Vad skulle ni gjort??

Sv: Vad skulle ni gjort??

Alexandra.
Självklart kan den lägre bli motat i alla positioner vid tillfällen som mat , först ut genom grinden , boxen , vatten m.m. däremot vid en flocks rörelse har de speciella platser.

Ex.Den som går först är vägvisaren den som leder flocken eller som är den mest erfarne oftast ett äldre sto eller valack bakom den går flockledarstoet vid hennes sida går ett ev föl däremot snett bakom går de yngre valackerna/stona som vägvisaren kan visa fram vid ev faror " därefter kommer de andra på tur "Om det i detta fall skulle finnas en ev hingst så håller han sej utanför och bevakar sin flock går endast in i flocken för att gömma sig eller betäcka ett ev brunstigt sto men det är i en vildhästflock och är våra hästa så olika dom eller ????
Jag tycker nog att hon gick där de de lägre har sin position.

kid skrev:
Alexandra.
Självklart kan den lägre bli motat i alla positioner vid tillfällen som mat , först ut genom grinden , boxen , vatten m.m. däremot vid en flocks rörelse har de speciella platser.

Ex.Den som går först är vägvisaren den som leder flocken eller som är den mest erfarne oftast ett äldre sto eller valack bakom den går flockledarstoet vid hennes sida går ett ev föl däremot snett bakom går de yngre valackerna/stona som vägvisaren kan visa fram vid ev faror " därefter kommer de andra på tur "Om det i detta fall skulle finnas en ev hingst så håller han sej utanför och bevakar sin flock går endast in i flocken för att gömma sig eller betäcka ett ev brunstigt sto men det är i en vildhästflock och är våra hästa så olika dom eller ????
Jag tycker nog att hon gick där de de lägre har sin position.

Jag förstår hur du menar, men samtidigt så kan en ranglåg häst inte skaffa sig ett övertag/tillfälligt högre rang genom sin position. Tar jag mina hästar som ex, där valacken är ranghög och ledare och stoet ranglågt. Hon får gå båd före och efter honom, placerad egentligen hur som helst i förhållande till honom. Men det är alltid han som är den som styr, och en svanssvepning eller ett vinklat öra och hon flyttar sig fort som örat dit han vill. Så bara för att hon t ex går först, så har hon inte högre rang i hans ögon för det (eller han lägre i hennes). Det var det jag menade, att om hästen ser dig (människan) som ranghögre så gör den det oavsett var någonstans du är positionerad, och ser den dig som ranglägre gör den det oavsett var någonstans du är positionerad.

Är det en kamp om rangen och/eller två individer väldigt lika i rang däremot kan positionerna bli en del av maktkampen, men generellt så kan du inte påverka din rang för stunden mha din position sett till ranghögre individ.

Zandrah skrev:
Jo det är ju bland det första man lär sig att aldrig gå bakom en häst....dum som man är LITAR man för mkt på sina egna...jag har gått bakom henne miljoner gånger...även råkat cykla in i ändan på henne!! Utan att hon gjort nåt...
När detta skedde ÅT hon ej längre utan vi var på väg hem....och jag kan faktisk SVÄRA på att hon INTE blev rädd för något, utan att hon gjorde det med FLIT är jag övertygad om! Så mkt hann jag märka....och det är det som är så obehagligt....
Och varför skulel hon göra det med flit? :confused:

Ja varför, hon var SUR! Och det syntes lång väg...hon är en tuff dam och jag ser dom som att hon utnyttjade sin postion när hon inte fick som hon ville...får hon inte som hon vill brukar hon bli SUR, Hon har flera gånger "hotat" genom att vända arslet till, det är hennes melodi, och jag antar att nu räckte det inte med att hota...Hon VÄNDE sig mot mig och sparkade med BÅDA benen....det var inte direkt så hon bara sparkade där hon stod rätt bakåt...så mkt hann jag reagera...

