Vad skulle ni göra??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad skulle ni göra??

Det är ju det som är det svåraste. Barn försvarar sina föräldrar in i det sista och tar på sig skulden själva för sånt som går fel. Barn är också väldigt anpassningsbara och lär sig snabbt att familjelivet är "normalt" och jag antar att även föräldrarna blir hemmablinda. Eller så väljer man helt enkelt att blunda för att det är för jobbigt att ta tag i situationen.

I det här fallet är det inte illvilja eller skitsnack. Det finns förstahandsuppgifter från personer som varit på besök och nästan kräkts pga miljön. Men jag vet inte var gränsen går för de sociala myndigheterna? Det kanske är samma som för hästar? Det folk i allmänhet tycker är vanvård av hästar anser ju inte myndigheterna vara så farligt och ofta står ju ord mot ord. Och röja upp för stunden klarar väl de flesta av inför ett myndighetsbesök...... Förhoppningsvis klarar ändå de ansvariga av att se bakom fasaderna?

Men det låter ju bra. Alltså är det bara att anmäla till polisen och så får dom sätta soc på det. Men vid en polisanmälan skulle ju jag som anmälare vilja att polisen åker dit med soc och kollar läget första gången. OCH, helt apropå, utan att familjen får veta saken innan. Visst borde soc kunna se bakom fasaden som Lupin säger, men soc är soc. Det bara är så.

"Men jag vet inte var gränsen går för de sociala myndigheterna? Det kanske är samma som för hästar? Det folk i allmänhet tycker är vanvård av hästar anser ju inte myndigheterna vara så farligt och ofta står ju ord mot ord."

En bekant fick åka och omhänderta en hund som for illa. Ex vis saknades el (avstängt och detta var vintertid) och det var med vanmakt man lämnade huset med hunden. Kvar i misären blev flera barn, bl a ett spädbarn. Det måste ha känts fruktansvärt att få hämta en hund för att det inte stod rätt till, men inte kunna hjälpa barnen. :cry:

Eftersom ärenden är rätt så komplicerade så är det svårt att sätta sig in i varför det ser ut som det gör. Ibland finns det fog för att barnen ska bo hos sina föräldrar då det bedömts vara där som de mår bäst, trots allt. En del har också växelvis boende hos separerade föräldrar, stödfamiljer etc. Det är nog sällan som man väljer att helt skilja barn och föräldrar åt.

Jag vet. Föräldrar anses ju ha rätt till sina barn, medan barnen inte har några rättigheter alls. Se bara på de fall där en förälder som är dömd för våldsbrott (t.o.m. dödat den andra föräldern!) anses ha rätt att få vårdnaden om sina barn. De vuxna går nästan alltid före barnen... Fy fan säger jag bara.

Tanken med anmälan är absolut inte att skilja föräldrar och barn, (om möjligheten finns) utan att föräldrarna får vetskap om att det är fel det dom håller på med och tar sig i kragen för barnets skull.

Fy på dig. Inte svära. ;) Men jag håller helt med dig i svordommen. Är ju inte föräldrarna i sig som mår dåligt utan barnen. Även att dom förmodligen tar sina föräldrar i försvar.

Nä ursäkta, men jag blir så upprörd. Ska försöka vårda språket lite bättre då med. *skäms pyttelite*

Men hur gammalt är detta "barn" om det inte går i skolan?

Soc lägger inte ned fler utredningar än vad polisen gör, så jag tror inte att en polisanmälan skulle få större respons. Ring till soc i familjens hemkommun. Vill du anmäla anonymt så ska du absolut inte presentera dig.

Soc behandlar ju i första hand hela familjen på plats just för att inte splittra familjer i onödan (vilket kan vara både bra och dåligt). Men finns det missbruk hos föräldrarna så tycker iaf jag att det ibland är bättre att barnen får bo på annan plats under en period.

En socialförvaltning är skyldig att kolla upp en anmälan, de kopplar in polis om det finns misstanke om brott, ex övergrepp, misshandel mm. Ringer man polisen kopplar de direkt in socialjouren. Problem är om det inte finns nåt tydligt att ta på, eller inga tydliga situationer ex psykiskt lidande eller misär, eller just att barn far illa( som brukar uppdagas efter lång tid). Då hamnar man i en grå zon, och då är utredning ett måste. Tyvärr hanterar kommuner situatiner olika, men är tvugna att följa socialtjänstlagen

Barnet går i skolan, men inte så ungt att det går på BVC. Generellt kan du räkna åldern mellan 8-13 år.

Alla som arbetar i skolan har anmälningsplikt om man misstänker att något är fel med barnet eller dess hemförhållanden. Däremot så kan ju inte du be skolan anmäla ngt de inte har sett.

Ring till soc i dag, vänta inte på att andra ska ringa om du/ni är oroliga för barnet ifråga.

Problemet i detta fall är nog att det inte direkt syns utåt. Förrutom dom som känner familjen. Skall ringa.

Pm:a Görel, hon är ju jätteduktig på vad man kan och inte kan göra i denna typen av situation :idea: .

Jo jag vet, har haft lite funderingar på att hon skulle dyka upp här. Men det har hon inte så jag får nog köra med PM till henne. Men tack i alla fall.

Nu dyker jag upp :)

För den som inte vet är jag socionom och har tidigare jobbat i flera år med barnavårdsutredningar.

Tråden är lång, och det är svårt att komma ihåg allt man läser, så det jag skriver kanske redan har skrivits av någon annan. Hoppas ingen känner sig trampad på tårna :)

Först finns det en del faktafel som jag vill rätta till.
Man kan inte polisanmäla att ett barn kan anses fara illa, utan man gör en anmälan till de sociala myndigheterna i barnets hemkommun. Polisen kan bara ta emot anmälan om den som anmäler själv har sett något konkret. En allmän misstanke räcker tyvärr inte.
Anmälningsplikt gäller för alla som arbetar med barn och får kännedom om att ett barn kan misstänkas fara illa. Detta gäller inte bara dagispersonal utan även skolpersonal och t ex läkare och sjuksköterskor.
När soc får in en anmälan måste man göra en förhandsbedömning av informationen i anmälan. Hur denna görs beror både på informationen i anmälan, men också tyvärr på vilken sorts kultur som utvecklats på olika socialkontor. Vissa har mycket is i magen och andra ingen alls. Så har man information och vill att en ordentlig utredning görs ska man lämna all info man har i anmälan.

Så till själva frågeställningen i tråden.
Hade det varit jag hade jag själv försökt ta reda på så mycket jag bara kunde för att få veta att barnet faktiskt far illa. Tyvärr är det ju så att skitsnack florerar i alla sammanhang. Jag menar absolut inte att förringa den här situationen, vill bara gardera mig.
Om det inte går skulle jag i första hand försöka få någon som sett misären att göra en anmälan till soc. Vill denne person inte uppge sitt namn kan man göra en anonym anmälan. Men vill man göra en anonym anmälan får man absolut inte tala om sitt namn för den man anmäler till, för om soc får kännedom om anmälarens namn måste man notera det, annars är det ett lagbrott!
I tredje hand skulle jag själv göra en anmälan, men det skulle vara om de två första vägarna inte funkade, och jag kände stor oro för barnets förhållanden.

Jag vet att det tyvärr finns många barn i dagens Sverige som lever i misär fysiskt och/eller psykiskt, trots att familjen utåt sett verkar hur normala som helst.

Hoppas jag lyckats svara på något, fråga gärna mera om jag varit otydlig! ;)

Nej då det är hur tydligt som helst. Nu har jag ju bara andra och tredjehands info, dock från många olika personer. Alla säger lika dant. Med andra ord måste jag få dom som sagt det till mig att anmäla först. Anonymt alltså. Hjälper det bättre om även jag anmäler? Helt klart också anonymt. Kanske inte spelar någon roll om det är flera som gör samma anmälan fast åtskillda.

Skall prata med dom övriga. Återkommer om det är mer vi måste veta. Tack för hjälpen så länge.

En undran bara: bor dom inte i din närhet så du kan hålla koll kanske köra förbi eller ta dig en anledning till att gå dit?
Har dom inte hästar så du kan fråga ang det?
Har det hänt något? är anmälan gjord?

Ursäkta alla frågor men jag vill att barnet slipper lida.

Hoppas att det löser sig.

Jo dom bor i grann kommunen bara ett par mil från mig. Hästar har dom, men känner dom inte speciellt. Är inte av naturen att bara "stanna" och börja prata så där.

Men det är anmält idag. Visste inte riktigt vad jag skulle göra så jag ringde upp soc i min kommun. Anonym. Förklarade vad det gällde och frågade hur jag skulle gå till väga då det är grann kommunen.

Skulle ringa kommunen det rörde sig om och gjorde så. Dom skulle ta tag i det med en gång. Fast jag kan tillägga att dom var INTE glada när jag ville vara anonym. Men ärligt talat så skiter jag i det.

Dom blev (soc) helt förskräckta när jag sa hur hemförhållandena var för detta barn. Dom liknade det med barnen till torpare på 1800 talet ungefär. Eftersom att jag var anonym så får jag ju inte veta vad som händer, men jag kommer att åka förbi med jämna mellanrum och kolla. Sedan känner jag ju folk som känner familjen ifråga, så jag lär nog ändå få veta vad som sker där. Hoppas jag, för barnets skull.

Bra att du stod på dig och fortsatte vara anonym! Och förstås att du har anmält!

Soc har inte rätt att efterforska din identitet om du sagt att du vill göra en anonym anmälan. Visst kan man fråga en gång om du står fast vid att du vill vara anonym, men inte mer än så. Många gånger så kan ju den som blivit anmäld eller den som tagit emot anmälan lista ut vem det kan vara, men jag som socialsekreterare har inte ens rätt att säga om detvar en man eller kvinna som anmälde!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 895
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits