Vad skulle ni göra??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad skulle ni göra??

Men får man verkligen som Shady skrev veta vad som händer i ärendet om man anmäler med sitt eget namn? Har inte ni tystnadsplikt när utredningen är igång?

Den biten missade jag!

Nej, ingen utom vårdnadshavare har rätt att veta vad som händer med en anmälan! Så om ett barn t ex bara har en vårdnadshavare har den andre föräldern ingen rätt att ta del av utredningen. Eller om kanske dagis eller skola anmäler så får de inte veta vad som hänt efter anmälan. Men om anmälan tagits på allvar ska utredande socialsekreterare ta kontakt med skola/dagis för att inhämta information.

Tack. Det var mkt av det du skrev både här och via PM igår som gjorde att jag tog tjuren vid hornen och anmälde redan idag. Tack ännu en gång.

Trodde inte ens om jag inte var anonym att jag skulle få veta via soc. Nu kommer jag ju troligen ändå att via bekanta få veta, men det har ju absolut INGEN betydelse om jag får det eller ej. Bara barnet får ett drägligare liv. Sedan återstår det ju att se om soc håller med mig och dom jag fått infon av.

Görel skrev:
Nej, ingen utom vårdnadshavare har rätt att veta vad som händer med en anmälan! Så om ett barn t ex bara har en vårdnadshavare har den andre föräldern ingen rätt att ta del av utredningen.

Det kan ju tyckas lite konstigt. Varför skulle inte den andra föräldern få veta det? Kan ju vara så i det enskilda fallet att den andra förälderna är mer berättigad till att få ha barnet en den föräldern som inte klarat det.

Görel skrev:
Många gånger så kan ju den som blivit anmäld eller den som tagit emot anmälan lista ut vem det kan vara,

Jo så kan ju vara fallet. Men eftersom att det var i grannkommunen så är risken kanske inte så stor. Även om det nu skulle vara så att det kommer fram mot all förmodan så får jag väl ta det då. I detta fall bryr jag mig faktiskt inte ett dugg i föräldrarna utan tänker på barnet. Barnet är ju det som är viktigast i detta fallet.

Visst kan man tycka att det är konstigt, men sån är lagstiftningen.
Men sen finns det ju barn som inte har någon kontakt med sin andra förälder, och att soc då skulle informera den frånvarande föräldern om att vårdnadshavaren inte klarar av barnet kan ibland göra mer skada än nytta för barnet. Den frånvarande föräldern kan t ex vara missbrukare eller grovt kriminell och leva ett liv som gör att barnet inte skulle få det bättre där.

Apråpå enskild vårdnad så är det också så att om enförälder som har enskild vårdnad avlider så övergår inte vårdnaden automatiskt till den andre föräldern.

Ok, då fattar jag. Tänkte inte i dom banorna utan bara att det kanske var bäst för barnet att komma till den andra föräldern. Men om den ena föräldern då dör, och det automatiskt inte blir att barnet/barnen hamnar hos den andra föräldern, är det fosterhem då eller?

Massa frågor, men blev väldigt nyfiken på hur det fungerar.

Skönt att du inte tänkte på det! Det är bara jag som är yrkesskadad :crazy:

Det är inte automatiskt fosterhem, utan alternativet brukar vara den avlidna förälderns närmaste släkting. Enligt min åsikt vore det bäst om alla föräldrar med enskld vårdnad bestämde vem som skulle ta han dom deras barn om de skulle råka avlida.
Men visst finns det som barn som fått sin andra förälder som vårdnadshavare i såna situationer. Det beror på vilken relation de haft till den föräldern. Många föräldrar har enskild vårdnad bara för att den andre föräldern bor i en annan del av Sverige så det är mera praktiskt att ha egen vårdnad. I såna fall är det ofta inga problem! Men att placera t ex en 12-åring vars mamma dött hos en pappa som man kanske träffat ett par gånger om året är många gånger inte barnets bästa! Barnet ska både hantera sorgen efter den avlidna föräldern och lära känna en "ny" förälder. Då kan det vara bättre för barnet att t ex få bo hos moster som man haft en tät relation med i hela sitt liv.

Yrkesskador har vi nog alla till mans. Du har ju helt rätt i det du säger. Men är nog inte ensam om att man tänker lite bakvänt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 895
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits