett såkallat korsförlamnings sto! När jag tog över henne var hon så nergången en häst kunnde bli.

Mycket vila och stråfoder, sen skrittade jag i gång henne skrittade henne enbart i ca 4 månader.

Hon höll för normal till hård ridning längre fram, hon såldes till en tjej som tävlade henne i små klasser i hoppning..

Allt handlar om ordentlig uppvärmning och ordentlig efterridning, alltså aldrig slarva med detta, så går det ypperligt att rida en fd korsförlamnings häst..
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Instämmer dock med görel och fler att man inte ska avla på en sådan häst dock...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 671
Övr. Barn Vi som både människor och föräldrar är öppna toleranta människor och har försökt fostra våra barn i samma anda. Det har så här långt...
2
Svar
32
· Visningar
4 117
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har en bekants bekant som tröttnat på hästeriet. Hon har nu en häst som min kompis tar hand om för det mesta. Det funderas väl på...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: lovehorses
·
Hästvård för att göra en lång historia kort... (iaf inte jättelång..) köpte ett varmblodssto sommaren -11 som jag red in på hösten samma år...
Svar
15
· Visningar
2 111
Senast: Linaaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp