Vad skulle ni ha gjort?

N

nalle

Har fått ett erbjudande av en bekant om att FÅ en häst. Det är ett varmblodssto, 6år, funkade inte på travet men har en rättså bra stam tror jag (e.Copiad). Har ett föl vid sidan nu som ägaren ska ha kvar. Hon är snäll att hantera och köra, är mkt riden.
Dock har hon haft kraftig korsförlamning när hon var i travträning och dessutom haft dubbelsidig tuppspatt som tydligen växt bort. Men hon är jobbig att verka/sko bak.
Funderar ju lite på om hon håller för ridning/körning (ej trav) men tänkte annars ha henne som avelssto.
Tänkte om jag skulle bekosta en vet.bes. bara för att kolla om hon överhuvudtaget ska ridas/köras igen.
Har inte bestämt mig än och hon kan inte flytta försän om 4 månader så jag har ju lite tid på mig att fundera.
hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Nej, vad ska du ha henne till?
Hon måste kanske drogas varje gång du ska sko?
Och hur länge håller hon sig frisk? Det där låter som det kan bli en dyyyr häst i längden...

Sen får man väl inte avla på en häst som har tuppspatt?? :confused:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Men hon ska tydligen inte ha någon tuppspatt längre.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Prata med en veterinär med dina frågor.
Hon kanske kan ridas barfota iallafall bak, eller gå barfota om hon är i avel.
Att hon är jobbig att verka eller sko bak kan ju bero på hovslagaren.

Skulle jag var du och verkligen gilla hästen så skulle jag rådfråga en eller flera veterinärer om både ridningen och aveln i fråga.
Och skulle absolut göra en besiktning.

Och vill du nu ha henne och prova så vet du ju om det som hänt henne tidigare och att du kanske måste ta bort henne om problemen kommer tillbaka eller blir värre.

Lycka till!
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Varför skulle du avla på henne? :confused: Hon duger inte i travet och har problem med bakbenen, har hon haft upprepade korsförlamningar med eller är det ett enstaka tillfälle?
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

CillaW skrev:
Varför skaffa sig problem bara för att man får dem gratis?

Kan inte annat än instämma.
Det kostar lika mycket att hålla en topphäst som det kostar att hålla en defekt häst. Skaffa hellre en frisk häst som du kan ha mer nöje av.

Avlar gör man på lämpliga individer vars gener är värda att föras vidare. Att hästen har ett olämpligt psyke (?) (funkar inte på travet), har spatt och problem med korsförlamningar gör den till en olämplig avelsmärr.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Tycker du absolut att du ska ge det en chans o ett varmblod kan oftast gå barfota såvida du inte bara ska rida hårda vägar annars brukar det fungera med en bra hovis som skapar förtroende o är lugn...
hon har ju bra stam med så annars kan hon ju ge bra föl!!!!
Lycka till!:)
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Piavik skrev:
Tycker du absolut att du ska ge det en chans o ett varmblod kan oftast gå barfota såvida du inte bara ska rida hårda vägar annars brukar det fungera med en bra hovis som skapar förtroende o är lugn...
hon har ju bra stam med så annars kan hon ju ge bra föl!!!!
Lycka till!:)


Det dummaste jag har hört Bra stam ge bra föl:angel:

En häst med defekter skall man inte avla på !!
Tror du att en häst blir bra frisk tävlingindivid för att den har Copiad i stammen och det är värt att föra resten av sjukdommar samt psyke vidare **Kliar mig i huvet *'

Mia
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

tuppspatt är en rörelsestörning, hästen räknas som halt i dressyrsammanhang och kan alltså inte tävlas i dressyr..
dock har jag ALDRIG hört om en häst med tuppspatt som haft ont, mått dåligt eller inte varit ridbar!
en häst på ena ridskolan hade tuppspatt, men han såldes för 3 år sen och är nu 21 och har fortfarande tuppspatt men mår som en prins hos nya ägaren (en bukefalist såklart)..

korsförlamningen kommer man undan genom att sköta om hästen på ett bra sätt och vara noga med fodret och inte ge betfor annat än innan hästen ska röra på sig.. och att ta det lugnt och länge med uppvärmning och avtravning..

har hon något annats fel som skulle göra att hon inte håller för ridning?? tuppspatt och korsförlamning brukar inte vara något problem om hästen är frisk nu, dvs inte har trasiga muskler i korset efter korsförlamningen..

så det enda jag skulle oroa mig för är hur det är att sko i bak, är hästen omöjlig och sparkar och behöver lugnande eller är hon bara besvärlig? kan hon gå barfota i bak kanske?
annars får du anlita en hovslagare som kan ge lugnande.. det gör dom på ena ridskolan åt ett tinkersto som blir helt bindgalen när hovslagaren kommer.. alltid annars är hon välrldens coolaste häst.. :)

har du tid och råd för en egen häst så verkar det juh vara en bra häst :)
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

nalle skrev:
Har fått ett erbjudande av en bekant om att FÅ en häst. Det är ett varmblodssto, 6år, funkade inte på travet men har en rättså bra stam tror jag (e.Copiad). Har ett föl vid sidan nu som ägaren ska ha kvar. Hon är snäll att hantera och köra, är mkt riden.
Dock har hon haft kraftig korsförlamning när hon var i travträning och dessutom haft dubbelsidig tuppspatt som tydligen växt bort. Men hon är jobbig att verka/sko bak.
Funderar ju lite på om hon håller för ridning/körning (ej trav) men tänkte annars ha henne som avelssto.
Tänkte om jag skulle bekosta en vet.bes. bara för att kolla om hon överhuvudtaget ska ridas/köras igen.
Har inte bestämt mig än och hon kan inte flytta försän om 4 månader så jag har ju lite tid på mig att fundera.
hur skulle ni ha gjort?

