Vad skulle ni ha gjort med en häst som fått en spricka i hovbenet?

Malinpersson

Trådstartare
Hej! Min häst har fått en spricka i hovbenet för nån månad sen. Jag ska på återbesök hos vet om ca en vecka! Tänkte låta hästen gå på bete hela sommaren och inte rida honom eventuellt bara ut och gå med honom ibland. Bara för att jag vill bli säker på att han blir bra! Hur skulle ni ha gjort? :confused:

Och har nån något tips hur man kan göra honom lite glad utan att han behöver "röra sig". Han börjar bli lite ledsen av att bara gå i boxen och sjukhagen..

Sv: Vad skulle ni ha gjort med en häst som fått en spricka i hovbenet?

Om han har fått sjukbeslag (ringsko med stödjande sidokappor) så hade jag släppt ut hästen i en "lugn" sommarhage. Inte gått promenader. Om hjärnan behöver aktiveras funkar trickträning bra.
Min häst vilade ca 8 mån efter spricka i hovbenet.

Om du har varit på klinik och fått diagnos hovbensfraktur så har de väl ordinerat ett fixerande sjukbeslag tillsammans med konvalescensprogram. Det är viktigt att du följer det.
Ibland luras man att tro att hästen är frisk tidigare än vad den är då den fått ett riktigt utfört sjukbeslag.

han går med ringsko och stödjande sidokappor nu i en hage som är 3x3 meter.

Min kompis häst fick en spricka i hovbenet. In och ut på klinik för att skos med sjukbeslag osv... Nu 3 år senare har hon börjat sätta igång den igen och än så länge visar den ingen hälta!!

Men alltså... 3 år har det tagit! (detta gäller en shetlänning)

Allt beror på hur allvarlig sprickan är, men även vid mindre allvarliga frakturer i hovbenet brukar man rekommendera boxvila/sjukhage och minsta möjliga rörelse i ca två-tre månader. Så stor sommarhage låter sådär i mina öron. Låt veterinären ta det beslutet. Liten hage och INGA promenader skulle jag vilja säga.

Min häst fick en fraktur i hovbenet och stod inne ca 2 månader, men då han levde rövare och vantrivdes något enormt på box släppte jag honom på vinst och förlust i en vanlig hage. Han var dock inte halt, men hade givetvis specialbeslag och cirkulärgips. Det tog ca 8 månader innan han var helt hundra. Hovslagaren på Strömsholm menade att det oftast läker fortare när cirkulationen hålls igång i hoven, så länge hästen är still den första tiden och har bra sjukbeslag. Detta var dock inte något som veterinärerna kunde stå för.

Efter ca två år drabbades min häst av en hovbensfraktur igen, den hade då delat sig och gått upp ordentligt i leden med betydligt sämre prognos än första gången. Han skulle förmodligen aldrig mer bli ridbar och en mycket lång konvalescens väntade. Han blev därför utdömd och togs bort några veckor efteråt.

Hur du ska göra är ju bara du själv som kan avgöra, men är hästen lugnare på bete än i en sjukhage så kan det väl vara värt att låta hästen vara häst, så att säga. Promenader går nog bort. Tips på hjärngympa för hästen finns att hitta både här på forumet och om du googlar. Lycka Till!

Senast ändrad:

Jag ber om ursäkt jag hade fel, det var inte hovbenet min kompis häst hade spricka i utan strålbenet!

Så du kan radera mitt svar ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10