När jag säger att jag hållit på med hästar i si och så många år så menar jag att jag har sett en del, och haft ett ANTAL hästar av olika kön/ras/ålder etc...Detta var inget BEVIS på min kunskap :mad:
Håller man på med hästar så lär man sig nya saker varje dag, men det verkar dock som om du är fullärd dådå? Va skönt för dig isåfall! :bow:
Hur som helst, jag vet att jag inte uppfattar varje sak som hon uppfattar, men jag uppfattade att 1. Hon VAR SUR 2. HOn vände sig MOT mig 3. Hon blev INTE rädd för något(få saker som gör den damen rädd b.t.w) Jag känner min häst så pass väl att jag SÅG att hon blev SUR.....
Och å jo, nog har jag sett hästar göra saker med berått mod...och inte har dessa hästar blivit utfrysta inte...håller innnnnte riktigt med på den punkten....men vi har väl helt enkelt sett olika saker vi då

Jag tycker i första hand att du ska ta henne till en vetrinär, kanske hon har enormt ont någonstans. Det är dock aldrig tillåtet att sparka hur ont en häst än har även om man kan ha större förståelse för en spark som komme rur en smärtreaktion.
Om du anser att hon sparkade med flit så får du hädanefter vara verkligen säkerhetsmässig i din hantering. En spark till som träffar fel kan leda till invalidisering eller dödsfall. Du ta för vana att använda longeringslina som grimskaft så att du i en pressad situation kan få hästen en bit ifrån dig utan att hon sticker. Du bör också alltid ha med ett långt spö. Hon måste lära sig att det inte är tillåtet att sparka och bestraffningen måste komma i precis det ögonblick som hon lyft baken så att hon verkligen förknippar bestraffningen med sparken. Använd din röst både för att ge beröm eller för att varna/säga till, hästar är känsliga för rösthjälper.
Det känns som att du redan släppt det hela lite för långt, nu måste du vara superkonsekvent för att kunna ha en trygg hantering, varken du eller hästen mår bra av att det blir lite på " lösa boliner". Lycka till!

Okej ! Alexandra vi är nog nästan inne på samma linje men vi har glömt att hästar oxå prövar sina positioner genom olika tecken T.ex sparkar,bitningar,flyttningar m.m och varför skulle inte detta kunna vara ett sånt tillfälle för att klättra i hierakin det är deras plikt att pröva och pröva om och om igen (mot oss)oxå och vad jag vet så visade hästen ett surmulet beteende innan sparken kom
och den högre(Zarah) visade inget.

Håller man på med hästar så lär man sig nya saker varje dag, men det verkar dock som om du är fullärd dådå? Va skönt för dig isåfall!
omg. :smirk: vad ville du få ut av den kommentaren då? Jag tar inte åt mig om det nu var syftet. Jag konstaterar nog oftare än de flesta att jag inte är fullärd så det är inget jag tänker ens försöka försvara.

Angående att hästar gör saker med beått mod och surhet kanske vi ska hoppa över.. vi har tydligen olika syn på hästens värld och ingen kan ju säga vad som är mest rätt. Och jag respekterar att du inte tror som jag.

Men då blir det tyvärr svårt för mig att motivera hur man ska gå till väga md problemet. Så då överlåter jag det till de andra bukefalisterna.

Lycka till med pollan.. hoppas det löser sig.

Förlåt ! Zandrah ska det vara.

En kommentar till : Alexandra

Angående dina två hästar så gör din valack helt rätt gentemot stoet en ödmjuk herre precis som det ska vara...

"Kaninkramare"?! :rofl:
Ursäkta jag skrattar, men det var ett helt underbart uttryck!
Jag kommer använda det massor, jag lovar! Det bästa uttryck jag hört för att beskriva det du menar! :bow:

Jag hade omgående tagit kontakt med en "tillridare" eller annan skicklig person som hjälper hästägare som kört fast.
Jag hade inte vågat att själv laborera med min häst om det började bli SÅ farligt som det blivit för dig och din häst!

Jag tror det är mycket möjligt att hon kan ha gjort det med flit.Hästar är mer lika oss än vad man tror. Hon var nog bara grinig och irriterad och när hon fick ett så bra tillfälle så hon sparkade. jag tycker du bara ska fortsätta som vanligt men ha ett öga öppet.Eftersom hon har varit dåligt behandlad förut kanske hon bara ville understryka att hon inte gillar när nån går bakom henne för det gör henne osäker. Du får hjälpa henne att komma över den osäkerheten men samtidigt visa att sånt beteende inte är tillåtet för nästa kanske det inte är dej hon träffar. men jag tvivlar starkt på att det kommer hända igen.Kram!

kid skrev:
Förlåt ! Zandrah ska det vara.

En kommentar till : Alexandra

Angående dina två hästar så gör din valack helt rätt gentemot stoet en ödmjuk herre precis som det ska vara...

Svarar på ditt andra med - jo självklart skulle stoet INTE sparkat om hon sett Zandrah som högre i rang, menade mer att det nog har mer med annat och mindre än positionen hon hade just då att göra =)

Ang min valack så han är en PÄRLA. Konsekvent och med tydliga gränser, men ändå mild. Och ffa håller han inte på och ska demonstrera sin rang 'stup i kvarten', utan han nöjer sig med när det behövs, och i övrigt så får lilldamen både äta ihop med honom, och lalla runt som hon vill, sålänge hon sköter sig ;) Jag är himla fashinerad att han blev så pass bra flockledare (han är bra i större flock med, jag var IMPONERAD över hur bra han skötte det när jag släppte in ett treårssto modell kaxigt när han gick med fölet och fölets mamma. Han vaktade fölet, höll isär stona - som inte gillade varandra - och såg till att nya stoet inte kände sig utanför. Gick växelvis med henne och växevis med 'sin' familj, och sakta men säkert såg han till att föra dem närmare varandra. På en vecka var det en hel flock och han spankulerade runt och var MYCKET belåten över sitt harem *s*) han blev, han var otrolig ranglåg som liten och en riktig fegis. Men han har spottat upp sig, utan strid någonstans. Jag har sett honom sparka EN gång, annars så behöver han knappt hota, han gör det oerhört bra och det är alltid lugnt och städat i hans flockar =)

En enorm tillgång för fölis/unghästen att ha en sådan mentor som stöd =)

Härligt att höra, min 7 åring" har en 6 åring oxå" är likadan som din även mot valackerna de går i blandad flock på 10 st vad ska vi då kunna ge Zandrah för råd efter som vi är inne på samma spår..Kanske har hon mera problem som hon inte uppger här.
Jag tycker hon ska försöka att läsa av sin häst lite mera genom att titta hur hon uppför sig gentemot andra hästar i hagen....självklart lite s.k NH som jag tycker är en fråga om att tänka häst "hur gör dom"och inget annat .
Klarspråk: var sitter våra ögon "fram" som ett rovdjur som kan fokusera och vi kommer aldrig att bli annat för hästen heller.
men vi kan bli ett snällt/bestämt rovdjur..som dom accepterar.

Hej!
Jag tror inte att jag har mer problem med henne än vad jag redan uppgett...Det var därför jag verkligen FICK ett problem nu...eftersom hästen bara varit som jag vill att den ska vara....
OK, hon ÄR ett sot, och DET har hon ju även visat...hon KAN tjura när man selar osv...Men ryter man i brukar det gå bra, och hon har aldrig varit "lätt i baken"
I HAGEN däremot, DÄR får hon gå själv, hon är en riktig :devil: , och det har även uppfödare samt tidigare tränare sagt till mig....RIIIIIKTIGT elak! Och DÄR SKA det sparkas med FLIT av REN elakhet mot dom stackars andra....Nu går hon själv, men själklart står hon även nu och sparkaar mot de andra, men det är ju inte på samma sätt...när hon gick med nordisen så verkligen JAGADE hon honom runt runt med öronen slickade bakåt....ALLT skedde på hennes villkor...
Hon är väääääärldens gosigaste när man kelar å borstar....ALDRIG tex bitit eller huggit...dock kan hon vara sur att flytta och då ska hon protestera och lägga öra bakåt, men ryter man i då, så lägger hon av...
Har aldrig kört med slaggjord heller för jag ansett och märkt (tidigare) att detta inte behövts....
Vi täckar våra hästar i hagen , och även hon har lärt sig detta...en gång har hon INTE acc, att jag skulle knyta runt svansremmen och försökte då vända baken mot mig, jag röt i och putta tillbaka och hon slutade...det är liksom så det varit....men vad vet jag...kanske hon HAR ont?? Eller bara har ett GRYMT behov av att vara ledare??Eller ja, försöka ta den rollen.....kommer docj INTE täcka henne i hagen mer pga säkerhetsrisken....
Tidigare ägare kom dock inte överens med henne och ansåg henne sur och jävlig...

På tisdag ska vi och kolla henne hos vet...Jag har oxå misstänkt att hon har ont någonstans...hon har stundtals betett sig oerhört märkligt i hagen...Kan stå å bara sparka i typ 5 -10 minuter, krafsa i marken ung som en hund som fått nys på något...helt FEBRILT! Som en rodeohäst som vill bli AV med ngt...det är dock EJ kolik symptom, det har hon haft många ggr när hon kom och hon beter sig inte så vid kolik....Nu nästan "glömmer" hon bort vad hon gör när maten kommer och slutar....när hon har kolik är hon totalt ointresserad av mat...(haft mkt problem precis när jag fick henne så jag kan kolik symptomen på henne VÄL och detta är nåt HELT annat)

Visst inga ursäkter, men det KAN ju förklara en del...
Longerlina har jag alltid när jag är ute med henne...TYVÄRR var det ju så nu att hon inte hann få någon bestraffning eftersom jag då låg på marken fullt okapabelatt ta mig upp, samt att min sambo då som ledde inte hann fatta vad som hände....han uppfattade det inte som en spark, och bara den minuten senare är det ju försent att bestraffa..... :(
Jag anser inte tidigare att jag låtit saker och ting gå för långt, eftersom jag haft FULLLL koll och konroll över henne, samt att hon har vetat vem som bestämmer och aldrig försökt göra illa mig förr....hon har liksom skött allt så bra jag förväntat mig med tanke på att hon är väldigt ohanterad för sin ålder 3 år, som travhäst ....Det är därför situtainoen blev helt oväntad ...hon har aldrig visat tecken på att kunna göra nåt sådant tidigare......
Idag skulle hon va sur när jag bytte täcke....men då röt jag i åt henne utan dess like och hon blev livrädd och trodde jag skulle slå henne....sen gjorde hon inget när jag fortsatte med svansremmen...hon KAN ju HA ont i de trakterna eftersom det bara händer då man är baki....men det lär väl visa sig på tisdag....om det är nåt invärtes,,,,,

Lånar knapp och svarar resten oxå :angel:

tintilar = alla har rätt till olika uppfattningar självklart! Ville inte få ut nåt av kommentaren, kanske vi uppfattat varandra fel..sorry isf..
Tack för det , hoppas oxå det löser sig!

Kopparberg = Jag vet inte vad en tillridare skulle kunna göra...har ju inte något problem med henne i hanteringen så...detta kom som en blixt från en klar himmel....Hon är helt okomplicerad att hantera f.ö och lyssnar BRA på en....*suck*

Erin = Jag visar förfullt nu om hon ens kör med "inte flytta på mig" takterna oxå...nu blir det ord och inga visor ett tag här!Men jag skulle INTE göra henne illa, rösten räcker gott och väl som bestraffnnig samt lite ryck i "grimskaftet"(när hon är uppbunden), tror hon blivit slagen förr med tanke på reaktionen....Men som sagt ston lär man gulla med på EN gång efter så man behåller förtroendet så ung. så gör jag....alltid nog med beröm oxå om hon är duktig :love:

Sammet skrev:
Det där är ju att inte visa förtroende för hästen. Om man gör på det sättet kan man aldrig bygga upp ett förhållande med förtroende till hästen.
Om man förbjuder en häst att göra en sak kommer den bara att motsätta sig det man gör.

det är nog snarare att man bygger upp ett förtroende till sig själv.

hästen mår inte dåligt av att stå uppbunden
hästen mår inte dåligt av att ledas i träns till hagen
hästen mår inte dåligt när människan har hjälm.

detta är säkerhetsåtgärder och är inte minsta skadligt för hästen eller relationen.

jag har aldrig varit med om an häst som jag förbjudit att göra något motsätter sig det. hur menar du?

Eftersom ursprungliga frågeställningen var "vad hade du gjort" så kan jag ju bara säga just vad jag hade gjort. Om det sedan är rätt eller fel tycker säkert folk olika om. Men hur eller hur förstår jag dig att du blev lite chockad och tappade fattningen, det hade troligen jag också gjort... Men om du nu uppfattar hästen som lite sur och grinig kan man vara lite ful och provocera fram en liknande situation och då tillrättavisa (jag hade sparkat tillbaka om hästen sparkade mig-har hänt...). Låt henne också veta att det inte spelar nån roll hur sur hon än är-det är ändå du som bestämmer.

Om du känner dig tryggare så på med en hjälm!

Att tro att hästen bara sparkar för att den har ont och äka till veterinären känns lite långsökt... (Däremot kan det vara läge att kolla upp brunsterna) Att hästar med flit kan sparka och sikta när dom gör det är ingen myt. Självklart är hästar snälla djur, men i synnerhet unghästar testar var gränserna går.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar