Vad skulle ni göra?

A

Alida

Detta inlägg är skrivet med anonymt nick.


Jag har senate tiden börjar fundera på att sälja min häst alt låna ut på foder tills allt runt omkring mig ordnat till sig.

Jag är numera arbetslös sedan maj 09 (dock kortare sommarjobb) innan detta studerade jag i 2 år efter jag blivit uppsagd pga arbetsbrist.

Jag letar jobb inom olika branscher utan en gnutta lycka, jag blir aldrig ens kallad på intervju. Nu vet jag inte ens om jag kommer få turen att hitta ett sommarjobb, då jag tyvärr bor i en stad där arbetslösheten är stor och många som söker.

Nu med a-kassan har jag precis så det räcker till hyran, maten, hästen och bensin till bilen, men jag kan inte unna mig något som heter nöjen, jag kan inte köpa kläder som jag verkligen behöver, jag har inte råd att åka och hälsa på min familj som bor 20 mil bort och det gör mig lite less. Om oförutsedda sador eller dylikt skulle hända så finns en budget som jag sparat ihop till.

Därför går jag runt med tankarna att ev sälja min underbara häst.

Men jag vill inte innerst inne göra mig av med hästen då h*n är underbaraste som finns. Sen att h*n inte haft det så lätt tidigare gör h*n till en liten elakare sak, tills h*n fått förtroende för sin människa.

Därför är jag rädd att denna häst kan bli en såkallad vandringspokal som jag vägrar låta hända, men jag vet att om jag hittar rätt person kommer detta vara en vänn för livet.

H*n är en riktig allround häst, som gillar att hoppa ibland, gillar dressyr, älskar skogen, går att tömmköra och är tävlad i körning tidigare, så att få hästen såld vore inga problem.

Men hur kan man vara helt 100% säker på att denna häst inte blir en vandringspokal? Förutom att låna ut på livstidsfoder.

Vad skulle ni göra? Sälja, behålla, eller låna ut på foder?
Det kanske finns någon där ute på buke som sitter i samma funderingar.
Vad gör man?
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Varför skaffar du inte en medryttare som betalar en slant och som får rida hästen 2-4 dagar i veckan. Då har du ju koll på hästen och medryttaren, så de passar ihop.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Tyvärr bor jag på en ort där fet är otroligt svårt att få tag i medryttare.
Hittar man en så är de ej villiga att betala eller så hittar man de som gärna tror att de kan göra vad de vill, typ låta andra rida, byta utrustning hej villt mm.

Så medryttare är tyvärr inget alternativ.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Jag hade i första hand letat en halvfodervärd, där ni helt enkelt kan dela på alla kostnader. Då har du ändå möjligheten att ha hästen kvar och uppsikt över vad som händer med hästen. Då kan du ju även göra upp klara regler vad som får och inte får ske i stallet och med hästen, med tanke på vad du skrev om utrustning och dyl. ovan.

Eller alternativt då hitta en fodervärd på heltid tills din situation är bättre, det kan ju finnas någon i närheten och då kan du ju titta in och pyssla om honom/henne någon gång då och då :)

Jag förstår hur du tänker ang. vandringspokal och förstår din rädsla, så därför är ovanstående förslag de bästa jag har att komma med.
 
Sv: Vad skulle ni göra?

Ja halv- eller helfodervärd låter som ett bra alternativ. Om du väljer att låna ut helt på foder kan du ju skriva i annonsen att hästen ska stå kvar i samma stall alternativt i närheten eller samma län.

Försök först med något sådant alternativ innan du säljer - det är ju så stort steg :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 959
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 608
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 991
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp