Vad skulle ni göra? (OBS bilder på sår)

Sv: Vad skulle ni göra? (OBS bilder på sår)

BeastieBabe skrev:
och? koksaltlösning svider det också.. likaså lactacyd.. till och med ljummet vatten svider

jag vet för jag råkare hugga mig i tummen förra veckan och ljummet vatten sved mest av allt.. fortsatte med tvål och fick våldtvätta för att det sved som fan..

vart har du källa till att jodopax dödar hudvävnad? de ytliga sår jag använt jodopax på har inte fått några problem med hud eller päls efteråt..

Koksaltlösning tillhör det naturligaste och närmaste kroppens egen vätska du kan komma :smirk:
Angående Jodopax >>>
Enligt vetrinären så är det hudvävnadsdödande samt så förlängs läkningsprocessen med jodpax ,man går in och förstör kroppens eget försvar ..

Varför använde du inte Jodopax på dig själv när du skar dig ?

Jodopax är bakteriedödande och används till att dra ut infektioner i vävnaden som omslag och INTE direkt på öppna sår oavsett om dom är ytliga eller inte !

Senast ändrad:

Att det svider spelar han nog ingen större roll.. "no pain no gain" anser Lucrative ;)

Mamman och dottern ansåg att vi skulle linda det över natten, jag ville låta det vara öppet. Men, det var bara för mig att lyssna. Jag tvättade med koksaltlösning, lade på en salva (typ helosan) och lade på kompress och lindade med powerflex. Vi får se hur det ser ut till morgonen. Jag tror det läker bättre om det är öppet.

Jag har hört flera veterinärer som säger att man inte bör använda jodopax till sår överhuvudtaget, utan endast till desinfektion.

Har även hört att man Kan använda jodopax till sår, men att man måste skölja noggrant med koksaltlösning för att få bort allt jodopax.

det var lite långt till stallet när det var hemma jag skar mig..

och ja, det är bakteriedödande, därför bör man ha på det så att hudkanterna inte blir infekterade.. för det kan finnas instickssår mellan hud och fettlager där bakterier pillat in sig..

Läskigt sår... Men en intressant tråd. hoppas det löser sig.

Jag skulle nog tvätta ordetligt med saltlösninga och sedan lägga på penicillinsalva. Samt låta det luftas så mycket som möjligt.

Spraya med Kolloidalt silver, kleta på pencillinsalva och låt luftorka.

Gnist skrev:
Jag skulle nog tvätta ordetligt med saltlösninga och sedan lägga på penicillinsalva.

Det är väl inte så himla intelligent om hon ska tävla!!!

Nej det är sant...så långt tänkte inte jag :o

Spegelboll skrev:
Läskigt sår... Men en intressant tråd. hoppas det löser sig.

Om du tycker detta är läskigt så kan du inte ha sett många sår. Detta är ju bara lite avskavd hud, blöder ju inte ens.

men om familjen tävlar i fälttävlan borde dom då inte ha fältävlansvasselin :idea:
det har jag bara HÖRT om att det funkar på sår
nu vet jag inte verkan av det i och med att jag aldrig använt det själv;)
kanske funkar om du sätter det under skydden i morgon så ska det nog gå och tävla :)

Hallå!
blev det ngn tävling idag och hur går det med såret??
mvh Mannie

Inte till mycket hjälp nu, men med en tvätt (vatten) och Juvanesta-salva (penicillin) så blir det inget av det lilla skrapsåret (med den salvan blir det sällan ens en svullnad - har alltid stallapoteket fullt!)

En kompress och vetwrap innanför skydden, ready to go!

Hej! Ja det blev tävling. Han var dock svullen ganska ordentligt imorse så jag sa att jag tyckte han skulle få stå kvar hemma.. men nej. Mamman i familjen bestämde att han skulle åka och börja med dressyren och se hur det såg ut efter det.

Efter dressyren hade svullnaden gått ner så han fick gå hoppning och terräng också. Vi la på vaselin och lindade med powerflex under skyddet.

Sedan tvättade jag noga när vi kom hem, sköljde noga först och tvättade sedan med koksaltlösning.

Måste bara få inflika det jag lärde mig idag på den veterinära föreläsningen jag varit på ang sårvård.

Jodopax är bakteriedödande, MEN har mkt kort effekt då det inaktiveras så fort de kommer i kontakt med vävnad.
Dessutom är jodopax toxiskt (giftigt) för fibroblaster.
fibroblast (enl medicinskt lexikon) = en omogen bindvävscell som bildar molekylerna för fiber och grundsubstansen till den trådiga bindväven.

Rek. av föreläsaren vid sårskador är RENGÖRING (debrisering). Använd MYCKET vatten. Kranvatten är okej om det är ett ytligt sår,
Annars NaCl eller Ringer Acetat.
Minst 1 liter vatten till ett sår i den storleken som visas på bilden.
Jämn stråle med litet tryck samt mekanisk rengöring av såret med ren kompress under tiden.

Ett liknande sår som på bilden skall hållas fuktigt, annars kan inte epitelcellerna vandra/förslytta sig och på så sätt göra ny hud. Alltså INTE låta torka ut...

Men man varnade för att lägga ex steril kompress mot såret då det sliter med sig det yttersta nybildade celllagret varje gång men byter bandaget. Istället rekommenderas ex silveromslag.

Mycket nytänkande inom den här biten! Inser själv vad mycket misstag man gjort genom åren... Man blir aldrig fullärd!

Väteperoxid är i princip förbjudet till sårrengöring numera enl vet. idag..... Det fick vet. som utbildades för 20 år sedan lära sig vara det ultimata för sårläkning!

Men väteperoxid är väl bra för sår med sårfickor mm???

Intressant. Vi smörjer såret med en salva (kommer inte ihåg vad den heter), som liknar helosan. Räcker det då eller hur menar du att det ska hållas fuktigt?

enl vet så är ENDA effekten av väteperoxid av de e häftigt när de bubblar! Han menar att den mekaniska rengöringen och spolningen av massa vatten ska få bort all smuts och alla bakterier... Sedan finns det så mkt nya material på marknaden som är så mycket bättre. Väteperoxid har ingen egentlig effekt sa han....

Fuktigt håller man genom att använda en hydrogel. har tyvärr inte fått något exakt namn, men fråga din vet. nästa gång eller apoteket så kanske de kan hjälpa.

Intressant det du skriver. Skönt att få höra lite "vetenskapliga fakta" ibland. Läste:
Ett liknande sår som på bilden skall hållas fuktigt, annars kan inte epitelcellerna vandra/förslytta sig och på så sätt göra ny hud. Alltså INTE låta torka ut...

Har inte tänkt så mkt på detta ang. epitelcellerna. Vad är de för slags celler?
Har alltid tänkt så att sår som aldrig får torka, lättare blir bakterifyllda och innebär större inflamationsrisk. Tror att fler med mig även tänkt så!?
Har däremot bara hört talas om silveromslag mm. Vad är silvret för ngt vilket syfte har det vid sårbehandling??

tycker som BeastieBabe ..

"min" häst fick exakt sånna sår på bakbenet av blindbroddarna...(han hade rullat och fastnat i boxen och sparkade sig själv) och det var på insidan av bakbenet...

vi gjrode rent det lade på helosan och det fick vara,han var varken varm el halt eller visade sympon på smärta å vi red han som vanligt..(dock inte första dagen då men sen var infektionsrisken mindre då det var snö utomhus,men boxen har torv men det avr itne helelr några problem)...ser värre ut än vad det är egentligen...¨

det är som sagt bara ytligt sår och är ändå på ett sådant (bra)ställe där huden inte töjs ut spc mkt när hästen rör sig så då läker det ihop snabbare...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 420
Senast: Zetly
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar