Vad skulle ni göra??

Status
Stängd för vidare inlägg.

shady

Trådstartare
Vad skulle ni göra om ni fick höra av en massa människor att ett barn lever i misär? Ni har inget sett själva, men hört från en massa bekanta och bekantas bekanta att detta barn lever i total misär. Folk som varit hemma hos dom och sett allt, men inget vågat säga till familjen.

Om myndigheter är inkopplat har jag ingen aning om, men är det det, så har det deffenitivt inte gått hem hos varken föräldrar eller myndigheter, att något är fel i denna familj. Vad skall man göra?

Anser att har man inget sett så har man ju inga bevis på att det är så här. Men samtidigt så har ju många människor sagt samma saker, oberoende av varandra. Vet inte vad jag skall göra. Skall jag som inget sett, men hört anmäla eller borde någon av dom som sett göra det? Ja det är klart att dom skulle, men när dom inte vågar. Av en massa olika anledningar som jag inte vet mkt om.

Sv: Vad skulle ni göra??

På något sätt måste ju ändå sociala myndigheter kopplas in! Förstår inte riktigt att de som har förstahandsinformation inte gjort det, det handlar ju om barnen, och om man nu är rädd(?) så går det väl att vara anonym.
Om inte någon av dina bekanta redan anmält saken tycker jag helt klart att du ska göra det, barn ska inte behöva fara illa för att vuxna som ser vad som händer inte "vågar" göra något åt det!
Nu har jag ingen personli erfarenhet, men man måste väl kunna anmäla ett missförhållande som sedan kollas upp. Då ligger det ju i utbildade männisors händer att ta reda på hur situationen är. De kan ta reda på hur det ligger till och ordna situationen till barnets bästa innan det blir ännu värre!

Om andrahandsinfon pratar om allvarliga missförhållanden så vete katten om jag inte hade ringt upp soc och sagt som det är: att jag har fått andrahandsinfo - liknande från olika håll oberoende av varandra. Berätta det jag fått höra och lagt över ansvaret på att undersöka sanningshalten i det på socialen.

Sett från andra hållet:
Visst skulle det kanske kännas kränkande om någon skulle anmäla mig till soc, fast ingenting är fel. Men nog sjutton skulle jag nog ändå försöka se det som att det är skönt att människor bryr sig om att mina barn mår bra.

Och OM det nu ÄR sant att barnen far illa, då har du ju gjort årets goda gärning! :bow:

Förstår egentligen inte heller varför dom med informationen inte har anmält det. Men som jag sa tidigare, så vet jag inte till 100% om det är anmält eller inte. Skulle iof inte tro att det är det. Visst måste ju männsikor i närheten av denna familj också se vad som försigår osv, men varför anmäler inte dom? Tycker det är hemskt för barnet, men en annan som bara har andra och tredjehands info i saken, borde ju generellt inte anmäla utan dom i familjens närhet.

ameo skrev:
Om andrahandsinfon pratar om allvarliga missförhållanden så vete katten om jag inte hade ringt upp soc och sagt som det är: att jag har fått andrahandsinfo - liknande från olika håll oberoende av varandra. Berätta det jag fått höra och lagt över ansvaret på att undersöka sanningshalten i det på socialen. Du menar att man kan det, fast att man inget sett själv. Bara hört av andra? Tror dom på en?

Sett från andra hållet:
Visst skulle det kanske kännas kränkande om någon skulle anmäla mig till soc, fast ingenting är fel. Men nog sjutton skulle jag nog ändå försöka se det som att det är skönt att människor bryr sig om att mina barn mår bra.Håller med dig.

Och OM det nu ÄR sant att barnen far illa, då har du ju gjort årets goda gärning! :bow:
Det är absolut inte det jag är ute efter utan att se till så ett barn får ett drägligt liv och slipper leva i misär.

Du menar att man kan det, fast att man inget sett själv. Bara hört av andra? Tror dom på en?
Jag har ingen aning om de tror på en eller inte. Men jag skulle nog hellre berätta vad jag fått höra (förutsatt att det är trovärdig info) och chansa på att de inte tror mig än att bara hålla tyst...
Det är absolut inte det jag är ute efter utan att se till så ett barn får ett drägligt liv och slipper leva i misär.
Det är DET jag menar med att du gör en god gärning, att du kanske hjälper dem att slippa leva i misär!

Får ta och kolla upp det lite mer ingående detta med informationen jag fått. Att ett barn skall behöva leva så här som det är beskrivet är hemskt, det skall inte behövas i samhället som är idag.

Det första jag skulle göra är att fråga den som sett saker varför inte h*n har anmält saken till soc. Även soc har ju viss handläggningstid, så även om det är anmält så är det inte säkert att kommunen har påbörjat en utredning.

Har varit i liknande situation och jag kontaktade soc. Det visade sig att de fått in flera anmälningar och höll på med en "utredning".

Sånt här är jättesvårt. Vet precis vad du menar och när man dessutom bor en bit ifrån är det inte lätt att veta vare sig hur man ska reagera eller hur man ska agera. Och visst undrar man varför det inte är anmält redan. Men det kanske det är? I vilket fall som helst så skadar det ju inte att ringa och berätta det man fått höra! Även om det är i både andra och tredjehand... Som så ofta så tror säkert "alla" att någon annan har eller ska anmäla och så händer inget.

Vad jag inte kan förstå mest av allt är hur man som förälder kan fortsätta leva på det här viset med sitt/sina barn utan att reagera själv. Men man kanske vänjer sig även vid väldigt låga nivåer till slut? Men ser man inte att ens barn mår dåligt? Det blir många frågor när man hör saker och ting...

Jag hoppas verkligen att det är anmält för man ryser av bara tanken av att ett barn far illa :cry:
Men som lupin skriver:ser inte föräldern/rna själv att det är misär :crazy:
Skulle kunna skriva mer men finner knappt ord just nu :crazy:

Så sant det du säger. Något borde ju föräldrarna märka, men frågan är om dom kan/orkar ta tag i problemet eller vad det nu kan vara. Om det är anmält vet jag ju som sagt va inte. Men en av källorna skulle i allafall ringa och anmäla nu. Kommer att ringa soc på denna kommun själv också. Lider oehört med detta barn. Hoppas bara att det kan lösa sig till det bästa.

Föräldrar som "missköter" sina barn har ju ofta en problematik av något slag själva. Missbruk, psykiska problem, ekonomiska problem etc.

Sedan är det ju så att ett barn "försvarar" sina föräldrar in i det längsta. Trots att de kanske har ett missbruk så finns det ju ofta ljusglimtar även i den tillvaron då de faktiskt är bra föräldrar.

Får man fråga vad som enligt er är total misär?

break_a_leg skrev:
Föräldrar som "missköter" sina barn har ju ofta en problematik av något slag själva. Missbruk, psykiska problem, ekonomiska problem etc. Jo precis. Det är vad jag förstått av denna grad. Något av dom alltså.

Sedan är det ju så att ett barn "försvarar" sina föräldrar in i det längsta. Trots att de kanske har ett missbruk så finns det ju ofta ljusglimtar även i den tillvaron då de faktiskt är bra föräldrar.Jo det gör dom ju. Vet ju bara till ens egna barn om det är något. Räcker att man skällt på dom men ändå tar dom en i försvar om det är något.

Får man fråga vad som enligt er är total misär?
Visst får du fråga, men eftersom detta är ett öppet forum så vill jag inte gå ut med vad det är. Men jag lovar dig, det är långt ifrån trevligt.

Alla som jobbar på dagis och skola har anmälningsplikt. Om barnet är så pass gammalt och det är illa så måste de anmäla till socialförvaltningen som då öppnar en utredning. Mvc och bvc har ochså anmälningsplikt. Problemet är att det ofta tar lång tid att öppna och genomföra en barnavårdsutredning.

Jag tycker inte man ska blunda för att ett barn inte har det bra.Däremot finns det ju många fall där det är rent skitsnack pga illnilja å många många familjer blir misstänkta av socialen fast det inte finns skäl till det.
Bara att kolla programmet(kalla fakta) om den lille pojken som inte tålde mjölkprodukter som socialen omhändertog...

Här är skälen befogade och det är absolut inte illvilja. Barnet mår dåligt, även om det kanske inte direkt syns utåt. Litar till 100% på dessa källor.

Saken är tyvärr den att om man, BVC dagis eller privatperson, bara anmäler till soc så är det inte alls säkert att något händer. Soc kan lägga ner utredningen utan att ens påbörjat den. Därför är det alltid bäst att polisanmäla saken för då är soc tvungna att göra en "riktig" utredning och rapportera tillbaka till polisen.

Aha! Så det är alltså till polisen man ska vända sig till med en anmälan? Då tvingar man alltså soc till ett större engagemang?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 895
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits