Sv: Vad skulle ni göra? (OBS bilder på sår)
För att ett sår inte ska torka måste du ha ett omslag som hindrar kroppens egen fukt att komma ut. Det finns speciella plåster till det. När jag blev avbiten tummetoppen så hade jag ett plåster som satt på i flera dagar för att det inte skulle torka, utan gegga till sig ordentligt! Tvättade i kranvatten! Det läkte jättefint på kortare tid än beräknat. Det var dessutom aldrig infekterat.
Vet inte hur metoden kan överföras till hästsår, men principen är densamma.
Epitelceller=hudceller enkelt utyckt.Mannie skrev:Intressant det du skriver. Skönt att få höra lite "vetenskapliga fakta" ibland. Läste:
Har inte tänkt så mkt på detta ang. epitelcellerna. Vad är de för slags celler?
Har alltid tänkt så att sår som aldrig får torka, lättare blir bakterifyllda och innebär större inflamationsrisk. Tror att fler med mig även tänkt så!?
Har däremot bara hört talas om silveromslag mm. Vad är silvret för ngt vilket syfte har det vid sårbehandling??
För att ett sår inte ska torka måste du ha ett omslag som hindrar kroppens egen fukt att komma ut. Det finns speciella plåster till det. När jag blev avbiten tummetoppen så hade jag ett plåster som satt på i flera dagar för att det inte skulle torka, utan gegga till sig ordentligt! Tvättade i kranvatten! Det läkte jättefint på kortare tid än beräknat. Det var dessutom aldrig infekterat.
Vet inte hur metoden kan överföras till hästsår, men principen är densamma.