Jag tycker faktiskt du ska ta stoet. omtänksamt av dej att vilja ha henne även fast hon kanske kommer att kräva mer jobb än andra hästar.
Gör en vet. besikning så snart som möjligt så du ser hur hon ser t. om hon inte kan ridas och köras så ha henne som avelssto, men tänk på att då även gå promenader med henne så hon inte bara står. att låta ett fölsto bara stå och inte få vara ute o röra sig tär väldigt mycket på stoet, ett bättre sett att förstöra sin häst finns nästan inte.
annars kan hon ju alltid gå som sällis häst till en ev. till häst?
lycka till med ditt sto :bow: :bump:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Du kanske kan svara på varför man ska avla på ett sto som inte fungerar? :confused: Stammen? Vad säger att hon har bra stam för att hon är e Copiad, vad vet du om mödernet eller varför hon inte fungerar på travet? Vad är det som säger att hennes problem med bakbenen inte beror på något fysiskt som gör henne direkt olämplig för avel? Vilken typ av avel är hon tänkt att användas i, ridhästavel med anledning av TS inlägg under avel eller travavel? Om hon är bra, varför fortsätter inte ägaren att avla på henne eller säljer istället för att skänka bort henne?
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Mia_R skrev:
Du kanske kan svara på varför man ska avla på ett sto som inte fungerar? :confused: Stammen? Vad säger att hon har bra stam för att hon är e Copiad, vad vet du om mödernet eller varför hon inte fungerar på travet? Vad är det som säger att hennes problem med bakbenen inte beror på något fysiskt som gör henne direkt olämplig för avel? Vilken typ av avel är hon tänkt att användas i, ridhästavel med anledning av TS inlägg under avel eller travavel? Om hon är bra, varför fortsätter inte ägaren att avla på henne eller säljer istället för att skänka bort henne?

Ägaren kanske inte vill ens ha kvar hästen.
och 0om nu denna tjej vill avla så varför inte?
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Jag tycker att du ska göra en vet.bes och prata med vet om saken. Däremot hade jag nog inte avlat om jag var du.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Copiad kasserades pga dålig förvärvning så jag håller inte med om att stammen är bra.

Visserligen är hans fall ett gränsfall men han är inte annat än en medelmåttig hingst med tanke på hur många ston han ändå fått.

Och med hästens övriga problem, avel NEJ, hobbyridning JA (om man räknar med att det kan strula rejält mellan varven)
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Är du säker på att det är tuppspatt hästen har? Det låter mer som partella upphakning om det växer bort... Men jag skulle inte avla på den, ingen vidare stam och inga prestationer.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

hur många hästar fungerar inte på travet??hur många hästar kan ge bra föl trots att det inte e toppstam???:cool:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

ursäkta mej lite där... Nej men hon kan ju ha bra linjer bakåt.Travexpert eller???:angel: :angel:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Är lite a och o på det där. . . Vill man avla och man ska behålla fölet själv och veta vad det ska användas till och att det kan få samma defeketer som mamman är väl det inget hinder. Korsförlamning får många travhästar lätt när dom inte får tillräckligt med uppvärmning/nedvarvning, det är tycker jag, rent slarv från tränarna och är inte svårt att undvika.
Det här med spatten kan vara lite och kanske en större "sjukdom". Men tycker att du ska fundera på det och göra en vet.bes. och fråga veterinärerna vad dom tror om spatten och hur pass mycket hästen kan klara av att gå, men det finns ju många hästar som har spatt och ändå rids mycket, det är ju en skada på närven.

Lycka Till // Cattis :) :) :)
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort?

Ja, du är tydligen bättre att svara på det? Ska man avla på ston som inte fungerar fysiskt och psykiskt? Ska man avla på ston som har problem med bakbenen redan vid 6 års ålder? Ska man avla på ston av den enda anledning att de är ston?

Är du så bra expert att du redan vet allt som stoet utifrån vad som står i tråden? :angel:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 671
Övr. Barn Vi som både människor och föräldrar är öppna toleranta människor och har försökt fostra våra barn i samma anda. Det har så här långt...
2
Svar
32
· Visningar
4 117
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har en bekants bekant som tröttnat på hästeriet. Hon har nu en häst som min kompis tar hand om för det mesta. Det funderas väl på...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: lovehorses
·
Hästvård för att göra en lång historia kort... (iaf inte jättelång..) köpte ett varmblodssto sommaren -11 som jag red in på hösten samma år...
Svar
15
· Visningar
2 111
Senast: Linaaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp